244799

تمامی احکام رتبه‌بندی معلمان صادر شد

دنیای معدن: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: گزینش ۹۰۰۰ نفر از ۲۸هزار نفر شرکت کننده در آزمون ماده ۲۸ برای ورود به عرصه معلمی از اقدامات تابستان آموزش و پرورش است.

به گزارش دنیای معدن، سید امیر شوشتری اظهار کرد: آموزش پرورش خراسان رضوی با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز و حدود ۱۰۰هزار همکار فرهنگی، جزو گسترده‌ترین آموزش و پرورش‌های کشور است. این گستردگی همکاران و دانش‌آموزان اقتضائات خاصی را به عمل می‌آورد.

 

وی ادامه داد: ویژگی‌های خاص استان، همچون مرزی بودن و تلفیقی بودن بعضی از مناطق و حضور گسترده مهاجرین خارجی باعث منحصر به فرد شدن مسائل آموزش و پرورش این استان می‌شود.

 

شوشتری در خصوص کمبود کلاس‌های مدارس خراسان رضوی بیان کرد: به علت کمبود کلاس در مدارس خراسان رضوی، از سال گذشته ساخت تعدادی کلاس برای مداس سطح استان آغاز شده است که تا مهرماه ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید. البته ساخت و ساز مدارس به عهده نوسازی مدارس و لطف خیرین است و آموزش و پروش در این مسئله هیچ مسئولیتی ندارد، اما علاوه بر این اعتبارات ملی باید خودمان هم تلاشی داشته‌باشیم تا در ۳ الی ۴ سال آینده این کمبود کلاس را جبران کنیم.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته برای تحویل ۲۰۰۰ کلاس برنامه‌ریزی صورت گرفت، اما موفق شدیم حدودا ۱۱۰۰ کلاس را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

 

وی اظهار کرد: در خصوص مدرسه‌سازی از مردم جامعه و خیرین عزیز توقع داریم که در این امر مهم آموزش و پرورش را یاری کنند. الحمدلله بزرگترین اقدام خیرین را در مشهد در همین ایام اخیر برای مدرسه‌سازی داشتیم.

 

شوشتری عنوان کرد: در همایش بزرگ خیرین که اخیرا برگزار شد، فرماندار محترم مشهد همت بزرگی کردند و کمک بسیار زیادی به آموزش پرورش شد. جذب بیش از ۱۰۰۰ میلیارد کمک خیرین در چندین همایش، برای مدرسه‌سازی در حاشیه شهر مشهد جزو این الطاف است.

 

وی افزود: با کمک خیرین، تفاهم‌نامه و قرارداد ساخت حدود ۴۰۰ کلاس در استان خراسان رضوی، صورت گرفته است.

 

هر امتحان نهایی شبیه یک کنکور کوچک است
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص تاثیر امتحانات نهایی در کنکور افزود: تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی دانش‌آموزان در کنکور باعث شده که هرکدام از امتحانات نهایی شبیه یک کنکور کوچک باشد، زیرا از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این امر سبب شده که بسیاری از دانش‌آموزانی که در گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند، مجدد به کنکور رجوع کنند. این موضوعات مهم، باعث گستردگی و توسعه ناظران فرهنگی و حوزه‌های امتحانی شده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امتحانات مانند کنکوری کوچک است، محدودیت‌ها افزایش می‌یابد ولازم است که از این سوالات و امتحانات به بهترین نحو محافظت شود و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همکاری بیشتری داشته باشند.
با توجه به اینکه امتحانات مانند کنکوری کوچک است، محدودیت‌ها افزایش می‌یابد ولازم است که از این سوالات و امتحانات به بهترین نحو محافظت شود و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همکاری بیشتری داشته باشند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: بعضی از رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی برای ناموفق جلوه دادن برگزاری امتحانات نهایی، اقداماتی انجام می‌دهند، زیرا فضای مجازی می‌تواند گسترده‌ترین تولید محتوا را داشته باشد که هوشمندی رسانه‌ها در این امر بسیار مهم است.

 

شوشتری گفت: الکترونیکی بودن سوالات و ارسال رمز سوالات، در ۱۰ دقیقه قبل از امتحان، امنیت امتحانات نهایی را بسیار بالا برده است.

 

وی در خصوص تقلب در سوالات امتحان نهایی بیان کرد: بعضی از رسانه‌ها در فضای مجازی، ساعاتی قبل از امتحان، برگه‌ای از سوالات را بارگذاری می‌کنند یا لینکی را برای فروش سوالات قرار می‌دهند که با سوالات امتحان نهایی تطابق ندارد، اما متاسفانه بعضی از دانش‌آموزان به آن‌ها اعتماد می‌کنند در حالی که افراد بعد از برگزاری امتحان نهایی، برگه‌ای که در سایت بارگذاری شده را ویرایش کرده و سوالات را از سایت آموزش و پرورش برمی‌دارند و سایت خود را مورد اطمینان نشان می‌دهند.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص تصحیح امتحانات نهایی تصریح کرد: مصححین در سراسر ایران، به صورت الکترونیکی ممکن است برگه امتحان دانش‌آموزانی را تصحیح کنند که در استان متفاوتی مشغول به تحصیل هستند. مصححین هیچ‌گونه مشارکتی در انتخاب برگه ندارند. همچنین مصحح دوم هم، اطلاعی از مصحح اول ندارد و تصحیح را به صورت مستقل انجام می‌دهد. این امر سبب شده است که در تصحیح امتحانات نهایی امنیت بالایی برقرار باشد.

 

گزینش ۹۰۰۰ معلم برای مهرماه ۱۴۰۲
شوشتری همچنین در مورد اقدامات تابستانه آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بسیاری از مدارس درحال آماده‌سازی برای اسکان زائران هستند. همچنین روند ثبت‌نام و سنجش نوآموزان، ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، آزمون ماده ۲۸ و جذب ۹۰۰۰ نفر از ۲۸۰۰۰ نفر برای ورود به عرصه معلمی از اقدامات تابستان آموزش و پرورش است.

 

وی افزود: برای گزینش این ۹۰۰۰ نفر اقدامات زیادی در تابستان باید صورت گیرد که نیروی کافی و سازوکار مناسب برای آن وجود ندارد و این امر در تابستان بسیار طاقت فرسا خواهد بود.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تشریح کرد: علاوه بر موارد مذکور برگزاری مسابقات ورزشی، تشکیل پایگاه‌های اوقات فراغت، برنامه‌های بازماندگان از تحصیل، رتبه‌بندی معلمان، انتقال مهدکودک‌های بهزیستی به آموزش و پرورش جزو برنامه‌های مهم آموزش و پرورش در تابستان است. خوشبختانه تاکنون ۱۵۰۰ مهدکودک از بهزیستی به آموزش و پرورش منتقل شده‌است.

 

شوشتری در خصوص کمبود معلم در استان عنوان کرد: اگرچه امسال ۹۰۰۰ معلم در تابستان گزینش و به مجموعه آموزش و پرورش اضافه خواهند شد، اما ۱۲۰۰۰ معلم هم بازنشسته می‌شوند و بازهم کمبود معلم در استان وجود دارد. سال گذشته توانستیم با استفاده از ظرفیت حق التدریس بازنشستگان و همکاران شاغل بسیاری از کمبود‌های این حوزه را به حداقل رسانیم.
اگرچه امسال ۹۰۰۰ معلم در تابستان گزینش و به مجموعه آموزش و پرورش اضافه خواهند شد، اما ۱۲۰۰۰ معلم هم بازنشسته می‌شوند و بازهم کمبود معلم در استان وجود دارد.

 

وی یادآور شد: در سال گذشته از این ظرفیت استفاده کردیم که کارورزی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در سال آخر تحصیل، مشغول علم‌آموزی بودند را گسترش دادیم و آن‌ها دانشجو معلم شدند. اما در بعضی از مواقع مجبور شدیم که معاونان یا مشاوران و مدیران را به کلاس درس بفرستیم، که این موضوع یکی از صدمات کمبود معلم می‌باشد و باعث تکدر خاطر ما می‌شود.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه ۳۰۰۰۰ معلم در استان کمبود داریم، اگر ۵ الی ۶ هزار این‌ها تامین شود، سال آینده را با آرامش خاطر می‌توانیم شروع کنیم.

 

پاداش فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ هنوز پرداخت نشده است
شوشتری تصریح کرد: همکاران فرهنگی با نجابت بسیار زیادی، در شغل خود به بهترین نحو فعالیت می‌کنند، اما کمبود‌های آموزش و پرورش بسیار زیاد است، در صورتی که کل پاداش بازنشستگان سال ۱۴۰۱ پرداخت نشده است.

 

وی گفت: علاوه بر اینکه در بعضی از مواقع حدود ۳ الی ۴ ماه حقوق و مزایای فرهنگیان به تاخیر می‌افتد، متاسفانه گاهی شاهد این موضوع هستیم که ۲ الی ۳ سال بدهی‌های این عزیزان پرداخت نمی‌شود؛ به عنوان مثال در تابستان گذشته، معلمان عزیز برای رفع عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان در دوران کرونا، به مدرسه آمدند و تدریس را شروع کردند، اما هنوز حقوق و مزایای آن را دریافت نکرده‌اند.

 

توزیع بیش از ۵۰ میلیارد تجهیزات هنرستانی
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص آموزش و پرورش اقدامات بسیار بزرگی در دولت سیزدهم رقم خورده است، بیان کرد: در سال گذشته، با تمام کمبودها، بیش از ۵۰ میلیارد تومان، تجهیزات هنرستان خریداری و برای آن‌ها ارسال شده است.

 

 
وی تصریح کرد: این رقم در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۳۹۹ تجهیزات خریداری شده، ۱۰ درصد سال ۱۴۰۱ بوده است. با توجه به این آمار مشخص است که هنرستان‌های استان خراسان رضوی از دیرباز از این کمبود تجهیزات رنج می‌برده‌اند.

 

شوشتری افزود: هنرستان‌ها چند بعد دارند که در عدالت اجتماعی باید به همه آن‌ها اهمیت داده شود. یک بعد در خصوص عدالت آموزش و فراگیری در مناطقی است که دانش‌آموزان کم‌برخوردار در آنجا تحصیل می‌کنند. بعد دیگر در خصوص هنرستان‌های شبانه روزی در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار است. همچنین بعدی در مورد حرفه‌آموزی دانش‌آموزان است که در سند تحول بنیادی بسیار موثر است.

 

وی اظهار کرد: در توسعه متوازن رشته‌های هنرستان رتبه اول یا دوم را در سطح کشور دارا هستیم. بیش از ۴۳ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم خراسان رضوی در رشته‌های فنی مشغول به تحصیل هستند.

 

تهیه بیش از ۲۵ میلیارد تومان، تجهیزات ورزشی برای مدارس استان
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین خاطرنشان کرد: بعد از دوران کرونا و رکود فعالیت جسمی دانش‌آموزان و عدم تحرک آن‌ها، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ میلیارد تومان، تجهیزات ورزشی خریداری و در مدارس دولتی استان خراسان رضوی توزیع شد.

 

شوشتری گفت: تهیه بسته‌های ورزشی با استاندارد مناسب برای مدارس دولتی سطح استان، برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ رخ داده است. این بسته شامل توپ، طناب، تور، راکت، تنیس، دروازه و... بوده است که برای ۷۵۰۰ مدرسه ارسال شده است.

 

وی ادامه داد: سرانه آموزشی و اعتباری که در سال ۱۴۰۱ در خصوص مدارس شبانه‌روزی سطح استان خراسان رضوی صورت گرفت، در طول انقلاب بسیار بی‌نظیر بوده‌است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: همچنین رتبه بندی همکاران فرهنگی بعد از ۱۱ سال که در دولت‌های متفاوت قرار بود اجرا شود، در سال ۱۴۰۱ رقم خورد و عملیاتی شد و علی الحساب مبلغی پرداخت شد و تمامی احکام آن در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت. همچنین برای اجرایی شدن این پروژه وزارت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی زحمت زیادی متقبل شدند.

 

تحصیل ۲۰ درصد دانش‌آموزان مشهد در مدارس غیردولتی
شوشتری اظهار کرد: به طور متوسط ۱۲ درصد دانش‌آموزان سطح استان خراسان رضوی و ۲۰ درصد دانش‌آموزان مشهد در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند. همچنین مدارس غیردولتی وجود دارند که در مناطق کم‌برخوردار واقع شده‌اند و استقبال زیادی از آن‌ها نمی‌شود، اما مدارس خیلی خوبی در حوزه غیردولتی وجود دارد که در بهبود آموزش و پرورش موثر هستند.

 

وی یادآور شد: این مدارس غیردولتی به علت وابسته بودن به نهاد‌های خاص، کیفیت خود را به خوبی حفظ می‌کنند و از برخی مدارس دولتی، تعلیم و تربیت را بهتر به دانش‌آموزان می‌آموزند.

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مدارس غیر دولتی، متفاوت هستند. برخی از این مدارس از استاندارد مدارس دولتی بسیار پایین‌تر بوده و برخی از این مدارس غیردولتی، برنامه و هدف خیلی بهتری از استاندارد دولتی دارند. نظر کارشناسی مدارس غیردولتی در امتیازات و حتی تعطیلی موقت مدارس، بسیار تاثیرگذار است.

 

 
شوشتری گفت: مدارس غیردولتی، شورای نظارتی دارند که جمعی از نمایندگان خودشان و جمعی از نمایندگان آموزش و پرورش را شامل می‌شود. گستردگی این مدارس و آموزشگاه‌های غیردولتی موجب می‌شود که تعداد زیادی از کارشناس‌های آموزش و پرورش در این شورا حضور داشته باشند که این امر هنوز تحقق نیافته است.

 

شوشتری گفت: امروزه که آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است، معلمان موظف و متعهد به مدارس غیر دولتی نمی‌روند و سهیمه اندکی از فرهنگیان به مدارس غیردولتی مراجعه می‌کنند. مدارسی همچون (سمپاد، شاهد و نمونه دولتی) مدارس دولتی هستند که برخی از مدارس غیردولتی به کیفیت آن‌ها غبطه می‌خورند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: به علت تحقق عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش این است که همکاران فرهنگی که در مدارس خاص مشغول هستند، باید نیمی از تدریس خود را در مناطق محروم سپری کنند.
به علت تحقق عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش این است که همکاران فرهنگی که در مدارس خاص مشغول هستند، باید نیمی از تدریس خود را در مناطق محروم سپری کنند.

 

شوشتری در پاسخ به اینکه چه تعداد از مدارس مشهد دو نوبته هستند، اظهار کرد: در نواحی ۱ و ۵ و همچنین قسمت منطقه شهری تبادکان، بیش از ۹۰ درصد مدارس در تمامی مقاطع دونوبته هستند. در ناحیه ۵ این آمار به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

 

محرم‌سازی مدارس هزینه‌های زیادی دارد
شوشتری در خصوص طرح محرم‌سازی مدارس بیان کرد: بعضی از مدارس دخترانه مشهد طرح محرم‌سازی را به خوبی و درستی انجام داده‌اند و دختران در مدارس می‌توانند بدون حجاب مشغول تحصیل باشند.

 

وی اضافه کرد: اجرای این طرح هزینه‌های زیادی دارد، زیرا نباید هیچ ساختمانی مشرف به مدرسه باشد که این ویژگی در مدارس کمی دیده می‌شود و پنجره‌ها و دیوار‌های مدارس تجهیزسازی شود.

 

مسائل سیاسی کشور‌ها در نتایج آزمون پرلز تاثیر دارد
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درخصوص نتایج ایران در آزمون پرلز، اظهار کرد: آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا جایگاه خود را در دنیا با توجه به آزمون پرلز، بهبود دهد و نقص‌های خود را برطرف کند. تحلیل‌های زیادی در خصوص این آزمون صورت گرفته که بیانگر این احتمال است که در نتایج این آزمون مسائل سیاسی کشور‌ها هم اهمیت دارد.

 

شوشتری بیان کرد: در زمان وزارت قبلی آموزش و پروش، دکتر نوری اعلام کردند که باید سازوکاری وجود داشته باشد تا بتوانیم استاندارد‌های جهانی را برای تحلیل این آزمون‌ها، ارزیابی داخلی انجام دهیم.

 

وی اذعان کرد: امروزه محکوم هستیم که تحلیل‌های آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم و خود را در روند بهبود، بهتر سازیم، اما درستی یا نادرستی این تحلیل‌ها مشخص نیست.

 

تلفن ۱۵۷۰ مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان به صورت ناشناس
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص رواج برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان بیان کرد: اداره آموزش و پرورش با اداره مبارزه با مواد مخدر همکاری گسترده‌ای از گذشته، در خصوص آموزش دارد. جلسات بسیار زیادی در سطح استان هم برگزار شده است، اما این اقدامات در مقابل با وضع موجود بسیار اندک است.

 

شوشتری خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش جزئی از جامعه است که از مهمترین اجزا به شمار می‌آید. این مسائلی فرهنگی در تمامی جامعه باید آسیب‌شناسی شود و اقداماتی در خصوص آن صورت پذیرد.

 

وی افزود: در اداره آموزش و پرورش تیم مجربی برای آسیب‌های اجتماعی و مسائلی اخلاقی وجود دارد. کارشناس آسیب‌شناسی و مشاورین مجرب داریم. همچنین تلفن ۱۵۷۰ برای مشاوره و رفع معضلات، دانش‌آموزان را یاری می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید