229965

بومی سازی فک قیچی متحرک مکانیزم برش گرم ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان

دنیای معدن- به همت تلاشگران و متخصصین مدیریت مهندسی نت ذوب آهن اصفهان ، فک قیچی متحرک مکانیزم برش گرم ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ بومی سازی شد.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاههای ساخت شرکت در این ارتباط گفت :  کارگاه ریخته گری و مدلسازی با همکاری سایر واحدهای معاونت ساخت مجموعه ( برنامه ریزی – تکنولوژی – ترمیست ) برای اولین بار در کشور موفق به ساخت فک قیچی ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ شد .

وی افزود: پرسنل این مجموعه با چهارماه تلاش شبانه روزی موفق به طراحی ، تکنولوژی ، ساخت مدل ، ریخته گری ، عملیات حرارتی و ماشینکاری این قطعه شدند که تاکنون از کشور روسیه وارد می شده است.

وی افزود : مکانیزم مذکور جهت برش نهایی شمش گرم چهارگوش با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد و حداکثر ضخامت ۱۷۰ میلیمتر استفاده می گردد و عهده دار تغذیه شمش موردنیاز برای کارگاه های نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ می باشد که طبیعتاً حائز اهمیت بسیار بالا بوده و یکی از مکانیزم های استراتژیک کارگاه نورد ۶۵۰ محسوب می گردد.

مهندس بهمن خجسته بخت ، سرپرست کارگاه ریخته گری و مدلسازی مدیریت مهندسی نت نیز در این خصوص گفت :فک قیچی متحرک بالایی به وزن نیمه ساخته ۷۲۵۰ کیلوگرم و ابعاد تقریبی (۳۵۰×۱۱۰۰×۱۲۰۰ ) میلی متر و با وزن مذاب ریخته شده ۹۵۰۰ کیلوگرم که طراحی آن توسط دفتر طراحی مهندسی نورد انجام شده است، از جمله تولیدات کارگاههای ساخت در مجموعه مدیریت مهندسی نت کارخانه به شمار می آید که طی چندین فرآیند شامل تکنولوژی و برنامه ریزی ، مدلسازی و ریخته گری ، عملیات حرارتی و ماشین کاری به نتیجه نهایی رسیده است و تمامی مراحل بومی سازی آن بر پایه دانش فنی و تجربه متخصصان داخلی انجام گرفته است .

وی افزود : از نکات حائز اهمیت در ساخت قطعه مذکور می توان به تکنولوژی ساخت مدل و قالب ریخته گری آن اشاره نمود که با توجه به پیچیدگی های ابعادی و هندسی آن ، ساخت مدل با خلاقیت و نوآوری مدل سازان این مجموعه مطابق با استانداردهای روز دنیا و به صورت چهارتکه و با چهار عدد جعبه ماهیچه ، برای اولین مرتبه انجام گرفت و به منظور افزایش خواص مکانیکی و همچنین افزایش طول عمر قطعه مذکور ، در مرحله ریخته گری ، با ابتکار عمل متخصصان این مجموعه از مبردهای داخلی در فرآیند قالب گیری و ریخته گری آن بهره گرفته است .

لازم به توضیح است که نمونه اول ساخته شده توسط این مدیریت ، کلیه مراحل ارزیابی کیفیت و تست نهایی و عملیات نصب و بهره برداری را گذرانده است و تائیدیه های لازم توسط بهره بردار (مدیریت مهندسی نورد) را کسب نموده است.

c07d87c3-67ee-4816-9b57-054da9b6cf36

نگاهی به توانمندی های مهندسی نت

محمدرضا یزدان پناه با اشاره به اینکه این مدیریت به عنوان متولی بومی سازی قطعات و تجهیزات در سطح کارخانه ، از بدو تاسیس کارگاههای ساخت ( سال ۱۳۴۷ ) تاکنون ،منشا خدمات بسیار ارزشمندی بوده است ، گفت :  سیاست ساخت حداکثری داخل کارخانه و استفاده از کلیه ظرفیت ها و توانمندی های این مجموعه و پشتوانه بیش از نیم قرن تخصص وتجربه نیروهای این مدیریت که همواره زبانزد کلیه صنعتگران در اقصی نقاط کشور می باشد ،منجر به ساخت بیش از ۳۸۷۰۰۰ عدد قطعه در سال ۱۳۹۹ و نیز ثبت رکورد ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار عدد قطعه طی ۲۰ سال گذشته گردیده است .

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاههای ساخت گفت: با یاری خداوند متعال وتلاش شبانه روزی همکاران ، قصد داریم تا پایان اسفندماه و با عبور از مرز تولید ۴۰۵ هزار عدد قطعه، رکورد تولید دوازده سال گذشته را در مجموعه کارگاههای ساخت ذوب آهن ارتقا دهیم.

وی در ادامه گفت : ساخت مکانیزمهای سنگین وفوق سنگین وپیچیده نظیر لدل تارت ایستگاه ریخته گری شماره ۷و۸ – بازسازی ونوسازی کوره بلند شماره یک –ساخت عدسی میکسرهای ۱۳۰۰ تنی – ساخت ۱۶۸ عدد درب فلکسیبل باطری شماره ۳- ساخت قطعات مجموعه هوای دم کوره بلند شماره ۱و۲و۳ – ساخت تجهیزات سیستم بارگیری کوره بلند – ساخت خنک کننده های چدنی کوره بلند ها –ساخت رتور بارگیر آگلومراسیون – ساخت پاتیل های ۱۳۰تنی فولاد – ساخت دریچه های هوای گرم وسرد کوره بلند ها –طراحی وساخت انواع تاندیش های ایستگاههای ریخته گری مداوم – ساخت ستاره خردکن آگلوماشین های شماره ۱و۲و۳و۴ - ساخت قطعات وتجهیزات ریومپینگ ایستگاه ریخته گری شماره ۷ وصدها مورد دیگر که همگی برای اولین بار در کشور وبا دستان توانمند پرسنل مجموعه معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت طراحی وساخته شده اند ، افتخاری بزرگ در کارنامه عملکرد ۵۳ ساله این مجموعه محسوب می شود .

محمدرضا یزدان پناه درادامه با اشاره به توانمندیهای کم نظیر پرسنل معاونت تعمیرات مدیریت مهندسی نت ، از بومی سازی صد درصدی ،  در اجرای تعمیرات کارخانه ذوب آهن اشاره نمود.

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاههای ساخت از دیگر اقدامات این مجموعه در سال جاری در راستای بومی سازی تجهیزات تامین شده از خارج از کشور، به ساخت اسکیپ کوره بلند شماره ۲ برای اولین بار در کشور اشاره نمود و گفت: امیدوارم ساخت این مکانیزم حساس و حیاتی بخش کوره بلند که تاکنون از کشورهای روسیه و اوکراین خریداری می شده است تا تیرماه ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید