227054

رستگاری در سفر یازدهم دولت/پروژه فولادی در ۲۰ سالگی متولد می شود؟

دنیای معدن- ۱۹ سال مردم را منتظر نگه داشته و حالا در سفر یازدهم دولت گره گشایی از مشکل فولاد ازنا در فهرست مصوبات جای داده شده است؛ باید منتظر ماند و دید این پروژه در ۲۰ سالگی متولد می شود؟

به گزارش دنیای معدن، طرح های صنعتی نیمه تمام در لرستان یکی از معضلات موجود در حوزه اقتصاد و اشتغال این استان محسوب می شود، طرح ها و پروژه هایی که با گذشت سال ها همچنان در چند قدمی افتتاح متوقف مانده اند.

این طرح های صنعتی و تولیدی نیمه کاره در لرستان موجب ناامیدی مردم شده چراکه با افتتاح و بهره برداری از آن ها زمینه ایجاد اشتغال خوبی در استان می تواند فراهم شود.

لرستان همواره یکی از استان های صدر جدول بیکاری در کشور بوده و این در حالی است که اگر برخی از همین طرح های نیمه تمام صنعتی و اقتصادی در لرستان به مرحله افتتاح برسند شاید بخشی از زخم ملتهب بیکاری در این استان التیام پیدا کند.

یکی از مطالبات مردم شهرستان ازنا فعال شدن کارخانه فولاد ازنا است که بیشتر از ۱۹ سال فقط وعده شنیده است، مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۴ آغاز شد، این واحد صنعتی که یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان در این حوزه محسوب می شود قرار بوده با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانی ها ارزشمند است که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم هزار و ۵۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استان های کشور ایجاد کند که این رقم مجزا از اشتغال غیرمستقیم این واحد صنعتی است.

از سوی دیگر مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته های مردم فراهم شد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین شده در این خبرگزاری، مهم ترین مطالبات استان در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار دارد تا زمینه ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری مهر نیز جمع بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می گیرد. گزارش یا گزارش های جمع بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش هایی «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش «گشت نامحسوس «مرگ» در جاده ترانزیتی / وعده های فولادی ۱۹ ساله شد!» از جمله این گزارش ها بود که در آن بر ضرورت اختصاص اعتبار و تکمیل کارخانه فولاد ازنا از سوی دولت تاکید شده بود.

طرح مشکلات فولاد ازنا در سفر رئیس جمهور و ضرورت رفع مشکلات قضائی

بهزاد منصوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکد بر اینکه مباحث مربوط به سفر رئیس جمهور در حوزه صنعت و معدن در چند بخش تفکیک شده است که هر کدام از آنها می تواند متناسب با جایگاه خودش پیگیری شوند اظهار داشت: در مجموع ۳۶ مصوبه در این سفر برای لرستان در نظر گرفته شد.

وی گفت: این مصوبات با ویژگی ها و ابعاد خاص درج در مصوبات، توافق های وزارتخانه ای و حوزه های مربوطه بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: بخشی از اینها عمرانی، بخشی پرداخت تسهیلات و برخی دیگر پیگیری های حوزه های اثر گذار مانند قضائی، سازمان های وابسته به مجموعه وزارت خانه مانند «ایمیدرو» و… هستند.

منصوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مصوبه رفع مشکلات فولاد ازنا در سفر رئیس جمهور به لرستان بیان داشت: این طرح ماهیت اعتباری ندارد، بلکه ماهیت حقوقی دارد.

وی با بیان اینکه خواسته شده که سرعت عمل در مجموعه حوزه قضائی برای این واحد صورت گیرد گفت: مجری این طرح سال ها بوده که در زندان است، حوزه قضائی باید کمک کند تا این فرآیند تسهیل یابد و بانک بتواند آن را تملک و در اختیار فرد ثالث و سرمایه گذاری قرار دهد تا پروژه را ادامه بدهد.

پیگیری برای شروع فعالیت سرمایه گذار جدید

پیش از این حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۲ آبان ماه امسال در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ثمر نشستن واگذاری شرکت فولاد ازنا و آغاز راه اندازی آن اظهار داشت: در دو جلسه با حضور استاندار لرستان، مقامات قضائی، بانکی، وکلای مالک و خریدار تعیین شده، برگزار شد، خوشبختانه مراحل کار تا حد زیادی پیش رفت.

وی با بیان اینکه در واقع مالک با خریداری به توافق رسیده بود و دادستان ایشان را معرفی کردند گفت: اهلیت این خریدار از سوی بانک و دستگاه های دیگر در بررسی هایی که انجام دادند، تأیید شد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با این اوصاف خریدار این شرکت تعیین و مقرر شد که خریدار ظرف ۱۰ روز آینده با تاکید بنده به عنوان وکیل مردم، برای شفاف شدن مراحل راه اندازی، هزار میلیارد تومان در بانک عامل پول سرمایه گذاری کند ادامه داد: این پول باید با دو امضای بانک و خریدار صرفاً برای تولید و راه اندازی شرکت مصرف شود.

گودرزی افزود: این امر عامل اساسی و نهایی تأیید اهلیت خریدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به توافق خریدار و فروشنده و همچنین تأیید صورت گرفته از سوی سازمان های مربوطه، دیگر بحث مزایده کنار گذاشته می شود و بر اساس کارشناسی های دادستانی و توافق بین خریدار و فروشنده، مبایعه نامه ظرف ۱۰ روز آینده و مراحل واگذاری زیر نظر دادستانی تهران انجام خواهد گرفت.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به عنوان وکیل، امین و خدمتگذار مردم دنبال هستم، به صورت شبانه روزی همه مسئولان نیز پای کار هستند تا این شرکت بزرگ به ثمر بنشیند تا هم بخشی از بیکاری منطقه را حل کنیم و هم این سرمایه ملی که قریب به دو دهه بوده زمین گیر شده، فعال شود.

گام های نهایی برای احیای فولاد ازنا

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت پروژه فولاد ازنا یادآور شد: فولاد ازنا یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین طرح های اقتصادی استان به شمار می آید.

وی عنوان کرد: در گذشته برای راه اندازی این شرکت اقدامات زیادی انجام گرفته و در ادامه نیز جلسات مستمری با مسئولین امر در مرکز، طی روزهای اخیر برگزار شد تا گام های نهایی برای احیای این شرکت برداشته شود.

استاندار لرستان تصریح کرد: امیدواریم با رفع موانع شرکت فولاد ازنا، در آینده نزدیک شاهد رونق دوباره و خبرهای خوش از این پروژه اقتصادی مهم باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید