227517

فولاد به نرخ جهانی و سنگ آهن با قیمت دستوری، عادلانه نیست!

دنیای معدن: درحالی که انجمن فولاد نسبت به سیاست های وزارت صمت در حوزه بازار محصولات زنجیره فولاد و همچنین کشف قیمت کالاها از جمله آهن اسفنجی براساس عرضه و تقاضا مخالفت کرده است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که هم اکنون عرضه کل زنجیره در بورس نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و الزام است و فروش فولاد به نرخ جهانی و سنگ آهن با قیمت دستوری، عادلانه نیست.

به گزارش دنیای معدن، صادق قاسمی در گفت و گویی، با اشاره به اینکه هم اکنون تعادل در زنجیره فولاد وجود ندارد اظهار کرد: در شرایط فعلی قیمت مواد اولیه بالادستی مانند سنگ آهن، آهن اسفنجی و گندله براساس ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می شود که فاصله زیادی با قیمت های جهانی دارد، اما در مقابل تولیدکنندگان شمش و میلگرد محصولات خود را نزدیک به نرخ های جهانی به فروش می رسانند. این عدم تعادل باعث شده است تا تمام زنجیره از یک سود منطقی برخوردار نباشند و بدین ترتیب سرمایه گذاری در حوزه تولید مواد اولیه بالادست و همچنین اکتشافات در این بخش کاهش یابد.

عرضه بورسی تمام زنجیره فولاد اقدام بسیار مثبتی است

وی ادامه داد: در شرایط فعلی عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس کالا اقدام بسیار مثبتی است که در آینده تمام بخش های این زنجیره از مزایای آن برخوردار می شوند. هم اکنون عمده بحث درباره عرضه مواد اولیه بالادستی مانند سنگ آهن و گندله در بورس کالا است. طبق ضرایبی که برای قیمت گذاری این محصولات تعیین شده است، سنگ آهن با ضریبی حدود ۲۰ درصد شمش فولاد خوزستان، گندله با ضریب ۲۷ تا ۳۰ درصد و آهن اسفنجی با ضریب ۶۰ درصد قیمت گذاری می شود که با قیمت های جهانی فاصله زیادی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این درحالی که است که قیمت گذاری محصولات فولادی به گونه ای انجام می شود که به نفع فولادساز تمام شده و شرکت های بالادستی از درآمد واقعی محروم شده اند؛ به عبارت بهتر، فولاد به نرخ جهانی، سنگ آهن با قیمت دستوری، عادلانه نیست.

مشکل در تأمین مواد اولیه

قاسمی در ادامه با بیان اینکه براساس هدف گذاری های صورت گرفته باید تا سال ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور به ۵۰ میلیون تن برسد که تاکنون موفقیت های خوبی به دست آمده است، گفت: اما واقعیت این است که به دلیل قیمت گذاری دستوری در تولید و تأمین مواد اولیه سنگ آهن با مشکل مواجه هستیم که صنعت فولاد را تهدید می کند. به دلیل رانت قیمتی که در تولید فولاد وجود دارد، این بخش از زنجیره توسعه قابل توجهی پیدا کرده، اما در بالادست به میزان نیازها توسعه نداشته ایم که به معنای نبود یک صرفه اقتصادی درکل زنجیره است.

کاهش سود فولادسازان جبران می شود

وی با تاکید بر اینکه عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا مزایای بسیاری به همراه دارد که از آن جمله می توان به شفاف شدن قیمت ها و افزایش سرمایه گذاری در تولید مواد اولیه بالادست اشاره کرد، ادامه داد: هرچند ممکن است، خروج مواد اولیه از شمول قیمت گذاری باعث افزایش قیمت تمام شده شود، اما به دلیل اینکه به نفع کل زنجیره تمام می شود، آثار مثبتی دارد.

درحالی که فولادسازان اعتقاد دارند که با این کار هزینه های آن ها افزایش و سودآوری آن ها کاهش می یابد، اما با توجه به اینکه عمده فولادسازان سهامدار یا صاحب معادن فلزی هستند، درنهایت زیانی متوجه آن ها نمی شود. به این معنا که اگر سود فولادسازان کاهش یابد در بخش بالادستی جبران خواهد شد.

بر اساس این گزارش، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه ای انتقادی به مدیرعامل شرکت بورس کالا ایران، ضمن ابراز اعتراض شدید خود نسبت به رویه اخیر این شرکت در مواجهه با واحدهای تولیدی و تشکل های صنفی، ادعا کرد که بورس کالا به لحاظ عدم اطلاع رسانی کارشناسی و در شأن واحدهای تولیدی و همچنین عدم تعامل مناسب با تشکل های صنفی، یکی ازتاریک ترین دوران خود را سپری می کند.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید