224285

کف‌‌‌نشینی بهای میلگرد در بازارهای جهانی

دنیای‌معدن - راضیه احقاقی: کاهش بهای میلگرد در بازارهای داخلی چین به افت ۴۰درصدی حاشیه سود نوردکاران این کشور منجر شده است که رقم قابل‌توجهی به شمار می‌رود. روز دوشنبه، هشتم نوامبر، هر تن میلگرد سایز۲۰ در بازار داخلی چین به نرخ ۴‌هزار و ۹۹۵یوآن برابر ۷۸۳دلار به ازای هر تن سقوط کرد که این رقم کمترین بهای معامله این محصول ظرف چهارماه گذشته بود. به این ترتیب، حاشیه سود تولید هر تن میلگرد در بازار داخلی چین به ۳/ ۱۳دلار به ازای هر تن رسید. شروع پیش از موعد زمستان در استان‌‌‌های مختلف چین به شدت گرفتن رکود فصلی در برخی مناطق این کشور منجر شده است.

به گزارش دنیای معدن، در عین حال چین با رکود جدی در بخش مسکن روبه‌رو شده که این رکود، نتیجه بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک چینی است. مجموع این عوامل باعث شده است تا در عین حال که تقاضای فعلی برای محصولات فولادی ساختمانی در چین کاهشی باشد، چشم‌‌‌انداز آتی تقاضا نیز منفی شود و در نتیجه، بهای شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی چین رو به کاهش بگذارد. جورج مگنوس، اقتصاددان و پژوهشگر مرکز چین در دانشگاه آکسفورد، می‌‌‌گوید: بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک می‌تواند تا ۱۰سال چین را دچار چالش کند. با در نظر گرفتن سهم ۲۹درصدی بخش املاک در تولید ناخالص داخلی چین و اثرگذاری ۱۰ساله آن بر بازارها، برآورد می‌شود که این بحران اثرگذاری طولانی‌مدتی بر بازارهای دنیا داشته باشد و به رکود قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد داخلی این کشور و دنیا منجر شود.

در این شرایط، افت نرخ مواد مصرفی در تولید فولاد، شامل زغال‌‌‌سنگ حرارتی، زغال کک‌‌‌شو و سنگ‌‌‌آهن می‌تواند از روند کاهشی ایجادشده در این بازار حمایت کند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) روز دوشنبه، هشتم نوامبر، اعلام کرد، تولید روزانه زغال‌سنگ چین به ۱۱میلیون و ۹۳۰‌هزار تن رسیده که بالاترین میزان تولید این محصول ظرف سال‌های اخیر و کاملا مطابق با میزان تقاضای بازارهاست.

افت نرخ مقاطع طویل فولادی تنها شامل حال بازار داخلی چین نبود و بازار صادراتی ترکیه نیز متاثر از کاهش تقاضا با افت نرخ روبه‌رو شد. در این شرایط تضعیف بهای قراضه در ترکیه از این عقب‌‌‌نشینی قیمتی حمایت کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید