227285

با محوریت مرکز مالی ایران برگزار شد؛

وبینار چشم انداز صنایع در سال ۱۴۰۱

دنیای معدن: وبینار چشم انداز صنایع در سال ۱۴۰۱ با محوریت مرکز مالی ایران برگزار و مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در این وبینار سخنرانی کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط‌عمومی فولاد خوزستان، وبینار چشم انداز صنایع در سال ۱۴۰۱، با حضور حسین عبده‌ تبریزی عضو سابق  شورای عالی بورس، محمود گودرزی مدیرعامل بورس، میثم فدایی‌ واحد سرپرست فرابورس، سجاد موحد مدیر مرکز مالی ایران، "امین ابراهیمی" مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و جمعی از مدیران شرکت‌های صنعتی، دهم دی ماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در این وبینار با موضوع: چشم‌انداز صنعت فولاد ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

"ابراهیمی" اشاره‌ای به ظرفیت تولید فولاد کشور داشت و در ادامه گفت:  فولاد شالوده ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و صنایع است و میزان تولید و مصرف آن، یکی از شاخص‌های توسعه کشور است. بر اساس افق ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تُن می‌رسد. ظرفیت نسبی تولید فولاد کشور ۳۴ میلیون تُن است که از این مقدار ۲۹ میلیون تُن در حال تولید است. فولاد خوزستان دومین تولیدکننده‌ی فولادی کشور به شمار می رود.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه افزود: توازن نداشتن زنجیره صنعت و چالش مواد اولیه (سنگ آهن)، دسترسی به منابع آبی و انرژی (برق و گاز طبیعی) و فراهم نبودن زیرساخت‌های کافی (حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و بندر) چالش‌های صنعت فولاد به شمار می‌آیند. هر کدام از این چالش‌ها به تنهایی باعث از دست رفتن بخشی از تولید برنامه‌ریزی زنجیره فولاد شده است. فولاد خوزستان در ۶ ماهه نخست سال به دلیل اعمال محدودیت‌های برق، ۵۴۰ هزار تُن تولید برنامه‌ریزی خود را از دست داد.

ابراهیمی مصرف گاز زنجیره فولاد را ۵ درصد اعلام کرد و افزود: بخش اعظم گاز کشور را مصارف خانگی تشکیل می‌دهند، این در حالی است که تنها ۵ درصد تولید گاز کشور، صرف زنجیره فولاد می‌شود، با این حال محدودیت‌های زمستانی به زنجیره فولاد تحمیل می‌شود. مدیریت بهتر مصرف گاز در کشور و کاهش محدودیت‌های گاز صنایع مادر همچون فولاد و اعلام دقیق برنامه‌ها و ساعات محدودیت‌های گاز از چند روز قبل، جهت مواجه بهتر و استفاده از فرصت‌های تعمیراتی، ایجاد تفاوت معنادار در هزینه گاز مصرفی برای فرآیندهای ارزش‌آفرین و غیر ارزش‌آفرین، تنوع سبد تامین و تولید برق از منابع غیر از گاز طبیعی (انرژی‌های تجدیدپذیر، سبز، سوخت پاک و...)، سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه تولید و توسعه گاز با توجه به منابع فعلی و آتی کشور و صنعت، استفاده از سوخت‌های جایگزین در نیروگاه‌ها و تمرکز بر حل مسائل زیست‌ محیطی، تامین و ذخیره‌سازی به موقع سوخت‌های جایگزین در نیروگاه‌ و مکان‌هایی که امکان استفاده از این گونه سوخت‌ها را دارند و توجه به مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان در ابنیه مسکونی، تجاری و عمومی به منظور کاهش اتلاف و مصارف در بخش خانگی، مواردی هستند که در صورت پیاده‌سازی، کمک شایانی به کاهش محدودیت‌های گاز می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید