242995

مدارک رتبه‌بندی معلمان از اول بررسی می‌شود

دنیای معدن: سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت:در فرآیندی که در کنار رتبه‌بندی برقرار شده است، مدارک و مستندات از نو بررسی می‌شوند.

به گزارش دنیای معدن، سرپرست وزارت آموزش و پرورش می گوید در فرآیندی که در کنار رتبه‌بندی برقرار شده است، مدارک و مستندات از اول بررسی می‌شود.

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با فعالان حوزوی عرصه تعلیم تربیت، درک جایگاه و موضوع تعلیم و تربیت را بااهمیت و اساسی نام برد و اظهار کرد: برای ساخت آینده کشور باید از کوچه تربیت معلم و خیابان آموزش و پرورش عبور کنیم؛ موضوع آموزش و پرورش مسأله مهم و حاکمیتی است و وزیر این وزارتخانه باید بتواند مسائل آموزش و پرورش را به مسأله کل کشور تبدیل کند.

وی با تأکید بر وظیفه همگان نسبت به آموزش و پرورش، افزود: طبق فصل ۸ سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش موظف است سهم نهاد و سازمان‌ها در ایفای این سند را بیان کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و غفلت و تکلیف در این خصوص، به بیان اهداف عملیاتی و راهکارهای موجود سند، برای سه مسأله حجاب و عفاف، نقش تربیتی خانواده و مدرسه پرداخت.

وی با بیان اهمیت تعمیق و ترویج عفاف و حجاب، گفت: در سند تحول بنیادین بر ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی اشاره شده است.

صحرایی، «خانواده محوری، دانش‌آموز محوری و مدرسه محوری» را شعار خود عنوان کرد و ادامه داد: تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی در سند تحول بنیادین به آن پرداخته شده است.

وی از خانواده و دامان مادر به عنوان نخستین کانون تربیت یاد کرد و افزود: مدرسه نمی‌تواند بار خانواده را به دوش بکشد و بدون کمک خانواده تربیت ممکن نیست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه مدرسه محوری را مهم خواند و با بیان اینکه مدرسه باید تصمیم‌گیر بوده و بتواند خود را اداره کند، ادامه داد: مدیر مدرسه نیز باید بر اساس ویژگی و شاخص‌های لازم انتخاب شود، مدیر باید دانش مدیریت داشته و دوره‌های مدیریت مدرسه را گذرانده باشد.

وی دستگاه اصلی امر تعلیم و تربیت را آموزش و پرورش و همچنین وظیفه همه برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز داریم که به همراه خانواده و معلمان می‌توان گفت کل کشور در مدرسه است؛ این وزارتخانه ۲۰ درصد جمعیت فعال کشور را درون خود جای داده و ۲ درصد بودجه فرهنگی کشور را دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش نیازمند کمک بیرونی بوده ولی اتفاقی درونی است، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اعتماد به نفس ملی بزرگترین سرمایه برای آن ملت است، اظهار کرد: این اعتماد به نفس باید به آموزش و پروش برگردد.

وی در سخنان خود بر ضرورت و اهمیت آینده نگری تأکید کرد و گفت: هرکس عشق ایران و اسلام دارد، قلبش برای آموزش و پرورش باید بتپد، چون ایران امید اسلام و آموزش و پرورش محقق کننده آن است.

صحرایی، جذب معلم از طریق تربیت معلم را بهترین مسیر عنوان کرد و افزود: چنین معلمی، آموزش دیده است؛ هویت و خوی معلمی پیداکرده و تجربه زیست معلمی را دارد.

وی خلأ ادراکی بین معلم و دانش‌آموز را از جمله مسائل عنوان کرد و ادامه داد: معلم باید سالیانه ۲۰۰ ساعت آموزش رسمی ضمن خدمت ببیند و باید با بکارگیری ظرفیت‌ها دوره‌های ضمن خدمت مورد نیاز طراحی و اجرا شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، همچنین با اشاره به فرآیند رتبه‌بندی معلمان، گفت: همچنین در فرآیندی که در کنار رتبه‌بندی برقرار شده است، مدارک و مستندات از نو بررسی می‌شوند.

وی با اشاره به برخی تحولات و اصلاحات در تربیت معلم به عنوان مسیر تزریق و جریان معلم شایسته به نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: تدوین آیین‌نامه جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزان به دانشگاه فرهنگیان و تحول جدی در جذب گزینش امسال از جمله تغییر در مواد آزمون آموزش ابتدایی، تغییر نسبت به تأثیر مصاحبه و آزمون در پذیرش و تنوع رشته‌های جذب معلمی به ۲۱ رشته از موارد قابل ذکر است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در برنامه‌ریزی و فعالیت هوشمندانه در ادامه بر نگاه فرآیندی، برنامه‌ریزی با یکدیگر و اجرای تخصصی برای کسب نتیجه مطلوب تأکید کرد.

صحرایی بر تقویت طرح‌های ارتقای ویژگی‌های معلمی از جمله طرح حامیم اشاره کرد و با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند امید سرمایه ملی است و این جمله را نباید از دست داد، تأکید کرد: می توان به یاری هم مسائل را اصلاح و این بار را با کمک معلمان برداشت.

 

  • ب م ارسالی در پاسخ

    سلام درخصوص بازبینی معلمین بازنشسته ۱۴۰۰ هم رسیدگی شود تا ازاحکام رتبه بندی برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید