222392

دکتر محمد باوند وندچالی:

اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهای شرکت “فرآورده‌های دیرگداز الماس پارس” اعلام شد

دنیای معدن: شرکت “فرآورده‌های دیرگداز الماس پارس” تا پایان سال‌‌جاری، قادر به تولید سه هزار تن دیرگدازهای هوشمند سیستم آلومینا-منیزیا و ۵۰۰ تا هزار تن قطعات پیش‌ساخته آلومینایی خواهد بود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از پردازش، دکتر محمد باوند وندچالی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های دیرگداز الماس پارس در گفت‌وگویی با اعلام این خبر و با اشاره به استراتژیک بودن صنعت نسوز، گفت: صنایع مادر مانند آهن و فولاد، پتروشیمی، سیمان، و دیگر صنایع نظیر اتومبیل، ساختمان، صنایع کشاورزی و… به صورت مستقیم و غیرمستقیم به محصولات دیرگداز وابسته‌اند. از این‌رو صنعت دیرگداز به عنوان صنعتی حیاتی و مهم در دنیا مطرح است.

به گفته وی، کارخانه‌ این شرکت واقع در شهرک صنعتی خرمدشت که از آبان ماه سال ۹۹ شروع به کار کرده، قادر به تولید سالانه سه هزار تن جرم‌های دیرگداز هوشمند سیستم آلومینا-منیزیا و نیز سه هزار تن انواع جرم‌های ریختنی است.

مدیرعامل شرکت دیرگدازهای الماس پارس ضمن اشاره به همکاری با شرکت‌های مطرح در صنعت ریخته‌گری همچون تولید و نورد قطعات فولادی، فولاد مازندران، پالش یزد، فولاد طبرستان و آذرین فولاد بیستون و شرکت‌های دیگر، اظهار داشت که این مجموعه با راه‌اندازی خط تولید جرم‌های ریختنی پیشرفته، قادر به تأمین کیفیت‌های مورد نیاز شرکت‌های فولادی مجهز به سیستم‌های کوره‌های القایی و قوس الکتریکی و همچنین صنایع فلزات غیرآهنی، سیمان و پتروشیمی است.

او همچنین تولید انواع مختلف و با کیفیت‌های متنوع از دیرگدازهای هوشمند با توجه به شرایط متالورژیکی و نوع و ظرفیت کوره را از مزیت‌ محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد.

وی با سال‌ها تجربه در زمینه تکنولوژی و تحقیق و توسعه در زمینه علم و دانش دیرگدازها و همچنین به عنوان هیأت علمی دانشگاه، موقعیت ایران از لحاظ دانش فنی تولید محصولات دیرگداز را جزء کشورهای برتر در دنیا دانست و افزود: در ابتدای احداث کوره‌های القایی، دیرگدازهای هوشمند از خارج از کشور وارد می‌شد اما توانستیم با تولید این دیرگدازهای منولیتیک از نظر کیفی جایگزین محصولات وارداتی از شرکت‌های آلمانی، اسپانیایی، ترکیه‌ای و چینی شویم.

وی با بیان این‌که جرم‌های اروپایی با کیفیت و عملکرد یکسان اما با دو برابر قیمت جرم‌های تولید داخل وارد می‌شوند، گفت: تقریباً ۲۵ درصد از فولاد کشور به روش کوره القایی تولید می‌شود که پیش از این ارقام بالایی از انواع جرم‌های سیستم آلومینا-منیزیا وارد کشور شده و با قیمت دو برابر قیمت محصولات داخلی به مشتریان ارائه می‌شد و شاهد خروج عددی بسیار بالای ارز از کشور بودیم. درحالی‌که شرکت فرآورده‌های دیرگداز الماس پارس با تکیه بر دانش روز و تیم مهندسی پرتوان موفق به بومی‌سازی و تدوین دانش فنی تولید انواع دیرگدازهای هوشمند شده و با توجه به نتایج حاصل از عملکرد محصولات، بازخوردهای بسیار خوبی از کارشناسان و متخصصان صنایع مختلف مصرف کننده داشته است.

به گفته او، پیش از این در کارخانجات تولیدی از جرم‌های سیلیسی استفاده می‌شد که طول عمر بسیار کوتاهی دارند و از لحاظ زیست‌محیطی و همچنین کیفی جواب‌گوی فولادسازان نیست اما این شرکت توانسته با تمرکز بر تولید دیرگدازهای هوشمند، پاسخگوی نیاز کیفی و اقتصادی فولادسازان باشد.

باوند وندچالی، اصلی‌ترین مشکل صنعت دیرگداز را وابستگی کشور به واردات بعضی از مواداولیه نظیر انواع آلومینا ذوبی و زینتری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به وارداتی بودن ۷۰ تا ۸۰ درصد مواداولیه مورد نیاز، دولت می‌تواند با تسهیل واردات و تخصیص ارز با توجه به کاربرد فراوان در ایران به تولیدکنندگان دیرگداز و رونق اقتصادی این صنعت کمک شایانی نماید.

گفتنی است، شرکت دیرگدازهای الماس پارس توانسته برای بالغ ‌بر ۳۰ نفر به‌طور مستقیم ایجاد اشتغال نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید