225633

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد؛

افزایش راندمان نیروگاه فولاد مبارکه با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی

دنیای معدن: احداث نیروگاه، سرمایه‌گذاری سنگینی را نیاز دارد و اگر بازگشت سرمایه معقولی به همراه داشته باشد، تمامی شرکت‌ها به دنبال تولید برق هستند. مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در مورد اقدامات انجام‌شده برای تأمین انرژی پایدار در این شرکت گفت: این شرکت از ابتدای راه‌اندازی، سیستم‌های مدیریت پایش انرژی را همواره مورد پیگیری قرار داده و کمیته عالی انرژی در سطح شرکت نیز از سال ۷۶ تشکیل شده است تا بهینه‌سازی‌های مرتبط با انرژی را راهبری کند.

به گزارش دنیای معدن، سید امیر طباطبائیان افزود: طی سال‌های اخیر استاندارد ملی صنایع فولادی با کمک تیم انرژی فولاد مبارکه و به کمک استادان دانشگاه‌های مختلف کشور تدوین شده که تمامی شرکت‌های فولادی در سطح مجموعه‌های خود، ملزم به رعایت استانداردهای آن هستند.

طباطبائیان تصریح کرد: ازجمله اقداماتی که انجام شده، پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی بوده که بزرگ‌ترینِ آن افزایش راندمان نیروگاه فولاد مبارکه است؛ به‌نحوی‌که راندمان این نیروگاه، از ۳۰ به ۳۶ درصد رسیده و در سال‌های آینده نیز این عدد به ۴۲ درصد خواهد رسید.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی نظیر تولید برق از طریق نیروگاه‌های سی.اچ.پی نیز در نظر گرفته شد که بر این اساس یک نیروگاه ۲۸ مگاواتی در فولاد سبا ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ضمن اینکه به موازات آن، پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز به ثمر رسانده‌ایم؛ به‌نحوی‌که از داخل فرایندهای فولادسازی، این عملیات انجام می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

طباطبائیان در مورد چالش انرژی در کشور افزود: در حوزه برق، با توجه به اینکه وزارت نیرو نتوانست به‌موقع دیماندی را که بر اساس قراردادهایی که تولیدکنندگان با این وزارتخانه داشته‌اند، تأمین کند، بنا شد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، به کمک شرکت‌های معدنی، به موضوع تأمین برق ورود کنند و به کمک وزارت نیرو بیایند؛ به‌نحوی‌که تولیدکنندگان بخشی از برق موردنیاز خود را تأمین کنند.

به گفته وی، فولاد مبارکه در سال ۹۰ نیز برای احداث یک نیروگاه هزارمگاواتی اقدام کرده و قراردادی را نیز منعقد کرده بود؛ اما در همان سال، وزارت نیرو اعلام کرد که فولاد مبارکه به هر میزان برقی که نیاز داشته باشد، این وزارتخانه آن را تأمین خواهد کرد؛ بر همین اساس بود که احداث نیروگاه عملیاتی نشد و فرصت از دست رفت.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه افزود: هم‌اکنون مجددا وزارت صمت بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که هفته‌های قبل با وزارت نیرو منعقد کرده، این تعهد را ایجاد کرده که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر یا حرارتی با مشارکت شرکت‌های فولادی و معدنی احداث کند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در حال انتخاب پیمانکار است؛ ضمن اینکه اسناد مناقصه نیز تهیه شده و مجوزهای باقی‌مانده نیز اخذ خواهد شد. موافقت‌نامه اصولی نیز ارائه شده است؛ اما نیازمند اخذ مجوزهای احداث و زیست‌محیطی است که این کار باید به کمک وزارت نیرو و سایر ارگان‌هایی که در این قضیه درگیرند، به سرانجام برسد.

طباطبائیان ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که اگر ما این نیروگاه را احداث کنیم، نیاز انرژی شرکت فولاد مبارکه در حد قابل‌توجهی یعنی حدود ۹۰ درصد تأمین خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه می‌توان از تکنولوژی‌های روز دنیا با احداث نیروگاه‌های راندمان بالا در این پروژه‌ها استفاده کرد.

وی گفت: هم‌اکنون نیروگاه‌هایی هستند که در دنیا راندمان بالای ۶۰ درصد هم دارند؛ درحالی‌که متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور ۴۷ درصد است، بنابراین اگر بتوانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا برای احداث نیروگاه استفاده کنیم، مصرف سوخت نیز بهینه می‌شود و اثرات آن روی شبکه سراسری نمایان خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید