223889

به‌رغم کاهش دما در شرق آسیا شاهد رشد بهای انرژی نیستیم

سرمای پاییزی بازار زغال‌‌‌سنگ

دنیای معدن: بحران انرژی در دو اقتصاد کلیدی آسیا، یعنی چین و هند که به کمبود انرژی و رشد قیمتی منجر شده بود، رو به کاهش گذاشته است؛ هرچند شروع زمستان و احتمال سردی هوا می‌تواند به چالش‌‌‌های جدیدی در این بخش منجر شود. زغال‌‌‌سنگ حرارتی، منبع اصلی تامین انرژی در چین و هند است.

به گزارش دنیای معدن، در پی فشار دولت چین و هند بر معادن زغال‌سنگ داخلی خود و رشد تولید تا حدی از تب و تاب بهای زغال‌سنگ در بازارهای جهانی کشورها کاسته شد؛ اما با توجه به شروع زمستان پیش از موعد در چین و احتمال بروز پدیده آب‌‌‌وهوایی لنینا در کشورهای آسیای شرقی که به سرمایی کم‌‌‌سابقه منجر می‌شود، احتمال بروز بحران جدید در بخش انرژی وجود دارد. کاهش بهای زغال‌‌‌سنگ حرارتی در چین به افت نرخ محصولات صنعتی در چین منجر شده است.

  افت ۵۰درصدی بهای زغال‌‌‌سنگ حرارتی

در حال حاضر، تنها چند استان معدود در چین همچنان با قطعی برق به دلیل کسری عرضه زغال‌سنگ روبه‌رو هستند، این در حالی است که در هفته‌‌‌های قبل، ۲۰استان چین با مشکل تامین برق روبه‌رو بودند. در عین حال، افزایش تولید زغال‌سنگ حرارتی در چین باعث شده‌است تا قیمت برق در این کشور نیز در سراشیبی کاهش نرخ قرار گیرد.  کاهش عرضه زغال‌‌‌سنگ به رکوردشکنی تاریخی بهای این محصول رسید که این موضوع، سود شرکت‌های معدنی از جمله گلینکور و China Shenhua Energy را ظرف هفته‌‌‌های اخیر به‌شدت افزایش داد. اما طی این مدت، این نرخ سقوط کرده و از سود این شرکت‌ها کاسته شده است. زغال‌سنگ حرارتی با کیفیت بالا در بنادر استرالیا ظرف یک‌ماه اخیر بیش از ۳۰‌درصد کاهش نرخ داشته است. در عین حال، بهای زغال‌سنگ حرارتی در معاملات آتی چین از زمان رکوردشکنی قیمتی تاریخی تا اواسط اکتبر تقریبا ۵۰‌درصد از ارزش خود را از دست داده است.  چرخش در تامین انرژی کشورهای آسیایی با محوریت چین و هند به دنبال مداخلات ناگهانی دولت رقم خورده است. دولت‌‌‌های چین و هند، معادن این کشورها را برای تسریع تولید زغال‌سنگ تحت فشار قرار داده‌‌‌اند. مقامات پکن همچنین اقدام به کاهش قیمت سوخت در این کشور با حذف برخی نرخ‌های ثابت برای برق، محدود کردن صادرات سوخت و افزایش خرید گاز و گازوئیل از خارج از کشور کرده‌‌‌اند.  میزان تولید روزانه زغال‌‌‌سنگ چین در هفته‌‌‌های اخیر بیش از یک‌میلیون تن افزایش یافته و به ۶۷/ ۱۱میلیون تن در روز رسیده است. دولت چین، رسیدن به تولید روزانه ۱۲میلیون تن زغال‌‌‌سنگ در روز را دنبال می‌کند که احتمالا این موضوع محقق می‌شود.

  رشد ۵۵‌درصدی زغال‌‌‌سنگ حرارتی هند

روز سه‌شنبه، ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند از ۲/ ۷میلیون تن در ماه گذشته به ۲/ ۱۱میلیون تن افزایش یافت. مصرف‌کنندگان عمده صنعتی نیز که ظرف هفته‌‌‌های قبل منابع زغال‌سنگ را به دلیل اولویت‌دادن مقامات به نیروگاه‌ها محدود کرده بودند، شاهد بهبود شرایط هستند.

ذخایر زغال‌‌‌سنگ در نیروگاه‌‌‌های هند روز سه‌‌‌شنبه از ۲/ ۷میلیون تن به ۲/ ۱۱میلیون تن در ماه گذشته رسید. در این شرایط، وضعیت برای صنایعی که پیش از این با محدودیت در تامین انرژی به دلیل اولویت‌داشتن تامین برق خانگی روبه‌رو بودند، بهبود پیدا کرده است. سونیل دوگال، مدیر اجرایی ودانتا گفت که نیروگاه‌‌‌های تولید فلزات ودانتا هفته گذشته برای تولید برق برای ۴ تا ۵ روز ذخیره زغال‌‌‌سنگ داشتند که در مقایسه با عرضه یک‌روزه در اوج بحران، به مراتب بهتر بود.

شروع باران‌‌‌های موسمی در هند باعث شد تا تولید معادن زغال‌‌‌سنگ این کشور کاهش یابد، در عین حال از میزان تولید معدنی زغال‌‌‌سنگ چین به دلیل اعمال قوانین سختگیرانه ایمنی در معادن این کشور کاسته شد و مجموع این موارد بازارها را با کاهش تولید و عرضه روبه‌رو کرد.  پرالهاد جوشی، وزیر زغال‌سنگ هند، از معادن دولتی زغال‌‌‌سنگ این کشور درخواست کرده است تا با افزایش تولید، اطمینان حاصل کند که ذخایر سوخت در نیروگاه‌‌‌ها تا پایان این‌ماه به طور متوسط به ۱۸روز خواهد رسید، این در حالی است که ظرف روزهای اخیر و با تحقق برنامه‌‌‌های افزایش تولید، میزان موجودی سوخت در نیروگاه‌‌‌های این کشور به ۶روز افزایش داشته است.

  سرمای بی‌‌‌سابقه، تعادل عرضه و تقاضا را بر هم می‌‌‌زند

افزایش تولید زغال‌‌‌سنگ حرارتی از کمبود این محصول در بازارهای آسیای شرقی کاسته و زمینه تعدیل نرخ را در این بازارها فراهم کرده است، اما احتمال بروز سرمای کم‌‌‌سابقه در کشورهای آسیای شرقی می‌تواند به اوج‌‌‌گیری مجدد تقاضا و رشد قیمتی در بازارها منجر شود. پدیده آب‌‌‌وهوایی لنینا در حال بروز است. اداره هواشناسی کشورهای آسیای شرقی شامل چین، کره‌جنوبی، هند و ژاپن نسبت به بروز این پدیده هشدار داده و اداره هواشناسی چین از احتمال کاهش ۱۰درجه‌‌‌ای هوا خبر داده است همچنین انتظار می‌رود مناطق مرکزی و شرقی چین در ژانویه و فوریه نسبت به سال قبل سردتر باشند؛ این موضوع می‌تواند به رشد تقاضا برای انرژی به‌‌‌منظور ذخیره‌‌‌سازی آن بینجامد.

 

دیدگاهتان را بنویسید