229751

مدیرعامل شرکت با توجه به چالش انرژی اعلام کرد‌

ضرورت سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در میادین گازی

دنیای معدن: گاز به عنوان منبع اصلی انرژی در توسعه کشور نیز نقشی اساسی ایفا می‌کند و درحالی‌که کمتر از ۵ درصد از گاز تولیدشده در صنعت فولاد کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد، همین میزان اندک، بزرگ‌ترین تحول صنعتی، اقتصادی و اجتماعی را در کشور رقم ‌زده است. اما محدودیت‌های اخیر در حوزه تولید انرژی در صنعت برق و گاز و افزایش مصرف ‌این انرژی‌ها در فصل زمستان، مشکلات متعددی را برای واحدهای تولیدکننده فولاد در کشور به وجود آورده، به‌گونه‌ای که علاوه بر کاهش تولید، باعث کاهش بهره‌وری، سودآوری و رونق اقتصادی در کشور شده است. این مساله در سال‌های اخیر به چالشی اساسی در صنعت فولاد تبدیل شد تا جایی که تولید‌کنندگان فولاد را بر آن داشت برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز اعلام آمادگی کنند.

به گزارش دنیای معدن، مدیرعامل فولاد مبارکه می‌گوید: با توجه به چالش کمبود گاز، فولاد مبارکه نیز به دنبال حضور در دو میدان گازی است تا از برنامه‌های تولیدی خود عقب نماند.

محمد‌یاسر طیب‌نیا گفت: تولیدکنندگان فولاد در کشور و شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد برای تحقق تولید فولاد به میزان ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ کشور، نیازمند بهره‌مندی از گاز به عنوان یکی از منبع اصلی انرژی در صنعت فولاد هستند که به نظر می‌رسد تامین این انرژی در شرایط کنونی کشور و باوجود مشکلات اقتصادی دولت و حوزه صنعت چندان کار ساده‌ای نیست، از همین رو اراده تولیدکنندگان فولاد در کشور بر سرمایه‌گذاری در بخش گاز و میادین گازی کشور به‌منظور رفع این نیاز اصلی است.

وی معتقد است: برای تامین نیاز انرژی مصرفی خود به ناچار باید به دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش برود از این‌رو برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده است.

به گفته طیب‌نیا، وظیفه فولاد مبارکه تولید ورق است، اما برای تامین نیاز مصرفی خود درصدد ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه تجدید‌پذیر، خورشیدی و بادی است، زیرا ما یک صنعت سبز و پاک هستیم و همچنین پیشران توسعه کشور، از این‌رو باید الگوی صنایع دیگر باشیم.

وی تاکید کرد: در شرایطی که دولت توان سرمایه‌گذاری در حوزه نیرو را ندارد ما باید به عنوان یک شرکت پیشران به کمک دولت بشتابیم، زیرا خسارت حاصل از کمبود برق و گاز در سال جاری بسیار سنگین بود و با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توان حتی بخشی از عدم‌النفع ناشی از کمبود انرژی نیاز تولید‌‌ را در این بخش جبران کرد.

طیب‌نیا معتقد است: نمی‌توان منتظر خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بود در شرایطی که توان سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های بزرگی از جمله مبارکه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که شاهد هستید فولاد مبارکه بر‌ای حمل مواد اولیه و محصولات خود برای خرید ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو سرمایه‌گذاری کرد، زیرا کشور با مشکلات زیر‌ساخت مواجه است و چنانچه این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها انجام نشود ظرفیت‌های ایجاد شده ما مغفول خواهد ماند.

مدیرعامل مبارکه با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید فولاد مبارکه ۱۰ میلیون تن است، تصریح کرد: نباید به دلیل برخی از کمبود‌ها در زمینه انرژی و زیر‌ساخت‌ها، ظرفیت یک میلیون تنی تولید آهن اسفنجی شرکت خالی بماند، زیرا مبارکه در زمره شرکت‌هایی است که همواره با بیش از ۹۵ درصد ظرفیت‌‌ خود فعالیت کرده است.

وی تاکید کرد: به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت فولاد کشور باید از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده و در نقاطی که خلأ سرمایه‌گذاری وجود دارد اعلام آمادگی کنیم، همان‌گونه که در این صنعت بالغ بر ۹۰ درصد از تجهیزات، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز شرکت را تامین می‌کنیم، برای سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها نیز برای مرتفع شدن نیاز تولید آمادگی لازم را داریم.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه با احداث کارخانه فولادی نظیر ذوب‌آهن طی سال‌های گذشته صدها شغل جدید ایجاد شد، افزود: هم اکنون سه هزار کارخانه بالا‌دستی و ۴ هزار کارخانه پایین‌دستی با فولاد مبارکه کار می‌کنند.

به گفته وی، هم اکنون در دنیا برندها و نام‌‌های تجاری بسیاری فعالند که فرزندان ما اسم کشور آنها را نمی‌دانند، اما درآمدشان از کل درآمد کشور ما بالاتر است از این رو چرا ما نباید در ایران چنین شرکتی داشته باشیم و چنانچه قرار باشد در ۱۰ سال آینده شرکتی با این حجم از درآمد در کشور داشته باشیم، چرا آن شرکت فولاد مبارکه نباشد.

مدیرعامل مبارکه تاکید کرد: تمامی شرکت‌های پیشرو برای اینکه پایدار بمانند باید برای توسعه کسب و کار به صنایع مختلف ورود کنند، از آنجا که به لحاظ ظرفیت تولید کمی و تجاری در صنعت فولاد اشباع شدیم باید با سرمایه‌گذاری بیشتر به سمت تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بیشتر گام ‌برداریم و این امر بر عهده صنایع بزرگ و پیشرو است که برای تحقق این مهم به حوزه‌های نوآوری و فناوری ورود کنند.  

وی افزود: صنایع بزرگ در سایر کشور‌ها در صنایع دیگر از جمله توریسم و صنعت هوایی نیز ورد کردند زیرا از زیرساخت‌های لازم برخوردارند از این رو آنچه شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد مبارکه را به شرکتی پیشرو تبدیل می‌کند، توسعه درآمد نیست بلکه سرمایه انسانی و دانش فنی آن است و برای رشد اقتصادی کشور شرکت‌های پیشرو باید در زمینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری از سوی دولت خلأ وجود دارد، ورود کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید