223385

مدیر انرژی و سیالات شرکت اعلام کرد

برنامه‌های فولاد مبارکه برای تامین برق

دنیای‌معدن : احداث نیروگاه، سرمایه‌گذاری سنگینی را نیاز دارد و اگر بازگشت سرمایه معقولی به همراه داشته باشد، تمامی شرکت‌ها به دنبال تولید برق هستند.مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در مورد اقدامات انجام شده برای تامین انرژی پایدار در این شرکت گفت: این شرکت از ابتدای راه‌اندازی، سیستم‌های مدیریت پایش انرژی را همواره مورد پیگیری قرار داده و کمیته عالی انرژی در سطح شرکت نیز از سال ۷۶ تشکیل شده است تا بهینه‌سازی‌های مرتبط با انرژی را راهبری کند.

به گزارش دنیای معدن، سیدامیر طباطبایی افزود: طی سال‌های اخیر استاندارد ملی صنایع فولادی با کمک تیم انرژی فولادمبارکه و به کمک استادان دانشگاه‌های مختلف کشور تدوین شده که تمامی شرکت‌های فولادی در سطح مجموعه‌های خود، ملزم به رعایت استانداردهای آن هستند.

طباطبایی تصریح کرد: از جمله اقداماتی که انجام شده، پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی بوده که بزرگ‌ترین آن، افزایش راندمان نیروگاه فولاد مبارکه است؛ به نحوی که راندمان این نیروگاه، از ۳۰ به ۳۶درصد رسیده و در سال‌های آینده نیز این عدد به ۴۲درصد خواهد رسید.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی نظیرتولید برق از طریق نیروگاه‌های سی.اچ.پی نیز در نظر گرفته شده که بر این اساس یک نیروگاه ۲۸ مگاواتی در فولاد سبا ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ ضمن اینکه به موازات، پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز به ثمر رسانده‌ایم؛ به نحوی که از داخل فرآیندهای فولادسازی، این عملیات انجام می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

طباطبایی در مورد چالش انرژی در کشور افزود: در حوزه برق، با توجه به اینکه وزارت نیرو نتوانست به‌موقع دیماندی را که بر اساس قراردادهایی که تولیدکنندگان با این وزارتخانه داشته‌اند، تامین کند، این امر منجر به این شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به کمک شرکت‌های معدنی، به موضوع تامین برق ورود کند و به کمک وزارت نیرو بیاید؛ به نحوی که تولیدکنندگان، بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گفته وی، فولاد مبارکه در سال ۹۰ نیز برای احداث یک نیروگاه هزارمگاواتی اقدام کرده و قراردادی را نیز منعقد کردیم؛ اما در همان سال، وزارت نیرو اعلام کرد که فولاد مبارکه به هر میزان برقی که نیاز داشته باشد، این وزارتخانه آن را تامین خواهد کرد؛ بر همین اساس بود که با توجه به اینکه این امضا هم شده بود، احداث نیروگاه عملیاتی نشد و فرصت از دست رفت.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه افزود: هم اکنون مجددا وزارت صمت بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که هفته‌های قبل با وزارت نیرو منعقد کرده، این تعهد را ایجاد کرده که ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر یا حرارتی با مشارکت شرکت‌های فولادی و معدنی احداث کنند که اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در حال انتخاب پیمانکار است؛ ضمن اینکه اسناد مناقصه نیز تهیه شده و مجوزهای باقی‌مانده نیز اخذ خواهد شد؛ موافقت‌نامه اصولی نیز ارائه شده است؛ اما نیازمند اخذ مجوزهای احداث و زیست‌محیطی است که این کار به کمک وزارت نیرو و سایر ارگان‌هایی که در این قضیه درگیر هستند، باید به سرانجام برسد.

طباطبایی ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که اگر ما این نیروگاه را احداث کنیم، نیاز انرژی شرکت فولاد مبارکه در حد قابل توجهی یعنی حدود ۹۰درصد تامین خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا با احداث نیروگاه‌های راندمان بالا می‌تواند در این پروژه‌ها صورت گیرد.

وی گفت: هم‌اکنون نیروگاه‌هایی هستند که در دنیا راندمان بالای ۶۰درصد هم دارند؛ در حالی که متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور ۴۷درصد است، بنابراین اگر بتوانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا برای احداث نیروگاه استفاده کنیم، سوخت نیز بهینه مصرف می‌شود و اثرات آن روی شبکه سراسری نمایان خواهد شد. مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در مورد تمایل تولیدکنندگان صنایع برای احداث نیروگاه اختصاصی افزود: اینکه تولیدکنندگان برق را به شبکه بدهند و آن را مجدد  در نقطه دیگری تحویل بگیرند، از نظر فنی مشکلی نیست؛ ولی کاغذبازی‌های آن باید حل شود.  طباطبایی افزود: بخش دیگر هم البته، مسائل قانونی مثل بحث تامین سوخت یا نرخ سوخت است، چراکه هم‌اکنون با نرخ سوخت صنعت فولاد اصلا تولید برق به‌صرفه نیست و این چالشی است که برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

به گفته وی، به هر حال انرژی در سطح کشور ارزان توزیع می‌شود و اگر بخواهیم با نرخ گاز صنعت فولاد، برق تولید کنیم؛ برگشت سرمایه نیروگاه بسیار طولانی و زمانبر است و این بحثی است که باید حل شود؛ به نحوی که تعرفه جدیدی برای شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، تعریف شود.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه تصریح کرد: باید قوانین لازم پیگیری و تدوین شوند و مشوقی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ چراکه بخشی از اهداف یک بنگاه اقتصادی، مباحث درآمدزایی و صرفه اقتصادی است و اگر مشوق‌های اقتصادی و انگیزه نباشد، باعث کندی پروژه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی بحث قوانین موجود در کشور است و درخواست تمام شرکت‌هایی که در حال سرمایه‌گذاری هستند این است که این قوانین شفاف شوند و اگر قوانینی وجود ندارند، تدوین شوند تا سرمایه‌گذاران از این سردرگمی نجات یابند.

طباطبایی  افزود: اگر قرار است مشکل برق در کشور حل شود، این قضیه باید به کمک همه دستگاه‌های مرتبط حل شود.  مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه تصریح کرد: فولادمبارکه ۹۰درصد ورق کشور را تولید می‌کند و این کالا، یک محصول میانی است و اگر تولید فولادمبارکه خسارت ببیند، همه صنایعی که از محصول ما به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، لطمه می‌خورند ضمن اینکه  تولید ازدست‌رفته باید به صورت واردات وارد کشور شود تا نیاز واحدها را تامین کند و این امر، مستلزم هزینه و خروج ارز از کشور است. وی در مورد برنامه فولاد مبارکه  برای  ساخت نیروگاه‌های خورشیدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال بررسی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی نیز هستیم؛ اما واقعیت آن است که فولادمبارکه نیروگاه‌هایی در الگوهای بزرگ‌مقیاس می‌خواهد.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه افزود: ما متعهد به احداث ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه هستیم که به احتمال زیاد ۳۰درصد این انرژی را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی در استان اصفهان تامین خواهیم کرد؛ چراکه پتانسیل برق خورشیدی در شرق اصفهان بالا است و در سایر مناطق نیز این پتانسیل به چشم می‌خورد.

طباطبایی تصریح کرد: به هر حال به صورت همزمان برای احداث نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس، جلساتی نیز با استانداری و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال برگزاری است تا به نتیجه قطعی برسیم.

وی درباره میزان هزینه نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل تقریبی فولاد مبارکه گفت: برای احداث هر کیلووات‌ساعت ۵۰۰دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و ۵۰۰میلیون دلار برای احداث یک نیروگاه هزارمگاواتی سرمایه لازم است.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه همچنین در مورد پیش‌بینی  بحران گاز و برق  در زمستان سال‌جاری برای جلوگیری از توقف تولید، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت نمی‌توان کاری کرد. یعنی اگر مثل پارسال محدودیت به این حد باشد که هم برق و هم گاز قطع شود، مشکل خواهیم داشت.

وی افزود: تاکنون هم برای تامین سوخت دوم نیروگاه‌ها به نتیجه نرسیده‌ایم. ما یک نیروگاه ۳۰۰مگاواتی در فولاد مبارکه داریم که در شرایط کمبود گاز با سوخت دوم مشغول به کار است، اما این سوخت دوم را به راحتی به ما نمی‌دهند و دلیل آن هم، سیستم وزارت نفت و نیرو است که باید هماهنگ شوند.

طباطبایی تاکید کرد: در صورت  محدودیت در گاز  ما باید روی تولید خود کاهش را تجربه کنیم؛ اما درخواست ما از وزارت نفت این است که سوخت دوم را به ما بدهند که در مخازن ذخیره‌سازی کرده و حتی مخازن را پلمب کنند تا استفاده دیگری از آن صورت نگیرد، اما وزارت نفت ما را یک شرکت خصوصی می‌داند و بیشتر تمرکزش بر تامین سوخت دوم واحدهای دولتی است.

وی افزود: البته خبر خوشحال‌کننده این است که ۶۰ تا ۷۰درصد سوخت دوم نیروگاه‌های وزارت نیرو تامین و ذخیره‌سازی شده که اگر نیروگاه‌ها در تامین گاز دچار مشکل شدند، برق ما تا حدودی با مصرف سوخت دوم تامین می‌شود.

طباطبایی میزان نیاز سالانه فولاد مبارکه به انرژی را حدود ۸ هزار گیگاوات برشمرد و خاطرنشان کرد: این میزان برای سایت فولاد مبارکه است؛ اما کل گروه فولادمبارکه و هلدینگ آن ۲۲۰۰ مگاوات دیماند برق دارد که الان در تفاهم‌نامه مذکور، فولاد هرمزگان تعهد کرده که مشارکت در تامین برق داشته باشد.

به گفته وی، خود فولادمبارکه به تنهایی ۱۵۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد و ۱۵۰۰ مگاوات هم با مشارکت فولاد هرمزگان، فولاد کاوه و آلومینیوم المهدی در منطقه خلیج‌فارس تامین می‌شود.

مدیر انرژی و سیالات فولادمبارکه افزود: نکته حائز اهمیت در این میان آن است که در تفاهم‌نامه قید شده اگر ظرف سه سال ساخت نیروگاه انجام نشود، تولیدکنندگان از مزایایی که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی‌ شده برخوردار نخواهند شد که این چالش بسیار بزرگی است و باید حداقل فضایی را تعریف کنند که قابل دسترسی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید