221798

اصول بنیادی فولاد در ماه اکتبر تقویت می شود

دنیای معدن -براساس چشم انداز جدید ماهانه تهیه شده توسط - تحلیلگر ارشد Mysteel، با ادامه تاثیر سیاست های دوگانه چین در کنترل تولید فولاد و محدودیت های مصرف برق، مبانی و اصول بنیادی بازار فولاد در سراسر چین احتمالا در ماه اکتبر بیشتر و به مقدار چشمگیرتری بهبود خواهد یافت.

به گزارش دنیای معدن به نقل از Mysteel Global در ماه سپتامبر، قیمت فولاد داخلی با سرعت ثابتی بالا رفت درحالی که تولید فولاد کاهشی بود زیرا بسیاری از استان ها و شهرها تلاش برای کنترل مصرف انرژی به ویژه در صنایع پر مصرف مانند فولاد را تقویت کردند.

به عنوان مثال در 30 سپتامبر میانگین قیمت ملی میلگرد HRB400E با قطر 20 میلی متر در مجموع 607 یوان در هر تن معادل 94 دلار در ماه افزایش یافت و به بالاترین سطح 4.5 ماه گذشته و به 5925 یوان در هر تن با احتساب 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

در همین حال تولید میلگرد برای چهارمین هفته متوالی در هفته آخر سپتامبر کاهش یافت و در 2.48 میلیون تن ثابت ماند یا تقریبا در همان سطح فوریه 2020 که چین درگیر شیوع کرونا بود، رسید.

با نگاهی به آینده، وانگ معتقد است که تلاش های دولت محلی در کنترل مصرف برق با هدف کاهش آن به این زودی ها غیر ممکن خواهد بود مگر اینکه همه مناطق الزامات را برآورده کنند.

با این حال در صورت کاهش کنترل ها، بخش های مصرف کننده نهایی فولاد قادر خواهند بود سریعتر از تولیدکنندگان فولاد فعال شوند صرفا به این دلیل که اکثر صنایع مصرف کننده فولاد به طور کلی انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. وانگ پیشنهاد کرده که اگر این اتفاق بیفتد از تقاضای فولاد حمایت خواهد شد.

وانگ خاطرنشان کرد: بخش فولاد چین علاوه بر رعایت کنترل های مصرف برق، همچنان باید از دستورالعمل پکن پیروی کند و تولید فولاد خام را برای باقیمانده سال 2021 پایین تر از سال گذشته نگه دارد.

وانگ برآورد کرد: تا ماه آگوست، تولید فولاد خام چین تا 36.9 میلیون تن بالاتر از سال قبل بود. اگر بخش فولاد نیاز به رسیدن به این هدف تا پایان نوامبر داشته باشد (که بازار داخلی انتظار آن را دارد)، متوسط تولید ماهانه فولاد خام در ماه های سپتامبر و نوامبر باید تا حدود 78.5 میلیون تن محدود شود یا 4.7 میلیون تن کمتر از ماه آگوست باشد.

وی در این گزارش اظهار داشت: این یک انتخاب بین کنترل انرژی و کنترل تولید نیست. وانگ تاکید کرد: هر دو اینها ضروری هستند. بنابراین با وجود اینکه الزامات کاهش مصرف و شدت انرژی برآورده می شود اما برای تحقق هدف کاهش تولید، باید تولید را محدود کرد و بالعکس. اگر کنترل های تولید فولاد را شل کنیم و نادیده بگیریم، مصرف انرژی ممکن است افزایش یابد.

وی در این باره اظهار داشت: بنابراین این آسان نیست که بتوان گفت بخش فولاد می تواند تولید خود را از سر بگیرد.

وانگ اظهار داشت: در بخش مصرف فولاد، تقاضا عامل مهمی بر قیمت ها بوده است. فشار دولت بر بخش املاک و مستغلات کشور یک اقدام مهم است البته اگر پکن بتواند قیمت کامودیتی های فله را مهار کند.

با وجود این، وانگ مطمئن است علیرغم تبلیغات گسترده در مورد وضعیت یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک این کشور یعنی گروه Evergrande ، هیچ بحرانی در بخش املاک و مستغلات وجود نخواهد داشت. وی می گوید مشکلات جدی که این گروه با آن روبرو است با همکاری دولت مرکزی حل خواهد شد. در همین حال پکن به طور فعال در حال توسعه و رشد بخش های دیگر مانند زیرساخت هاست تا هرگونه تاثیر منفی بر اقتصاد ناشی از کنترل های آن بر بازار املاک را جبران نماید.

به گفته وانگ، افزایش تقاضای فولاد از بخش زیرساخت تاکنون به دلیل عوامل زیادی ازجمله محدودیت های نقدینگی و افزایش انتظارات در بین سازندگان پروژه ها کند بوده است. با این حال مجموعه سیاست های پکن برای بهبود نقدینگی مانند تسریع در انتظار اوراق قرضه دولت محلی، کاهش نرخ بهره و اختصاص 300 میلیارد یوان (46.5 میلیارد دلار) برای حمایت از مشاغل خرد و کوچک می تواند به تسریع توسعه کمک نماید.

وانگ گفت: تقاضای رو به رشد در راه است، هر چند کمی دیر. وی پیشنهاد می کند که افراد بازار فولاد نباید در مورد تقاضای فولاد چین در ماه های باقی مانده از سال جاری بیش از حد بدبین باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید