228631

مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام کرد

زیان ۸ میلیارد دلاری صنعت فولاد از قطعی برق

دنیای معدن : پیامد صنعت‌ستیزی، تقابل مردم و تولید است و از مسوولان در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، انتظار حمایت از صنعت را داریم. امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان در همایش تبیین بیانیه چشم‌انداز گروه فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰، با بیان مطلب فوق رشد چشم‌گیر ۲/ ۹درصدی تولید فولاد کشور را در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه دانست و افزود: متوسط رشد جهانی ۲درصد است و این حجم از رشد نشان از عزم تولیدکنندگان فولاد ایران دارد. تداوم و توسعه تولید فولاد و حفظ جایگاه جهانی، نیازمند متناسب‌سازی زیرساخت و پایداری تامین حامل‌های انرژی است.

به گزارش دنیای معدن، ابراهیمی در ادامه گفت: اطلاع‌رسانی نادرست، باعث ایجاد گسل میان صنعت و مردم شده است. مردم و جامعه ذی‌نفعان اصلی صنعت هستند. ایجاد اشتغال، توسعه، تولید ثروت و ارزآوری تنها بخشی از مزایای حاصل از فعالیت‌ بخش صنعت هستند. مجموعه فولاد خوزستان با اشتغال‌زایی ۱۶هزار نفر و با در نظر گرفتن مشاغل ایجادشده غیرمستقیم، یک خانواده‌ ۳۰۰ هزار نفری را تحت پوشش دارد. از سویی به‌طور متوسط ماهانه ۱۵ هزار میلیارد ریال خرید از سطح شهرستان اهواز از سوی فولاد خوزستان انجام می‌شود. اما با توجه به اطلاع‌رسانی نادرست، این موارد از چشم جامعه دور می‌ماند.

وی در ادامه گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده است، انتظار حمایت داریم. در شرایطی که صنعت باعث ایجاد اشتغال و تولید ثروت منطقه‌ای و ملی شده است، اما صنعت‌ستیزی و آدرس‌دهی غلط، ذهنیت مردم جامعه‌ را در رویارویی با صنعت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است. برای مثال مصرف آب صنعت فولاد تنها ۲/ ۰ درصد مصرف کشور را به خود اختصاص داده است و در چنین شرایطی هجمه‌های فراوانی به این صنعت می‌شود و در محافل مختلف، صنعت فولاد را جزو صنایع پرمصرف آب مطرح می‌کنند. تولید سالانه گاز کشور ۲۲۰میلیارد مترمکعب است که از این مقدار، سهم مصرف زنجیره فولاد ۱۱هزار میلیارد مترمکعب است، یعنی کمتر از ۵درصد مجموع مصرف گاز کشور. نکته‌ای که در مصرف گاز فولاد، هیچ‌گاه به آن اشاره نمی‌شود این است که گاز در صنعت فولاد سوخت نیست، بلکه یک مزیت رقابتی به واسطه‌ وجود منابع عظیم خدادادی گاز در کشور است. در این مورد هم نخستین صنعتی که هدف محدودیت قرار می‌گیرد، فولاد است.

مدیرعامل فولاد خوزستان از دست دادن بخشی از تولید به‌دلیل محدودیت‌های برق را دیگر چالش صنعت فولاد دانست و افزود: مصرف برق صنعت فولاد، تنها ۱۰ درصد تولید کشور است، اما بازهم در عین ناباوری محدودیت‌های برقی به شکل گسترده به صنعت فولاد اعمال و باعث شد، ۵۳۰ هزار تن فولاد برنامه‌ریزی‌شده معادل ۱۲هزار میلیارد تومان از فروش و ۴هزار میلیارد از سود را از دست دهیم.

ابراهیمی افزود: با اعمال محدودیت‌های برقی، تولید پیش‌بینی شده فولاد کشور ۳۲ میلیون تن بود که این محدودیت در خوش‌بینانه‌ترین حالت تولید را به ۲۶ میلیون تن کاهش می‌دهد. ظرفیت نصبی فولاد کشور ۴۵ میلیون تن است. تا به امروز محدودیت‌های برق باعث شده، ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید نصبی بدون استفاده بماند و رقمی معادل ۸ میلیارد دلار از دست برود.

وی اشاره‌ای هم به چالش معدن داشت و افزود: چالش معدن از گذشته تا به امروز گریبان‌گیر فولاد بوده و است. درحال‌حاضر تنها از ۸درصد معادن کشور بهره‌برداری شده است. در بخش معادن و ماشین‌آلات، سرمایه‌گذاری لازم انجام نشده است. از سویی در حوزه اکتشاف هم جای کار بسیاری داریم. راهبرد توزیع نامناسب در صنعت فولاد کشور شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که توسعه این صنعت از دریا‌محور به سمت کویر‌محور سوق پیدا کند و همین رویکرد باعث ایجاد چالش‌های تامین انرژی شده و به آدرس‌دهی غلط منجر می‌شود. اتفاق‌های امروز نتیجه تصمیم‌های دیروز است و اتفاق‌های فردا، نتیجه تصمیم‌های امروز  خواهد بود.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گفت: دیگر چالش پیش‌روی صنعت فولاد، حمل‌ونقل است. در افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن، قطعا زیرساخت‌های فعلی حمل‌ونقل پاسخگو نخواهد بود. در حال حاضر، ظرفیت نصبی ریلی کشور ۵۰ میلیون تن است که عملا از ۳۰ میلیون تن آن استفاده می‌شود. در افق ۱۴۰۴ ظرفیت ریلی کشور باید به ۲۰۵ میلیون تن برسد که از این مقدار ۱۰۵ میلیون تن به فولاد اختصاص دارد. بین ۳۰ میلیون تن فعلی تا ۱۰۵ میلیون تن افق ۱۴۰۴، اختلاف معناداری وجود دارد.

ابراهیمی در پایان اشاره‌ای هم به سیاستگذاری‌های متناقض و بیان کرد: از سیاستگذاران انتظار می‌رود با در نظر گرفتن شرایط بازار و مشارکت فعالان حوزه صنعت، سیاست‌های جاری را تدوین و تصویب کنند‌، اما در عمل دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، نه تنها به آرامش و ثبات بازار کمک نمی‌کند، بلکه تمرکز تولیدکنندگان را برهم می‌زند.

 

دیدگاهتان را بنویسید