222818

اصلی ترین چالش برون سازمانی فولاد هرمزگان/ دولت مسیر توسعه هرمزگان را هموار کند

دنیای معدن: در حالی که فولاد هرمزگان به دنبال اجرای طرح های توسعه ای است و معتقد است حیات یک مجموعه تولیدی وابسته به طرح های توسعه است، کمبود برق و گاز به عنوان چالشی برون سازمانی می تواند طی کردن این مسیر را نفس گیر کند.

به گزارش دنیای معدن، فولاد هرمزگان به عنوان یکی از مهمترین واحدهای فولادی کشور هرچند در موقعیت جغرافیایی خوبی به جهت افزایش صادرات قرار گرفته است اما در این میان موانع بیرونی می تواند بر میزان تولید و حضور این شرکت در بازارهای صادراتی اثر گذار باشد. در حال حاضر اصلی ترین مانع بیرونی در مسیر توسعه فولاد هرمزگان موضوع انرژی است. با توجه به قرار گیری فولاد هرمزگان در جنوب کشور، این مجموعه در تامین آب چندان مشکلی ندارد اما اصلی ترین مشکل امروز برای این فولاد ساز تامین برق و گاز است که به بحران جدی تبدیل شده است.

فولاد هرمزگان در بخش درون سازمانی خود در تلاش است با رفع موانع موجود و ارتقای تکنولوژی، میزان بهره وری را افزایش دهد.

ثبت رکوردهای پی در پی تولید در سال گذشته نشان از عزم جدی فولاد هرمزگان برای توسعه دارد تا علاوه بر تامین نیاز داخل با صادرات بیشتر ارز آوری بیشتری به همراه داشته باشد.

این اتفاق در استقبال سهامداران از نماد «جنوب» هم اثر گذار است. بدون شک افزایش تولید و ارتقای تکنولوژی نشان از رشد بهره وری دارد که در عمل میزان سوددهی مجموعه را افزایش می دهد، به همین دلیل سهامداران اعتماد بیشتری داشته و با آسودگی خاطر اقدام به خرید سهام می کنند. اما در این بین بحران برق در تابستان و گاز در زمستان می تواند زنگ خطری جدی برای تولید باشد. همانطور که بحران برق توانست میزان تولید آهن اسفنجی و اسلب را تحت تاثیر قرار دهد و قطعی برق این شرکت باعث شد که تا پایان مرداد ماه ۲۰۰ هزار تن تولید اسلب این شرکت و ۱۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی از دست برود.

این خسارت ها به دلیل نبود برنامه ریزی درست از سوی دولت برای تامین برق و گاز به عنوان زیرساخت های اصلی تولید به واحدها وارد می شود. در حالی که صنعت فولاد بر پایه مزیت سنگ آهن و انرژی ارزان یعنی گاز، توسعه خود را شروع کرد و امروز در آستانه دستیابی به چشم انداز 1404، شاهد قطعی برق و گاز در واحدهای تولیدی هستیم که میزان تولید مشخص شده در برنامه سال جاری را تغییر داده است.

تامین زیرساخت های لازم در حوزه انرژی در حیطه وظایف دولت قرار دارد و به عنوان مانعی خارج از سازمان محسوب می شود. در حالی که فولاد هرمزگان در شرایط تحریم تلاش بر آن داشت تا در تامین قطعات و مواد مورد نیاز با مشکلی همراه نشود. اما در این میان نقش دولت در حل این بحران چه خواهد بود؟

بدون شک ساخت نیروگاه های حرارتی برای تولید برق و توسعه سلول های خورشیدی می تواند راهکار حل این مشکل باشد. اما فراموش نکنیم نیروگاه ها نیز نیازمند گاز برای تولید برق هستند.

درنتیجه تعامل 3 وزارتخانه صمت، نیرو و نفت می تواند گره از این مشکل باز کند. اما موضوع دیگر بحث سرمایه گذاری در این بخش است. با توجه به عدم سوددهی کافی، بخش خصوصی در حال حاضر تمایلی برای ورود به این حوزه ندارد به همین دلیل کار وزارت صمت در این بخش کمی سخت خواهد شد.

اما با این حال قرار تولید 10 هزار مگاوات برق میان وزارت صمت و نیرو منعقد شده است تا بخشی از این بحران برطرف شود، اما برای بحران گاز باید وزارت صمت با وزارت نفت وارد همکاری و تعامل شود.

از سویی دیگر دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد که قطع برق و گاز در واحدهای صنعتی و توقف خط تولید به معنای وارد شدن خسارت فراوان خواهد بود درنتیجه باید پیش از شروع زمستان برنامه ریزی دقیقی برای تامین گاز مصرفی صورت بگیرد. منبع: تیتر20

 

 

دیدگاهتان را بنویسید