231100

ساخت دستگاه برش لیزری برای اولین بار در کشور و نصب در واحد اسکین‌پاس و تمپرمیل نورد سرد

دنیای معدن: برای اولین بار در کشور، دستگاه برش لیزری در خط تمپرمیل ناحیه نورد سرد با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شد.

به گزارش دنیای معدن، عبدالرحیم صادقی، رئیس خطوط اسکین‌پاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد با اعلام این خبر افزود: در خط تمپرمیل جهت برش انتهای کلاف از قیچی دستی استفاده می‌گردید؛ بدین صورت که اپراتور خروجی خط بازای هر کلاف تولیدشده و در شرایط سخت محیطی که از نظر ایمنی و ارگونومی دارای ریسک زیادی بود، اقدام به جدا کردن انتهای کلاف می‌کرد. بنابراین در راستای اهداف ارتقای ایمنی فولاد مبارکه، پروژه ساخت برش لیزری از طریق توسعه نورد سرد و توسط شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت آغاز گردید و درنهایت با تلاش مستمر و تعامل‌های مشترک، در اسفندماه سال جاری آماده بهره‌برداری گردید.

وی در ادامه به فرایند برش لیزری اشاره کرد و افزود: این دستگاه که به‌صورت تمام اتوماتیک طراحی شده و استانداردهای انرژی اتمی و وزارت دفاع را کسب کرده است، قادر است با استفاده از یک ربات چهارمکانیزه و با فشردن کلید استارت توسط اپراتور، ابتدا از پارکینگ خود به سمت مرکز خط حرکت می‌کند و در مرکز ورق مستقر می‌گردد، سپس در فرایند برش، ربات با حرکت خود به‌طرف لبه ورق و با تشخیص لبه، شروع به برش ورق در کمتر از یک دقیقه می‌کند.

رئیس خطوط اسکین‌پاس و تمپرمیل ناحیه نورد سرد مشخصات ویژه این دستگاه را تمام اتوماتیک بودن، طراحی اختصاصی و عدم وجود نمونه خارجی، دارا بودن چهار درجه آزادی مکانیکی، ساده بودن مونتاژ و دمونتاژ آن در خط تولید، دارا بودن توان لیزرِ   مناسب  جهت برش ضخامت‌های بیشتر و همچنین قابلیت برش ورق در موقعیت‌های مختلف کاری برشمرد.

مسعود ضیائی رئیس اجرای پروژه‌های نورد سرد هم با اشاره به اینکه این پروژه بدون داشتن نمونه خارجی در فولاد مبارکه با پشتوانه توان داخلی به موفقیت رسیده است از تلاش متخصصین و کارشناسان متعهد شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان و از همکاری خوب بهره‌بردار و سایر واحدهای مرتبط در تحقق این پروژه قدردانی کرد.

صادقی در پایان از حمایت‌های مدیریت‌های ناحیه نورد سرد، محصولات پوششی و توسعه نورد سرد و همچنین همکاران پرتلاش خط تمپرمیل، گروه فنی تعمیرات، تولید، ایمنی فنی ناحیه و دیگر واحدهای درگیر که در اجرای این پروژه همکاری داشتند و همچنین شرکت بهیار صنعت قدردانی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید