226044

با اجرای طرح‌های توسعه‌ای برنامه‌ریزی شده محقق می‌شود

افزایش ظرفیت تولید فولاد هرمزگان

دنیای معدن: احداث واحد ۹۰۰ هزار تنی احیای مستقیم و اخذ مجوز طرح توسعه احداث ورق عریض یک میلیون و ۲۵۰ هزار تنی از جمله فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان است.

به گزارش دنیای معدن، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه طی جلسات شورای مدیران این طرح‌ها به طور جدی در حال پیگیری هستند خاطرنشان کرد: هم اکنون برنامه توسعه تولید محصولات، «زیر سقف» این شرکت تا ۲ میلیون تن در سال نیز در دست اقدام است.

عطاءالله معروفخانی افزود: ظرفیت تولید فولاد هرمزگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که با وجود طرح‌های توسعه، با استفاده از توان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی، در حال افزایش ۲ میلیون تنی ظرفیت است و در ماه‌های آینده این طرح‌ها به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد در فولاد هرمزگان افزود: با توجه به نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی کشور، شرکت فولاد هرمزگان درصدد تامین مواد اولیه موردنیاز این صنایع است که برای رفع مشکل تولید نیز برای احداث نیروگاه برق برنامه‌ریزی شده است تا با توجه به محدودیت‌های برق در فصل گرما، در منطقه ویژه اقتصادی استان هرمزگان احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان در کنار حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از صنایع پایین‌دست، در حوزه سرمایه‌های انسانی طی ماه‌های اخیر گام‌های مثبتی برداشته که منجر به ارتقای رضایتمندی کارکنان خود شده است؛ همچنین این شرکت در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات زیادی در سال جاری انجام داده است.

معروفخانی در ارتباط با فعالیت‌های اجتماعی فولاد هرمزگان گفت: این شرکت در استان پیشتاز بوده‌ و موفقیت‌های چشمگیری داشته ‌است.

 برنامه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، تمرکز بر تولید محصولات ویژه ( با گرید بالاتر)، افزایش تولید تا سقف ۷/ ۱ میلیون تن با اجرای پروژه‌های زیر سقف، تمرکز بر مدیریت هزینه با توجه به پیش‌بینی رکود در بازار جهانی فولاد‌، از جمله اقدامات آتی این شرکت به شمار می‌رود. وی افزود: همچنین این شرکت ۲/ ۵۱درصد از سهام شرکت ستاره سیمین را که برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان تشکیل شده خریداری کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ستاره سیمین تولید ۳ میلیون تن از ۱۰ میلیون تن فولاد که قرار است در استان هرمزگان تولید شود را بر عهده دارد که از این میزان تولید سهم فولاد هرمزگان ۵۱درصد خواهد بود.

   سیاست فروش فولاد هرمزگان

معروفخانی یادآور شد: در ۸ ماه امسال فروش و صادرات فولاد هرمزگان به ترتیب ۱۱۰درصد و ۱۷درصد افزایش یافت و سود خالص شرکت هم به‌طور چشمگیری رشد داشت.

وی در مورد سیاست فروش هرمزگان افزود: هم‌اکنون ۶۰درصد از تولید این شرکت از طریق بورس عرضه می‌شود و ۴۰درصد مابقی با هماهنگی فولاد مبارکه صادرات می‌شود.

وی گفت: امسال برای نخستین بار در تاریخ فولاد هرمزگان، برنامه تعمیرات اساسی و شات‌دان توسط کارکنان شرکت انجام شد.

 شیوه‌نامه عرضه محصولات در بورس مسکن موقتی است

وی درباره شیوه‌نامه وزارت صمت برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: طی سال گذشته نیز این شیوه‌نامه ابلاغ شد، اما به دلیل آنکه با فولادسازان در این زمینه جلسه‌ای برگزار نشد با چالش مواجه شد.

وی افزود: بازار عرضه و تقاضا راه خود را پیدا خواهد کرد زیرا شیوه‌نامه‌های مسکن موقت هستند، اما ماندگار نخواهند بود. بر اساس تجربیات سال‌های گذشته به دلیل کاهش طرح‌های توسعه و رکود حاکم بر بازار مسکن، مصرف ظاهری فولاد در ۷ ماهه در کشور با کاهش ۱۹درصدی مواجه بود از این رو شرکت‌ها به‌طور قطع باید در آینده چشم به صادرات در بازارهای صادراتی داشته باشند.

 ضرورت نگاه ویژه دولت برای زیر‌ساخت‌های حوزه انرژی صنایع

وی با توجه به قطعی برق در فصل تابستان و احتمال افت فشار گاز در پیک مصرف گفت: شرکت‌ها به دنبال تولید بیشتر هستند البته نه به هر قیمتی، زیرا گاهی این دو عامل با یکدیگر در تضاد هستند. البته از آنجا که فولاد هرمزگان در جنوب کشور واقع است تا کنون افت فشار گاز نداشته و از این رو احتمال قطع گاز را متصور نیستیم.

این مقام مسوول در خصوص تامین مواد اولیه افزود: در شرکت تدابیر لازم را اندیشیدیم و نسبت به دپوی آهن‌اسفنجی اقدامات لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که طی سال گذشته بیشترین ارزآوری دولت از محل صادرات فولاد بوده است از این رو باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که صنایع کمترین میزان قطعی گاز را داشته باشند، زیرا در صورت کاهش تولید علاوه بر اشتغال، قیمت‌ها نیز دستخوش آسیب می‌شود.

معروفخانی با اشاره به این مطلب که فولاد هرمزگان هم‌اکنون ۷درصد از تولید فولاد کشور را بر عهده دارد، در مورد سهم فولاد هرمزگان برای تکمیل زنجیره فولاد افزود: به دلیل اینکه فولاد هرمزگان طرح‌های توسعه‌ای احیای مستقیم و ورق عریض را در برنامه دارد از این رو می‌تواند نقش بسزایی در تکمیل این زنجیره ایفا کند. وی گفت: درخواست ما از دولت سیزدهم این است که در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه انرژی همت بگمارد و صدور مجوز‌های احداث نیروگاه‌ها  را تسریع ببخشد.

مدیرعامل فولاد هرمزگان اظهار کرد: این شرکت در زمینه احداث نیروگاه آمادگی کامل دارد و هم‌اکنون نیز اقدامات لازم صورت گرفته است، اما تدابیر لازم از سوی دولت را به‌صورت زیربنایی می‌طلبد.

وی بر این باور است که بر اساس تجربیات سال‌های گذشته، سال آینده نیز با مشکل برق مواجه خواهیم بود از این رو دولت باید پیش‌بینی‌های لازم برای تامین زیرساخت‌ها در این حوزه‌ها را بکند تا کاهش‌ها به حداقل برسد.

 برگزاری دومین همایش بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در اسفند ماه سال‌جاری

فولاد هرمزگان در راستای رفع موانع تولید دومین همایش بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در کشور را برگزار می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان در راستای ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه و همچنین با هدف اشتراک‌گذاری تجربیات صنعتی در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری را در شهر بندرعباس برگزار می‌کند.

وی معتقد است: در سال‌جاری که سال تولید و پشتیبانی و مانع‌زدایی است، اشتراک‌گذاری تجربیات صنعتی و استفاده از ایده‌های نخبگان و دانشگاهیان در تولید، بدون ‌شک به مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید منجر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در شرایط حساس کنونی کشور نیاز است که شرکت‌های تولیدی پیشرو تجربیات مفید و تخصصی خود را اشتراک‌گذاری کنند.

وی با اعلام اینکه فولاد هرمزگان هم در این خصوص دریغ نکرده و همان‌طور که  در کنفرانس اول تجربیات و چالش‌های صنعتی را برای شرکت‌کنندگان ارائه کرد، تصریح کرد: در همایش قبلی، مطالب بسیار مفیدی از سوی مراکز تحقیقاتی و کارشناسان داخلی و خارجی ارائه شد، ضمن آنکه در تلاش هستیم تجربیات صنعتی خود را به مراکز پژوهشی و دانشگاهی سرازیر و یافته‌های دانشگاهی و پژوهشی و طرح‌های نو را در صنعت مورد استفاده قرار دهیم.

به گفته معروفخانی، این کنفرانس کاملا تخصصی است و مسائل جانبی ندارد و محل تبادل تجربیات و یافته‌های متخصصان حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم است.

معروفخانی با اعلام اینکه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نقش کلیدی در زنجیره تولید فولاد داشته و اشتراکات زیادی بین شرکت‌های فولادی در این حوزه  وجود دارد، بر ضرورت کاهش هزینه‌ها، حضور موثر در بازارهای صادراتی و افزایش کیفیت محصولات تاکید کرد.

به گفته وی، فعالیت و تمرکز در این بخش از زنجیره فولاد می‌تواند این هدف را در ادامه فرآیند و محصولات نهایی محقق کند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه تیم‌های تخصصی با مشارکت و حمایت شرکت فولاد مبارکه، مجموعه‌های دانشگاهی هرمزگان و دانشگاه‌های صنعتی مطرح کشور و نیز شرکت‌های صنعتی تشکیل شده و سعی خواهیم کرد به اهداف خود در این کنفرانس دست پیدا کنیم از همه متخصصان صنعتی و پژوهشگران دانشگاهی و نخبگان خواست با ارائه طرح‌ها و تجربیات خود و با به اشتراک‌گذاری تجربیات خود بر غنای این همایش بیفزایند.

به گفته وی، نخستین همایش بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در کشور در سال ۹۸ از سوی فولاد هرمزگان با حضور ۷۰۰ میهمان داخلی و خارجی برگزار شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد افزایش یابد.

وی از بر‌گزاری نمایشگاه جانبی در دومین همایش بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در فولاد هرمزگان در اسفند امسال خبر داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید