224450

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد:

الزام به ثبت اطلاعات محصولات زنجیره فولاد و مصنوعات فولادی در سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها/ ضرورت اخذ کد نقش و ثبت اطلاعات

دنیای معدن: سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تمامی تولیدکنندگان، فروشندگان، توزیع کنندگان و خریداران محصولات زنجیره فولاد از ۱۵ آبان ماه امسال مکلف به تکمیل تمامی اطلاعات از جمله خرید، تولید، فروش و موجودی انبار در سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها شده اند.

به گزارش دنیای معدن، صدیف بیک زاده با بیان این مطلب، افزود: این الزام با توجه به تاکیدات ویژه رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در سامانه جامع تجارت، طی ابلاغیه‌ای به تمامی تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اعلام شده است.

وی ادامه داد: این الزام و ابلاغیه مربوط به خریداران تولیدکنندگان، فروشندگان، توزیع کنندگان و خریداران محصولات زنجیره فولاد اعم از حوزه معدن (سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی)، مقاطع فولادی (تیرآهن، میلگرد، مفتول، کلاف، نبشی و ناودانی و انواع ورقهای فولادی گرم، سرد، قلع اندود، گالوانیزه و رنگی و...)، محصولات فلزی (انواع لوله، پروفیل، قوطی و...) می باشد.

الزام اخذ کد نقش و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت تصریح کرد: در این راستا به منظور ارزیابی ارتقاء شفافیت، ثبت نام و اخذ کد نقش و همچنین ثبت اطلاعات فعالیت اقتصادی در سامانه جامع تجارت جهت تسهیل فعالیت اقتصادی و تخصیص سهمیه مواد اولیه ضروری است.

بیک زاده با بیان اینکه تمامی خریداران و فروشندگان این محصولات ملزم به دریافت کد نقش و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت می باشند و فعالین بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه ها ارزیابی شده و سهیه خرید این محصولات برای اشخاص متناسب با عملکرد آنان تعیین می شود، گفت: بر همین اساس کلیه شرکت ها و فروشندگان محصولات مذکور به لایه بعدی (عمده فروش یا خرده فروش) مکلف هستند فروش کالای مذکور را به مشتریان و خریدارانی که ضمن اخذ کد نقش، اطلاعات فعالیت خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند، انجام دهند.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی لازم برای عملیاتی شدن موضوع از طریق شرکت بورس کالای ایران، سازمان‌های صمت استانی، انجمن ها و شرکتهای مربوطه به نحو مقتضی و از مجاری متعدد صورت می گیرد.

الزام ثبت اطلاعات خریدار در قراردادهای فروش محصولات فولادی

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: شرکت ها و فروشندگان محصولات ملزم می باشند در قرارداد فروش خود به خریداران (عمده فروشی و خرده فروشی) یک بند مبتنی بر الزام و تایید فروش منوط به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خریدار را در قرارداد درج نمایند.

عدم رعایت ثبت کدنقش عرضه خارج از شبکه است

بیک زاده با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار مبنی بر اینکه در راستای تسریع شفافیت زنجیره تامین کالاهای بورسی (سیمان، فولاد، پتروشیمی و...) در سامانه جامع تجارت و رصد پذیر نمودن این کالاها، گفت: مقرر شد علاوه بر داشتن کد بورسی، ارائه کد نقش در سامانه تجارت الزامی گردد و در غیر این صورت موضوع عرضه خارج از شبکه تلقی و از مجاری ذیربط مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: درج قیمت اسناد ثبت شده در سامانه الزامی بوده و از اهمیت ویژه ای در امکان تداوم خرید از بورس کالا برخوردار می باشد و مسئولیت درج قیمت اشتباه نیز برعهده فروشنده است.

تخصیص سهمیه بهین یاب و عرضه در بورس کالا، منوط به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت همچنین تاکید کرد: تخصیص سهمیه مواد اولیه در سامانه بهین یاب و عرضه و خرید در بورس کالا، منوط به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت می باشد و در این مرحله تداوم امکان خرید منوط به تایید حداقل ۷۰ درصد اسناد فروش کالاهای تولیدی از محصولات توسط خریدار است.

بیک زاده گفت: در صورت عدم رعایت مفاد بندهای ابلاغیه از زمان اجرا و عدم ثبت اطلاعات توسط فروشندگان و خریداران، سهمیه مواد اولیه تولید کنندگان و خریداران محصولات مذکور تعلیق خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید