222507

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس

عقب ماندگی اکتشافات معدنی همچنان ادامه دارد

دنیای معدن: بخش اکتشافات معدنی از برنامه تعیین شده در طرح جامع فولاد عقب است و در بهترین شرایط برای دستیابی به تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ تنها ۱۳سال مواد اولیه در این برنامه با ظرفیت معادن فعلی قابلیت تامین دارد.

به گزارش دنیای معدن، ترس از تامین مواد اولیه، با فرض استخراج ۱۶۰میلیون تن "سنگ آهن"، تولید ۱۱۰میلیون تن کنسانتره و مدت زمان ۵/ ۳سال تا رسیدن به افق ۱۴۰۴، جبران ۱۵میلیون تن کسری فولاد با ظرفیت ۴۰میلیون تنی فعلی وجود دارد.

اغلب عنوان می شود که ذخایر جدید به دلیل نبود بودجه شناسایی نشده است و در بهترین حالت پس از تامین مواد اولیه برای ۵۵میلیون تن فولاد فقط ۱۳سال می توان با منابع فعلی تولید فولاد داشت.

اگرچه ایمیدرو اخیرا مراحل نخست اکتشاف در پهنه های خراسان جنوبی و کردستان را در ۴۰۰هزار کیلومتر مربع با اعتبار مالی ۲۵۰ میلیارد تومان برای شناسایی با هدف دستیابی به ذخایر جدید شروع کرده، اما دلیل عقب ماندگی از برنامه و مهم ترین مانع آن، عدم تامین منابع مالی به هنگام از سوی دولت است. طبق گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده، همین عامل سبب ایجاد چالش اصلی در صنعت فولاد شده است.

علاوه بر این، مرکز پژوهش های مجلس، چالش های ساختاری زنجیره فولاد را به «عدم توازن زنجیره»، «ابهام در تحقق برنامه های توسعه صنعت فولاد»، «عقب ماندگی در زمینه اکتشافات معدنی»، «چالش تامین مواداولیه»، «فراهم نبودن زیرساخت ها (تامین آب، بنادر، راه آهن و...)»، «ساختار معیوب تعیین قیمت حامل های انرژی»، «سیاست های نادرست تنظیم بازار»، «بهره وری پایین»، «بی توجهی به ارتقای فناوری» و «فقدان سامانه های آماری و اطلاعاتی جامع در زنجیره فولاد» منوط کرده است. مجلس طرحی را که سال گذشته محل مناقشه میان خود و دولت دوازدهم بود، با اصلاحاتی نظیر تغییر عنوان آن به طرح «توسعه، تولید و نظارت بر زنجیره فولاد» که برمبنای اصلاح روندهای فعلی تنظیم بازار زنجیره فولاد تدوین شده، در شرف تصویب قرار داده است.

افزایش درآمد فولادی ها عامل جلب توجه

در همین راستا مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر دلیل توجه اخیر به بازار زنجیره فولاد را افزایش درآمدهای فولادی ها دانست و در این باره گفت: رویداد رشد قیمت سنگ آهن طی دو سال اخیر از ۲۰۰هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان با خلق ارزش در کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی همراه شد و به پررنگ شدن این موضوع در صنعت انجامید. با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن تابعی از نرخ شمش فولاد است، از این رو هر تغییری در قیمت شمش بر قیمت سنگ آهن نیز اثرگذار است.

ابوتراب فاضل با اشاره به این مطلب که اکنون کمبود مواد اولیه برای خطوط فرآوری که طی این سال ها رخ داده، به ابرچالش تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: اگر برای تامین مواد اولیه فکری نکنیم، در نهایت باید به واردات آن از خارج از کشور بیندیشیم.

به دنبال عملکرد مناسب باشیم

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: نباید طوری عمل کنیم که ۱۰سال دیگر آیندگان به عملکرد ما خرده بگیرند، در حالی که امروز معتقدیم با ساخت خطوط فرآوری و توسعه در این زمینه جلوی خام فروشی را گرفته ایم.

فاضل معتقد است، دولت باید شرایطی را فراهم کند که به سرعت به معادن فراملی (مانند چینی ها و هندی ها) دست پیدا کنیم و تنها به منابع داخلی برای تامین نیاز مواد اولیه وابسته نباشیم. مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر همچنین معتقد است که عملکرد دولت در زمینه توسعه اکتشافات معدنی خیلی خوب بوده، اما زمانی که مساله ای باب می شود، کل موضوع را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی تصریح کرد: ما در صنعت نیز تابع مد هستیم. معادن و بحث حراج آنها بیش از اندازه بزرگ نمایی شد. در حالی که دولت قبل و دولت جدید هر دو به درستی به موضوع معادن پرداخته و در راستای رفع موانع پیش رفته اند.

واگذاری معادن به اهلش

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر یادآور شد: برای دوری از نگاه عوامانه بهتر است معادن به اهلش واگذار شود. فاضل گفت: بنگاه های اقتصادی که مانند ما دست اندرکار بخش معدن و صنایع معدنی هستند، واقفند که فعالیت در این بخش، به ویژه در بخش اکتشافات معدنی، هزینه بر است؛ بنابراین باید دارای توان مالی باشند تا بتوانند از عهده هزینه های اکتشاف و استخراج برآیند.

ورود غدیر به اکتشاف پهنه ها

ایران دارای ۶۸نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران ۷/ ۲میلیارد تن (۸/ ۰درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس ۶/ ۲میلیارد تن (۴/ ۰درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱میلیون تن روی (۴درصد از ذخایر جهانی) است. از طرفی کل ذخایر اثبات شده معادن ایران حدود ۶۰میلیارد تن برآورد می شود که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره ای به مساحت ۵۰۰هزار کیلومتر مربع، انتظار می رود به بیش از ۱۰۰میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می آید.

فاضل در خصوص ورود هلدینگ به بخش اکتشافات معدنی یادآور شد: اگرچه ۹۸درصد پرتفوی هلدینگ صنایع و معادن غدیر به زنجیره فولاد اختصاص دارد، اما طی سه سال اخیر به دلیل اهمیت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی صنایع معدنی به بخش اکتشافات معادن مختلف نظیر مس، آهن و طلا ورود کرده و اقداماتی را انجام داده است.

وی با اشاره به اکتشاف در پهنه برزآباد و لاله زار با ذخیره مس اکسیدی که در اختیار این مجموعه است، تصریح کرد: عملیات اکتشاف در این پهنه ها تا دستیابی به ذخیره قابل دسترس همچنان ادامه دارد.

کنسرسیوم طلایی

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر افزود: در خصوص اکتشاف ذخایر طلا نیز کنسرسیومی متشکل از هلدینگ صنایع و معادن غدیر، چادرملو، گل گهر و معادن و فلزات تشکیل شده است تا برای بزرگ ترین ذخیره طلای کشور اقداماتی انجام شود. وی گفت: به زودی اخبار بیشتری در خصوص این ذخیره که در معدن جانجا در استان سیستان وبلوچستان است، خواهید شنید. وی شکل گیری ائتلاف های بزرگ صنعتی و معدنی برای اجرا و توسعه طرح های ملی را ضروری دانست. فاضل خاطرنشان کرد: علاوه بر این در جنگسر خوی نیز یک سال است که اکتشاف یک معدن طلا را آغاز کرده ایم و دوسال دیگر تا دستیابی به ذخایر قابل اتکا اکتشاف ادامه خواهد داشت.

دیگر اقدامات

فاضل درباره دیگر اقدامات انجام شده در مجموعه خود یادآورشد: هلدینگ صنایع و معادن غدیر، کل زنجیره کانی هایی نظیر مس، آلومینیوم و فولاد را داراست و تا پایان پاییز نیز یک واحد ۵/ ۲میلیون تنی آهن اسفنجی را راه اندازی می کند. وی افزود: برای تولید شمش آلومینیوم نیز برنامه های توسعه ای برا تامین مواد اولیه مناسب داریم تا دستیابی به تولید یک میلیون تن شمش آلومینیوم را در این هلدینگ محقق کنیم. مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با اشاره به این خبر که تولید سالکو تا پایان پاییز به ۳۰۰هزار تن خواهد رسید، گفت: در این بخش مهم ترین اقدامات را برای تامین بوکسیت و آلومینا به انجام رسانده ایم تا نواقص زنجیره تولید شمش آلومینیوم را رفع کنیم. وی به ورود این مجموعه به بورس طی ۲۰روز آینده اشاره و اظهار کرد: NAV هلدینگ معادل ۷۰۰هزار میلیارد تومان و سرمایه آن برابر یا ۱۳ هزار میلیارد ریال است.دنیای اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید