228401

خسارت قطع‌شدن برق به صنعت فولاد بنیاد مستضعفان

دنیای معدن: رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه افتتاح طرح‌‌‌های زیرساختی صنعت فولاد در هرمزگان با اشاره به تلاش بنیاد برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در این بنیاد از خسارت ۴‌هزار میلیارد تومانی قطع برق به فولاد کاوه جنوب کیش خبر داد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، سید پرویز فتاح در حاشیه افتتاح طرح‌‌‌های زیرساختی فولاد که با سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: سال گذشته فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش در شرایط تحریم با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن افتتاح شد و ظرفیت اسمی این کارخانه به ۲میلیون و ۴۰۰‌هزار تن فولاد در سال رسید. وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در صنعت فولاد به دنبال تکمیل زنجیره تولید است، افزود: طی ۱۰سال گذشته، به دنبال تکمیل زنجیره تولید فولاد در بنیاد مستضعفان بودیم و تاسیسات جانبی صنعت فولاد در این کارخانه افتتاح شد. فتاح گفت: یکی از طرح‌‌‌هایی که به بهره‌برداری رسید، تامین آب صنعتی تصفیه‌شده توسط آب‌شیرین‌کن‌‌‌هایی است که با سرمایه‌گذاری ۱۱۵۰میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان احداث شد و ظرفیت شیرین‌سازی ۳۰‌هزار مترمکعب را دارد و مجهز به تکنولوژی روز دنیاست. بهره‌برداری از این آب‌شیرین‌کن‌‌‌ها از این نظر دارای اهمیت است که آب موردنیاز برای فعالیت کارخانه فولاد کاوه را از دریا تامین می‌کند و فعالیت این کارخانه هیچ فشاری به منابع آبی استان وارد نمی‌‌‌کند. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰میلیارد تومانی بنیاد برای راه‌اندازی این تجهیزات جانبی در فولاد کاوه جنوب کیش، بیان کرد: نکته حائز اهمیت در راه‌اندازی تاسیسات و تجهیزات جانبی فولاد کاوه، این است که تمام تلاش ما بر رعایت ضوابط محیط‌زیستی متمرکز شد و خوشبختانه در احداث این تاسیسات و بهره‌برداری از آنها تمام استاندارد‌‌‌های محیط‌زیستی رعایت شده است.

وی تاکید کرد: اجرای تمامی این پروژه‌‌‌ها در شرایط تحریمی و بدون حضور خارجی‌‌‌ها انجام شد و خوشبختانه این تجهیزات به دست مشاوران ایرانی طراحی و اجرا شده است. فتاح با بیان اینکه هدف اصلی احداث این کارخانه، صادرات فولاد و کسب درآمد ارزی برای کشور بوده است، گفت: طی ۱۰ماه نخست امسال این کارخانه بالغ بر ۴۰۰میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به سال قبل رشد کرده است و امیدواریم با همت مهندسان و کارگران ایرانی، این روند تولید جهش یابد.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر متعهد بودن شرکت‌های بنیاد مستضعفان به انجام مسوولیت‌‌‌های اجتماعی، اظهار کرد: ما در بنیاد مستضعفان تمام تلاشمان را به کار بسته‌ایم تا علاوه بر فعالیت‌‌‌هایی که در حوزه ارتقای زیرساخت‌‌‌های توسعه و رشد تولید در کشور انجام می‌‌‌دهیم، سود حاصل از این فعالیت‌‌‌ها را برای محرومان و مستضعفان و در هرجایی که نیاز به حضور ما است، از جمله سیل اخیر، هزینه کنیم تا ان‌شاءالله به اهداف اصلی بنیاد مستضعفان نزدیک‌‌‌تر شویم. وی در ادامه با بیان اینکه این کارخانه برای ۲هزار نفر به صورت مستقیم و چند برابر این عدد به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است، گفت: اشتغال ایجادشده در این کارخانه، اشتغال پایداری است و خوشبختانه به دنبال تاکیدات صورت‌گرفته، اولویت اشتغال در این کارخانه برای جوانان و متخصصان بومی این استان در نظر گرفته شده است. فتاح با اشاره به آمادگی بنیاد مستضعفان برای تامین برق موردنیاز این کارخانه به‌وسیله احداث یک نیروگاه اظهار کرد: این کارخانه نیازمند ۳۵۰ تا ۴۰۰مگاوات برق است و تابستان امسال به دنبال نیاز کشور به برق، این کارخانه متحمل خاموشی‌‌‌هایی شد که خسارت ۴‌هزار میلیارد تومانی به این مجموعه وارد کرد. این درحالی است که بنیاد در سراسر کشور ۲۵۰۰مگاوات برق در اوج مصرف تولید می‌کند. وی اضافه کرد: بر همین اساس با استاندار هرمزگان توافق کردیم که با ارائه مجوز از سوی استانداری، بنیاد مستضعفان به‌سرعت برای تولید برق در این منطقه اقدام کند تا علاوه بر تامین برق موردنیاز این کارخانه، فشار مصرف نیز بر شبکه برق استان کاهش یابد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید