222394

باید بازار خود عرضه و تقاضا را تنظیم کند/ قیمت‌گذاری دستوری راه به جایی نمی‌برد

دنیای معدن: آزاد شدن بازار و شفاف‌شدن قیمت‌ها به پویایی هر چه بیشتر در حلقه بالادست زنجیره ارزش فولاد، یعنی معدن کمک خواهد کرد تا میزان تولید خود را افزایش دهد؛ درنتیجه حذف قیمت‌گذاری دستوری به توسعه هرچه بیشتر منجر خواهد شد که علاوه بر افزایش بهره‌وری و ارزآوری، در ایجاد اشتغال نیز نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از معدن مدیا، قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره ارزش فولاد، در سال‌های گذشته بسیاری از حلقه‌های حاضر را با مشکل مواجه کرد و در نهایت فعالیت واسطه‌ها را افزایش داد.

در واقع سیاست قیمت‌گذاری دستوری از نگاه علم اقتصاد نیز سیاست درستی نیست و نمی‌تواند توسعه و افزایش تولید را به همراه داشته باشد. با آزاد شدن بازار، این عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را شفاف کرده و به‌نوعی بازی برد – برد به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

در این میان، هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرده است برنامه‌ای برای قیمت‌گذاری دستوری ندارد اما برخی حلقه‌ها موافق اجرای این فرمول هستند تا مواد اولیه موردنیاز خود را ارزان‌تر تهیه کنند.

حسن حسینقلی، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، درباره موضوع قیمت‌گذاری دستوری، به «معدن مدیا» گفت: زمانی که از قیمت‌گذاری دستوری صحبت می‌کنیم، یعنی باید برای همه کالاها با فرمول مشخص قیمت تعیین کنیم. باید اجازه داد بازار خودش با عرضه و تقاضا تنظیم شود.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در زنجیره ارزش فولاد برخی فعالان در حلقه فولاد با جوسازی‌های صورت‌گرفته در زمینه صادرات سنگ‌آهن، به دنبال در اختیار گرفتن معدن هستند. درحالی‌که باید مشکلات در زمینه قیمت‌گذاری دستوری را به‌صورت کارشناسی حل کرد.

حسینقلی با اشاره به محاسبه درست قیمت‌ها، تصریح کرد: باید دید قیمت مواد اولیه به‌صورت واردات چقدر خواهد بود؛ سپس ۱۰ درصد کمتر از آن، از داخل تهیه شود.

وی ادامه داد: صنعت فولاد مهم است و دولت توجه ویژه‌ای به آن دارد اما نباید زغال‌سنگ و سنگ‌آهن را ارزان به واحدهای فولادی داد و آنها محصول نهایی خود را به دلار صادر کنند.

وی با بیان اینکه با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است، بیان کرد: اینکه کالاها در بورس عرضه شود اتفاق خوبی است اما امروز ورود به بورس نیازمند صرف زمان بوده و به‌نوعی با پروسه‌ای پیچیده همراه است؛ چه لزومی دارد تمامی محصولات در بورس باشد؛ باید بازار آزاد باشد تا واحدهای تولیدکننده از نظر قیمت تحت‌فشار قرار نگیرند.

حسینقلی اظهار کرد: با آزاد شدن بازار، واحدها به دنبال تولید بیشتر برای افزایش عرضه خواهند بود و همین موضوع به پویا شدن معادن کمک خواهد کرد؛ اما متأسفانه امروز ۹۰ معدن سنگ‌آهن فعالیت خود را متوقف کرده‌اند؛ زیرا قیمت‌گذاری دستوری به آنها صدمه زده است. باید این موانع از مسیر توسعه برداشته شود. با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان انتظار رشد تولید در معادن را داشت.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید