221612

جذب سرمایه‌های سرگردان کشور با احیای معادن راکد/ضرورت نگاه ویژه به ظرفیت معدن در برنامه هفتم توسعه

دنیای معدن -رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با اشاره به ضرورت توجه ویژه به ظرفیت معادن در برنامه هفتم توسعه، گفت: احیای معادن راکد می‌تواند به جذب سرمایه‌های سرگردان کشور کمک کند.

به گزارش دنیای معدن، مدصالح جوکار رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس در گفت وگویی با اشاره به پتانسیل های معدنی موجود در کشور و ضرورت استفاده بهینه از آن ها، گفت: با وجود اینکه دولت در قانون برنامه ششم توسعه مکلف شد از ظرفیت معادن به درستی استفاده کند اما این مهم تاکنون محقق نشده و مستلزم برنامه ریزی است به این معنا که در گام نخست باید به اکتشاف توجه ویژه ای شود زیرا در صورت بی توجهی به شناسایی ذخایر جدید، ممکن است در سال های آینده با مشکل روبه رو شویم.

ضرورت نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معدنی

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معدنی را از دیگر ضرورت های این حوزه دانست و افزود: با توجه به فرسودگی تجهیرات معدنی باید برای نوسازی این ماشین آلات و به روزرسانی آنها فکری شود که به کارگیری توان واحدهایی مانند هپکو یکی از راهکارهای موجود است.

وی با اشاره به ضرورت احیای معادن راکد، اضافه کرد: برخی افراد با وجود اینکه پروانه اکتشاف و بهره برداری دریافت کردند اما تاکنون اقدام مناسبی برای بهره برداری انجام نداده اند که این موضوع باید در شورای عالی معادن تعیین تکلیف شود.

ارزآوری و اشتغالزایی با فعالسازی معادن راکد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اقتصاد معدن یعنی رونق و فعالسازی معادن راکد، تصریح کرد: احیای معادن نه تنها می تواند برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته باشد بلکه موجب اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز خواهد شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به اینکه موضوع احیای معادن راکد می تواند به جذب سرمایه های سرگردان کشور نیز کمک کند، ادامه داد: جذب سرمایه برای رونق و توسعه معادن امری حیاتی است بنابراین باید مسیر سرمایه گذاران هموار باشد.

جلوگیری از خام فروشی حلقه مفقوده حوزه معدن

جوکار با بیان اینکه هرچند خام فروشی در حوزه معادن نسبت به گذشته کاهش یافته اما همچنان انجام می گیرد، ادامه داد: با وجود اینکه تولید ثروت در زنجیره های پایین دست صنایع معدنی رخ می دهد، محصولات معدنی در ابتدای زنجیره به فروش می رسد اتفاقی که در حوزه فولاد و سنگ آهن رخ می دهد.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس تصریح کرد: تلاش می شود که در برنامه هفتم توسعه به حوزه معادن توجه ویژه شود./

پایان پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید