231145

رشد ۳۸درصدی بهای میلگرد در سال ۱۴۰۰ با وجود رکود بازار

بلاتکلیفی قیمت فولادی‌‌‌ها

دنیای معدن- راضیه احقاقی : در آخرین هفته اسفندماه، معامله‌‌‌گران شمش و مقاطع طویل فولادی در بلاتکلیفی خرید یا تعویق خرید با مشخص نبودن نتیجه مذاکرات وین، وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و میزان اثرگذاری صحبت وزیر صمت درخصوص کنترل بازار فولاد داخلی قرار گرفتند.

به گزارش دنیای معدن، عدم‌قطعیت درخصوص مولفه‌های اثرگذار بر بازار فولاد کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از رینگ شمش فولاد، خود را در رینگ مقاطع طویل فولادی و بازار آزاد نمایان کرد، به نحوی که از رونق معاملات مقاطع فولادی در بازاز فیزیکی بورس‌کالا کاسته و به گفته فعالان بازار آزاد بر رکود حاکم بر بازار آزاد افزوده شد. البته این رکود نتوانست سدی در مقابل اوج‌‌‌گیری قیمتی مقاطع طویل فولادی باشد و نرخ میلگرد در بازار آزاد طی هفته جاری به کانال ۱۷‌هزار تومانی صعود کرد.

 

در آخرین هفته اسفندماه فولادسازان بالغ بر 166‌هزار تن شمش را در بازه 13‌هزار و 740تومان تا 14‌هزار و 560تومان به ازای هر کیلوگرم روانه بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کردند که این محصول با استقبال خوب متقاضیان روبه‌رو شد و در نهایت 125‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 14‌هزار و 700تومان مورد معامله قرار گرفت که رقم قابل‌توجهی برای شمش فولاد تلقی می‌شود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده فروش شمش فولاد از این بازار به 16‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. در شرایطی که بازار آزاد داخل انباشته از محصول با قیمتی کمتر از کانال قیمتی 16‌هزار تومانی است و به گفته فعالان این بخش بازار آزاد با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای روبه‌روست، خرید شمش فولاد با نرخی در محدود 16‌هزار تومان تنها با انگیزه صادرات یا پیش‌بینی اوج‌‌‌گیری قیمت در سال آینده توجیه دارد.

بازه تعیین‌شده برای قیمت پایه آخرین عرضه میلگرد در سال 1400 برابر با 15‌هزار و 100تومان تا 15‌هزار و 560تومان بود که البته بخشی از نوردکاران حاضر به عرضه محصول با نرخی کمتر از کف قیمت پایه نیز شدند. استقبال نسبی تجار از میلگردی که نرخی ارزان‌‌‌تر از قیمت شمش فولاد داشت، باعث شد تا 42‌هزار تن محصول از این بازار به فروش برود. میانگین نرخ معامله میلگرد از این بازار برابر 15‌هزار و 560تومان بود که این نرخ نسبت به قیمت فعلی میلگرد در بازار آزاد ارزنده تلقی می‌شود. در این شرایط عدم‌رونق این بازار به دلیل انباشت محصول در انبار تجار داخلی است. انباشت محصول در شرایطی که تقاضای داخلی و مصرفی چندانی در بازار وجود ندارد، مانعی جدی در مقابل صعود نرخ مقاطع در بازار داخل بوده و دست سیاستگذار را برای کنترل قیمت با اعمال فشار باز می‌‌‌گذارد.

میلگرد در بازار آزاد نیز در هفته پایانی اسفند تا 17‌هزار و 200تومان افزایش نرخ داشت که این رقم حدود 300تومان از اوج تاریخی قیمت این محصول در شهریور امسال فاصله دارد. در عین حال بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران از ابتدای سال 1400 تاکنون حدود 39درصد صعود را تجربه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید