225905

عضو هیأت مدیره فولاد اکسین:

قطعی برق نتوانست فولاد اکسین را از اهدافش دور کند/ اکسین تنها تولید کننده ورق عریض در خاورمیانه است

دنیای معدن: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خود به صورت پیوسته مورد تأکید قرار می دهند، تولید داخل و حمایت از آن یکی از کلیدهای اصلی حل مشکلات اقتصادی و مقابله با تحریم های ظالمانه است؛ موضوع مهمی که می بینیم برخی صنایع تولیدی در عمل به آن مصمم هستند و در عمل به رسالت های خود پیشگامند.

به گزارش «دنیای معدن»، از جمله مجتمع های تولیدی در کشور که رسالت تولید محصولات استراتژیکی را بر عهده گرفته و به دور از همه مشکلات در مسیر تولید با موفقیت پیش می رود، باید به شرکت فولا اکسین اهواز اشاره کرد؛ مجتمعی که قرار است ورق های فولادی با هدف مصرف در صنایع نفت و گاز را برای کشور بسازد و نیاز کشور به واردات را برای همیشه از بین ببرد.

ابوالفضل جنتی، عضو هیئت مدیر فولاد اکسین در مورد مجتمع تولیدی فولاد اکسین و عملکرد آن گفت: عملکرد شرکت فولاد اکسین اهواز در چند ماه گذشته به نحوی بوده که با توجه به مشکلات زیادی که گریبانگیر صنعت فولاد مانند قطعی برق بوده است، ما توانستیم عملکرد مطلوبی داشته باشیم. به نحوی که تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کنیم.

جنتی در همین رابطه افزود: برای مثال در فرصتی که در مرداد ماه در بخاطر برق داشتیم، طرح تعویض پست های برق را انجام دادیم که حدوداً چهار سالی بود که انجام نمی شد و این امر سبب شد، باتوجه به اینکه tab -changerآن به صورت آنلاین است، شوک های برقی کمترین آسیب را به ماشین ها و تجهیزات بزند و هم از اینکه ما کاهش هزینه مطلوبی را داشتیم.

وی در مورد دیگر اقدامات برای بهینه سازی تولید در این مجتمع گفت: از طرف دیگر با توجه به برنامه ریزی هایی که در توسعه بازار محصول و همچنین تولید داشتیم، از اهداف بودجه ای که قبلاً پیش بینی کرده بودیم دور نشدیم و باعث شد ما در 6 ماه به اهداف بودجه ای که قبلاً پیش بینی کرده بودیم به طور 100% برسیم و کاهش تولیدی که در قطعی برق به وجود آمد نتوانست ما را از اهداف بودجه ای دور کند.

عضو هیأت مدیره فولاد اکسین در مورد برنامه ریزی های آتی این شرکت نیز تصریح کرد: برنامه ریزی صورت گرفته که انشالله با توجه به اینکه در زمستان تهدید قطعی گاز برای صنایع فولاد و همچنین برق وجود دارد، بتوانیم کمترین کاهش تولید را داشته باشیم و انشالله اهداف بودجه ای را محقق کنیم. در حقیقت همدلی که بین هیأت مدیره و تک تک اعضا سازمان وجود دارد سبب شده که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و اقتصاد مقاومتی را به منصه ظهوربرسانیم.

این مقام مسئول در مجتمع تولیدی فولاد اکسین در مورد تولیدات شرکت نیز به خبرنگار ما گفت: تولید محصولات در 3 سطح 1- ساختمانی 2- فولاد آلیاژی 3- ورق هایapi صورت می گیرد و ما براساس مشخصاتی که سازنده تجهیزات برای ما مشخص کرده، تعهدات 50% از ترکیب تولید میتواند ورق های api باشد و 7-10 %ورق های ساختمانی و مابقی فولاد آلیاژی است که ما در 2 سال اخیر توانستیم به ترکیب سبد محصول دست پیدا کنیم و ورق های api را تولید کنیم.

جنتی در مورد تولید ورق های فولادی api افزود: در تولید ورق های api ما کشور را از واردات این محصول بی نیاز کردیم و با تکیه بر جوانان بومی و کشور و همکاری فولادسازان در تولید مواد اولیه مطلوب برای تولید ورق ها همکاری لازم را داشتند و توانستیم انواع ورق های مختلف در سطوح مختلف تولید کنیم و امیدواریم همانطور که درجه های X60- X70 -X80 را تولید کردیم سایر گریدها را نیز تولید کنیم تا بتوانیم پیشرفتی در توسعه صنعت گاز و نفت به وجود بیاوریم و رونقی در بخش لوله سازی داشته باشیم. در حقیقت گسترش سبد محصول، یکی از راهکارهایی است که میتوانند بازار محصولات را ایمن کند و تقاضا برای محصولات ایجاد کند، گشترش سبد محصول است که این امر را محقق کردیم.

عضو هیأت مدیره فولا اکسین در مورد مهم ترین مشتری ها و شرکت های بزرگی که از محصولات اکسین استفاده می کنند نیز، گفت: به صورت عمده مشتری محصولات ما شرکت گاز و شرکت نفت است که برای خطوط انتقال گاز و نفت استفاده میشود. شرکت هایی که مخزن سازی دارند، صنایع دریایی و صنایع زیر دریایی و هر شرکتی که با ورق های آلیاژی و ورق هایی با کاربرد مخصوص نیاز دارند ما قادر به تولید آن هستیم و با همه صنایع همکاری میکنیم حتی خودرو سازی که ورق های ما در مخازن خودروسازی استفاده می شود.

وی در مورد ویژگی های منحصر بفرد فولاد اکسین نیز گفت: مجتمع اکسین تنها خط ویژه ای است که تولید ورق عریض در خاورمیانه را دارد و امکان تولید انواع ورق های آلیاژی را دارد و ما از تمام توانمان استفاده میکنیم تا نیاز صنایع مختلف را برطرف کنیم.

جنتی در ادامه سخنان خود و به صورت مشخص در مورد ورق های فولادی x80 تصریح کرد: ورق x80 یکی از عمده ورق هایی است که در صنعت گاز و نفت میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. بسته به اینکه ورق برای محیط ترش و یا شیرین باشد. شرکت نفت و گاز از عمده ترین مشتری های ما هستند و تا کنون به دلیل عدم تولید این نوع ورق در داخل، ما در حقیقت از ورق x80 استفاده نمی کردیم. ورق x80 به دلیل خاصیت تحمل فشار بیشتر و ضخامت کمتر نسبت به ورق های x70 که مورد استفاده قرار میگیرد دارای قابلیت و امتیازات بیشتری است. لذا در پروژه های خطوط انتقال که استفاده میشود و حجم ورق مصرفی تا 20% میتواند کاهش پیدا کند که این میتواند سبب صرفه جویی در هزینه شود و در نهایت هزینه اتمام پروژه ها بسیار کاهش پیدا کند.

این مقام ارشد در مجتمع فولاد اکسین همچنین در مورد انتظاراتی که از مسئولان ملی و استانی به منظور حمایت از فولاد اکسین دارد، گفت: چالشی که صنعت فولاد دارد تاسیسات زیر بنایی است. صنعت فولاد صنعتی است که نیاز به تاسیسات فراوان دارد. انتظار ما این است که تأمین نیازهای خارج که از توان مجموعه خارج است مثل تأمین آب، برق، گاز... به خوبی انجام شود. چرا که صنعت فولاد ما به بلوغ و نقطه رشد رسیده و حیف است که به علت محدودیت هایی در تأمین برق و گاز و سایر انرژی و تاسیسات داریم، صنعت از بلوغ و رشد جا بماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید