229419

عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان آغاز شد

دنیای معدن- عملیات اجرایی چهار طرح توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان همزمان با نهمین روز از دهه فجر روز چهارشنبه در غرب بندرعباس آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن، این طرح‌ها شامل مدور سوم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن، سیلوی ذخیره‌سازی آهن اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزار تن و احداث مگامدول احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال می‌شود که برای آن‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها گفت: مدول سوم تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه گذاری حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان و در طی ۳۰ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

عطاالله معروفخانی افزود: طرح افزایش ۵۰۰ هزار تنی زیرسقف تختال هم اکنون در حال انجام است و با بهره‌برداری از مدول سوم احیا در فولاد هرمزگان، ظرفیت تولید آهن اسفنجی در این شرکت به ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید و  نیاز این شرکت به اصلی ترین ماده اولیه جهت تولید ۲ میلیون تن تختال در سال مرتفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: این طرح به صورت کامل با استفاده از توان پیمانکاران داخلی انجام می‌شود و سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه با استفاده از منابع داخلی شرکت فولاد هرمزگان صورت خواهد پذیرفت.

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: مخازن ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۰ هزار تن هم امروز آغاز می‌شود که این طرح شامل احداث چهار مخزن ۷۵۰۰ تنی و در مجموع با ظرفیت ۳۰ هزار تن با سرمایه گذاری حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (۳۵۰ میلیارد تومان) می‌شود که در ۲۴ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح دغدغه فولاد هرمزگان برای ذخیره‌سازی مناسب آهن اسفنجی برطرف و میزان کشش تولید فولادسازی به ویژه در زمانهای قطع گاز واحد احیاء مستقیم، به طور چشمگیری افزایش خواهد می‌یابد و سرمایه گذاری در این طرح را نیز با استفاده از منابع داخلی شرکت انجام می‌شود.

معروفخانی تصریح کرد: طرح سوم را احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت اکسیژن است که با سرمایه گذاری حدود هشت هزار میلیارد ریالی ۸۰۰ میلیارد در مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت تولید اکسیژن گازی در فولاد هرمزگان به ۱۷ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، بهره‌برداری از این طرح نیاز واحد فولادسازی به اکسیژن برای تولید ۲ میلیون تن اسلب در سال را رفع می‌کند.

وی افزود: این طرح نیز مانند ۲ طرح قبلی با سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت فولاد هرمزگان و استفاده از حداکثر ساخت داخل و با پیمانکاران داخلی ساخته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: طرح فولاد سیمین هرمز با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد  به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه های فولادی کشور بوده که این شرکت در راستای ایفای نقش حداکثری در توسعه هرمزگان و تبدیل شدن این استان به قطب اصلی فولاد کشوربه عنوان یکی از شرکای بزرگ در آن مشارکت و سرمایه گذاری کرده است.

معروفخانی گفت: با خرید ۳۰ درصد دیگر از سهام شرکت ۱۰ میلیون تنی ستاره سیمین در مهر ماه سال جاری، با افزون‌بر ۵۱ درصد، سهام دار اصلی این شرکت تازه تاسیس شده است که با راه‌اندازی آن هرمزگان به یکی از قطب های اصلی و محوری تولید فولاد در کشور تبدیل خواهد شد و اشتغال‌زایی چند هزار نفری را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: عملیات احداث مرحله اول این طرح با ساخت مگامدول احیا مستقیم با تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال هم امروز آغاز می‌شود که همزمان با طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان، کلنگ زنی می‌شود.

 ‌معروفخانی از بهره‌برداری قریب القوع از طرح‌های های نصب لنسهای ساید وال کوره های قوس الکتریکی تا پایان سال جاری در فولاد هرمزگان اطلاع داد که با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی انجام گرفته و   افزایش ۱۲۰ هزار تنی تولید را در پی خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید