221622

در هلدینگ ماهان احداث می‌شود

زیرساخت‌هایی برای تکمیل زنجیره فولاد

دنیای معدن -سارا اصغری : پیشران‌های رشد اقتصادی هر کشوری، بنگاه‌های اقتصادی به‌شمار می‌روند. در این بین نیز هلدینگ‌ها به‌دلیل داشتن زیرمجموعه‌ها، سرمایه بیشتر، نیروی کار، ایجاد ارزش‌افزوده و توان انجام پروژه‌های بزرگ، می‌توانند نیرو محرکه بنگاه‌ها باشند.

به گزارش دنیای معدن، هلدینگ‌ها در حقیقت با ایجاد یک گروه تخصصی در زیرمجموعه‌های تابعه خود این توانایی را دارند که به بهترین شکل ممکن، بنگاه‌های اقتصادی را هدایت و ارزش‌افزوده بیشتری خلق کنند. طی سال‌های گذشته در ایران به‌واسطه معادن غنی در کشور، هلدینگ‌های معدن و صنایع معدنی در حال شکل‌گیری و گسترش هستند که با سر و سامان دادن به واحدهای قدیمی ‌و زیان‌ده، توانسته‌اند گام بزرگی در این حوزه بردارند. در این راستا هلدینگ «گسترش صنایع و معادن ماهان» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی گردشگری، با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن تاسیس شده است. این هلدینگ معدنی، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ با هدف سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن کشور شروع کرده و همواره در تلاش است تا در افق سال ۱۴۰۴ خود را در رده ۱۰ هلدینگ برتر در کشور قرار دهد. میزان اشتغال مستقیم در هلدینگ ماهان بیش از ۳هزار و ۵۰۰ نفر و حدود ۴ تا ۵ برابر این میزان نیز به صورت غیرمستقیم بوده است.

 هلدینگ ماهان در پی تکمیل زنجیره تولید فولاد

هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ۶ماه نخست سال‌جاری قادر شده است  برنامه‌های توسعه‌ای خود را در زیرمجموعه‌های مختلف پیش ببرد. محمدحسین بصیری مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگویی درباره این شرکت و همچنین عملکرد آن در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ عنوان کرد:‌ گروه مالی گردشگری بیش از ۱۰ سال پیش هدایت بانک گردشگری را  با چهار شعبه در کشور در دست داشت. در آن زمان این بانک، یک بانک کوچک و گمنام بود، اما در طول ۱۰ سال گذشته تبدیل به یکی از بانک‌های مطرح کشور شده است که شعبه‌های متعدد در سراسر کشور دارد. از نظر شفافیت و سلامت براساس رنکینگ بانک مرکزی، بانک گردشگری در رتبه دوم کشور قرار دارد.

محمدحسین بصیری در ادامه خاطرنشان کرد:‌ بانک گردشگری مجموعه فولاد بناب را با چند هزار میلیارد بدهی و فولاد بافت را که جزو طرح‌های هشت‌گانه زیان‌ده دولت بود به‌صورت قانونی در اختیار گرفت سپس در مزایده عمومی ‌دولت برای معدن شماره ۵ گل‌گهر با بالاترین قیمت، استخراج این معدن را برنده شد. هم‌اکنون ۵/ ۴۰درصد این معدن متعلق به سازمان ایمیدرو و ۵/ ۵۹‌درصد آن متعلق به گروه مالی گردشگری است. ۴۰درصد احیاءاستیل فولاد بافت متعلق به دولت (۲۰درصد متعلق به بانک صنعت و معدن و ۲۰درصد آن نیز متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت) و حدود ۶۰‌درصد آن متعلق به گروه مالی گردشگری است.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که طی سال‌های گذشته، هلدینگ ماهان در پی تکمیل زنجیره فولاد بوده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که بخش معدن نخستین حلقه در تولید زنجیره فولاد است، هلدینگ ماهان، معدن گل‌گهر شماره ۵ را که در آن زمان با تولید ۸۰۰هزار تن در سال، با زیان‌دهی و مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بود، تحویل گرفت، درحالی‌که تولید این معدن به نزدیک ۳میلیون تن در سال رسیده است.

مدیر عامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه عنوان کرد: در زنجیره تولید فولاد هلدینگ ماهان واحد فولاد احیاء استیل فولاد بافت را در اختیار دارد که آهن اسفنجی تولید می‌کند. ماهان در شرایطی فولاد بافت را تحویل گرفت که دولت عملیات ساخت این واحد را آغاز کرده، اما سال‌ها تجهیزات آن رها شده بود، ولی ساخت این واحد با توجه به قراردادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته شد، در عرض کمتر از دو سال به پایان و مرحله تولید رسید.

بصیری ادامه داد: بانک گردشگری مجموعه فولاد بناب را با چند هزار میلیارد بدهی در اختیار گرفت تا بتواند این مجموعه را نیز از زیان‌دهی خارج کند. در تفاهم‌نامه‌ای که این واحد با قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته، قرار است کارخانه ذوب شاهین بناب توسعه داده شود و مجهز به فناوری روز شود و ظرفیت افزایش یابد. همچنین در فولاد بناب کارخانه شهریار با ۱۵۰هزار تن ظرفیت وجود دارد که فناوری آن بسیار قدیمی ‌شده که توسعه آن در حال مطالعه است. از طرح‌های دیگر فولاد بناب، احداث کارخانه اکسیژن پلنت است که اکسیژن مورد نیاز کارخانه‌های ذوب را تامین می‌کند. همچنین در فولاد بناب یک واحد ذوب یک میلیون تنی اسلب یا بیلت نیز در دست اقدام است.

 پروژه‌های فولاد بناب

مدیر عامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه با اشاره به عملکرد پروژه‌های هلدینگ ماهان در نیمه نخست سال‌جاری عنوان کرد: پروژه‌های هلدینگ شامل توسعه زیرسقفی ذوب شاهین و دیگری راه‌اندازی خط ۱۸ استند (کلاف و میلگرد) در زیرمجموعه فولاد بناب است. توسعه زیرسقفی ذوب شاهین  با ۴۵۰هزار تن است. این پروژه شرکت‌های مشاور خود را انتخاب کرده است.  

بصیری ادامه داد: مذاکرات فنی با شرکت‌های معتبر اروپایی، ترکیه‌ای و چینی درباره اخذ پروپوزال فنی و اقتصادی انجام شده و اطلاعات مورد درخواست شرکت‌ها به آنها ارائه شده است. در زمینه پروژه راه‌اندازی خط ۱۸ استند برای تولید کلاف و میلگرد، مطالعه اقتصادی جامعی درباره تولید کلاف تهیه شده و جذابیت اقتصادی تولید کلاف مورد تایید قرار گرفته است. سیاست پروژه انتخاب شرکت مشاور و تکنولوگ یکسان با پروژه توسعه زیرسقفی ذوب شاهین است. مشاوران این پروژه نیز انتخاب شده‌اند. وی همچنین درباره اقدام‌هایی که در زمینه گسترش فولاد شهریار در حال انجام است، عنوان کرد:‌ پنج پروژه تولید تختال و ورق گرم، احداث پلنت اکسیژن، توسعه خط ریلی، پروژه تامین آب و پروژه فروآلیاژ در دست اقدام است. پروژه تولید تختال (اسلب) و نورد ورق گرم هر یک به ظرفیت  ۵/ ۱میلیون تن در سال است. انجام مطالعات اولیه و امکان‌سنجی و تهیه FS پروژه ۵/ ۱میلیون تنی اسلب و ورق گرم انجام شده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه دوم فولاد شهریار، احداث پلنت اکسیژن است که در این زمینه نیز قرارداد منعقد شده و پیش ‌پرداخت انجام ‌شده و مجوزهای لازم اخذ شده است.

بصیری ادامه داد:‌ توسعه خط ریلی یکی دیگر از پروژه‌های گسترش فولاد شهریار است که امضای تفاهم‌نامه همکاری با راه‌آهن انجام و مجوزهای لازم اخذ شده است. نقشه‌برداری و میخکوبی مسیر ریلی جدیدالاحداث از دیزه‌رود تا مجتمع انجام شده و عملیات خاکبرداری به اتمام رسیده و عملیات خاکریزی و تراکم مسیر ریلی جدیدالاحداث انجام شده است. احداث جاده دسترسی برای تردد وسایل نقلیه نیروگاه برای آماده‌سازی تخریب پل نیروگاه نیز انجام شده است. برای رفع معارض‌های مسیر خط ریلی و جهت تملک زمین اقدام‌هایی انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی نیز عنوان کرد: اخذ مجوز راه‌آهن برای جمع‌آوری ریل‌های موجود در مسیر خط فرعی نیروگاه برای اصلاح طرح هندسی و شیب مسیر برای نصب سوزن است. وی همچنین با اشاره به پروژه چهارم فولاد شهریار خاطرنشان کرد: پروژه تامین آب پروژه دیگر در فولاد شهریار است که در این راستا قرارداد منعقد شده، زمین تحویل شده و پیش‌پرداخت نیز انجام شده است. طراحی مسیر انتقال آب از سد قلعه چای انجام و مجوز انتقال آب از سد به ظرفیت ۱۶ لیتر در ثانیه در حال انجام است و تامین آب از محل پساب شهری در حال مذاکره است. همچنین طراحی اولیه سیستم تصفیه آب خام و تصفیه پساب مجتمع انجام شده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان به پروژه فروآلیاژ نیز اشاره کرد و گفت: عقد قرارداد فاز یک در این راستا انجام شده است و انجام مطالعات امکان‌سنجی و تهیه FS پروژه انجام شده است. انجام مطالعات اولیه درباره انتخاب معدن و فناوری مناسب با حضور پیمانکار و مشاور انجام شده است. جواز تاسیس از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است. تحویل بخشی از زمین پروژه به پیمانکار برای انجام مطالعات اولیه و جانمایی تجهیزات پروژه انجام شده است. بصیری با اشاره به مبلغ پروژه عنوان کرد:‌ تامین مالی پروژه به مبلغ ۳۵میلیون یورو (۲۱میلیون یورو فاز اول و ۱۴میلیون یورو فاز دوم) است.

 پروژه‌های احیاء استیل بافت

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با اشاره به پروژه‌های فولاد بافت نیز عنوان کرد: در فاز اول احیای مستقیم، فونداسیون‌های کوره، ریفورمر، کلاسیفایر، کلاریفایر، حوضچه‌ها، مخازن، پمپ‌خانه و کولینگ تاور  و اتاق برق ساختمان ایمنی و آتش‌نشانی اجرا شده و هیت ریکاوری و فونداسیون دی‌بین در حال اجرا است. سازه بتنی کلاسیفایر و کلاریفایر نیز اجرا شده است. بصیری همچنین با اشاره به تامین برق شرکت احیاء استیل بافت عنوان کرد: پیشنهاد فنی احداث نیروگاه ۱۵ مگاواتی DG ارائه شده است. برای این منظور بازدیدی از محل سایت انجام شده است.

 احداث نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه همچنین یادآور شد:‌ گروه توسعه انرژی نفت و گاز لاوان نیز یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ ماهان است که در این مجموعه نیز یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت کامل (۱۰مگا‌وات) تاسیس شده است.

 ورود به صنعت پتروشیمی

بصیری ادامه داد: همچنین نقشه راه و راهبرد ورود به صنعت پتروشیمی ‌در حال تهیه است و به این ‌منظور جلسه‌های متعددی برای جمع‌آوری گزینه‌های پیشنهادی در این حوزه برگزار شده است.

 پروژه‌های ماهان سیرجان

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان همچنین با اشاره به پروژه‌های ماهان سیرجان عنوان کرد: در این واحد معدنی ایجاد یک کارخانه کنسانتره در دست اقدام است. همچنین در زمینه توسعه معادن و اکتشافات اقداماتی در حال انجام  است که شامل شناسایی و پایش مستمر محدوده‌های آزاد در سامانه کاداستر معادن است که ثبت  اولیه یک محدوده معدنی پلی متال به وسعت حدود ۵ کیلومتر مربع در نزدیکی معدن سرب و روی مهدی‌آباد انجام شده است. دوم پایش سیستماتیک محدوده‌ها و معادن مختلف است که یک محدوده ۲۰کیلومتری (محدوده گودگز) به‌صورت قرارداد راستی‌آزمایی در حال اکتشاف است که عملیات ژئوفیزیک محدوده انجام شده و عملیات حفاری مغزه‌گیری در آنومالی های معرفی شده انجام شده است.

بصیری ادامه داد: ‌اقدام دیگر شرکت در مزایده محدوده‌های معدنی است که پس از بررسی محدوده‌های مورد نظر در کارگروه اکتشاف، در مرحله اول در سه محدوده شرکت کرده که در دو محدوده برنده مزایده شده و در مرحله دوم در پنج محدوده شرکت کرده که در حال حاضر اعلام نتایج متوقف شده است.

 برنامه عرضه سهام به بورس

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده شرکت‌های زیرمجموعه برای ورود به بازار سرمایه عنوان کرد: برای ورود به بازار سرمایه ماهان سیرجان، امیدنامه تهیه شده و صورت‌های مالی ۹۹ ارسال شده است. درباره احیاء استیل فولاد بافت، امیدنامه تهیه و تایید شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید