228374

نماینده کارگران در شورای عالی کار: باید کار ویژه‌ای برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران انجام شود

دنیای معدن- دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: درخواست اصلی جامعه کارگری از دولت مساعدت در رابطه با بحث دستمزد و میزان درآمد کارگران است و انتظار می‌رود دولت کار ویژه‌ای برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران انجام بدهد.

به گزارش دنیای معدن، هادی ابوی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مشکلات تعیین دستمزد کارگران گفت: کمیته دستمزد شورای عالی کار با توجه به اطلاعات و پژوهش‌های موجود و مطابقت آن با هزینه‌های واقعی زندگی سبد معیشت کارگری را برای تعیین نهایی دستمزد کارگران به شورای عالی کار پیشنهاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شورای عالی کار بنا بر ترکیب و ساختار موجود و مصالح این شورا مزد واقعی تصویب نمی‌شود افزود: اما نکته مهم این است که اگر شورای عالی کار کمیته دستمزد را ایجاد کرده و این کمیته برای سبد معیشت کارگران به عدد ورقمی می‌رسد باید برای تعیین دستمزد کارگران به آن توجه شود.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان این بحث در شورای عالی کار و کمیته دستمزد برای افزایش سنواتی هرساله‌ای است که در اسفندماه برای تعیین مزد کارگران در سال آینده اعمال می‌شود، افزود: جامعه کارگری از این شیوه و میزان تعیین دستمزد هرساله ناراحت و ناراضی است و انتظار تغییر این شیوه تعیین دستمزد به شکل ناکارآمد کنونی رادارند.

ابوی اضافه کرد: به این دلیل که تعیین دستمزد برای ۱۲ ماه آینده‌ای است که مشخص نیست چه اتفاقاتی طی آن می‌افتد و در این مدت زمان نسبتاً  طولانی هزینه‌های زندگی به چه میزان افزایش خواهد داشت.

این فعال جامعه کارگری درخواست اصلی جامعه کارگری از دولت را مساعدت در رابطه با بحث دستمزد و میزان درآمد کارگران دانست و افزود: انتظار می‌رود دولت کار ویژه‌ای علاوه برافزایش سنواتی و معمول دستمزد برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران انجام بدهد.

به گفتهٔ وی بحث اصلی تشکلات کارگری این است که دستمزد کارگران ناکافی است و گذران زندگی آنان با این میزان دستمزد ممکن نیست.

 

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان با اشاره به این‌که انتظار دیگر جامعه کارگری این است که دولت با اعطاء مشوق‌های بیمه‌ای و ... به کارفرمایان میزان پرداختی کارگران را افزایش بدهد و یا در صورت عدم امکان افزایش دستمزد  به شیوه‌های دیگر و غیر نقدی به کارگران کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید