225684

اراده‌ای برای حل مشکل آلودگی هوای تهران وجود ندارد

دنیای معدن- مهدی پیرهادی گفت: من در یک نطق پیش از دستور چندماه قبل متذکر شدم که ما باید قبل از اینکه تهران آلوده بشود به فکر چاره باشیم. اما آیا ما واقعا به فکر چاره بوده ایم؟ اگر فکر کرده بودیم که الان نباید شاهد بروز این وضعیت باشیم.

به گزارش دنیای معدن،  مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره تاثیر کاهش بودجه مدیریت شهری پایتخت بر وضع آلودگی هوا به میزان گفت: تا وقتی که ما بعضی از موضوعاتی که در شهر تهران داریم را حل نکنیم آن مشکلاتی که در حوزه آلودگی هوا داریم هم به قوت خود باقی خواهد ماند. اول از همه اینکه باید ناوگان حمل و نقل عمومی سر و سامان بگیرد. با این وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و با این شرایطی که در زمینه اتوبوس و مترو شاهد هستیم نمی‌توان انتظار داشت که مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق بشوند. پس باید ما نوسازی، بهسازی و توسعه‌ی ناوگان حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار بدهیم. اما حتما این وظیفه بر عهده‌ی دولت است تا به شهرداری تهران از لحاظ مالی کمک کند.

 

وی ادامه داد: تهران فارغ از شهر بودنش پایتخت کشور محسوب می‌شود. همه‌ی نهاد‌های حاکمیتی، وزارتخانه‌ها و مراکز تصمیم گیری کلان ما در تهران مستقر هستند. اگر قرار باشد برای تهران یک کار ویژه انجام بگیرد ابتدا باید اهمیت این شهر درک بشود. تهران به عنوان مرکز ثقل کشور علاوه بر مرکزیت داشتنش در حوزه سیاسی از نظر مبادلات اقتصادی هم مرکز ثقل کشور به حساب می‌آید. حال باید ببینیم این موضوع تا چه اندازه برای ما اهمیت دارد که بخواهیم مشکل حمل و نقل عمومی تهران را حل کنیم. اگر واقعا تهران برای ما اهمیت دارد پس باید برای مشکل حمل و نقل این شهر به فکر یک راه حل اساسی باشیم. در این شرایط حالا ما شاهد هستیم همان اندک بودجه‌ای هم که در سال‌های گذشته وجود داشته را قطع می‌کنند. با چنین روندی آیا می‌توان انتظار داشت وضعیت آلودگی هوا بهتر بشود؟

 

عضو شورای شهر تهران اذعان داشت: البته مساله‌ی حمل و نقل عمومی یک بخش از مشکل آلودگی هوا را در بر می‌گیرد. جایگزین کردن خودرو‌های پاک به جای این خودرو‌های موجود که قرار هست با استفاده از سوخت‌های غیر بنزینی و غیر گازوئیلی مورد استفاده قرار بگیرند هم جزو موضوعات مهمی است که ما در این زمینه داریم. ما شاهدیم که متاسفانه بعضی از موتورسیکلت‌ها هفت برابر خودرو‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند. اگر ما برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده برنامه ریزی نکنیم آیا می‌توانیم انتظار رخ دادن اتفاقات مثبت در زمینه مقابله با آلودگی هوا را داشته باشیم؟ اگر ما برای خودرو‌های فرسوده که الان بعضی از آن‌ها واقعا بحران آفرین شده اند فکری نکنیم و پیگیر نوسازی و جایگزینی خودرو‌های فرسوده نباشیم آیا مساله‌ی آلودگی هوا حل می‌شود؟ همچنین اگر برای سوخت کارخانه‌ها و پالایشگاه‌هایی که در اطراف تهران هستند فکری نشود باز نمی‌توان انتظار حل مشکل آلودگی هوا را داشت.

 

پیرهادی افزود: مورد دیگر هم به خودرو‌های سنگین مربوط می‌شود که این هم یکی از موضوعات اساسی ما در زمینه آلودگی هواست. اگر برای مساله‌ی گازوئیل تدبیری اندیشیده نشود و گازوئیل ما استاندارد‌های لازم را نداشته باشد چطور می‌توانیم انتظار حل شدن مشکل آلودگی هوا را داشته باشیم؟ قطعا حل نخواهد شد. واقعیت این است که همه این موارد مانند یک زنجیره به هم وصل شده اند. باید برای همه این موضوعات یک گروه کارشناسی بنشینند و راهکار‌های موثر را پیدا بکنند. ولی من تا این لحظه متاسفانه اهتمامی ندیده ام. من در یک نطق پیش از دستور چندماه قبل متذکر شدم که ما باید قبل از اینکه تهران آلوده بشود به فکر چاره باشیم. اما آیا ما واقعا به فکر چاره بوده ایم؟ اگر فکر کرده بودیم که الان نباید شاهد بروز این وضعیت باشیم. من تصور می‌کنم با این روندی که پیش می‌رود سال آینده هم همین وضعیت ادامه پیدا کند. متاسفانه دستگاه‌های فرادستی و نهاد‌هایی که متولی اصلی موضوع آلودگی هوا هستند برای پیدا کردن راه حل اقدامی نکرده اند. انتظار ما این است تا این مجموعه‌ها بنشینند و فکر کنند و براساس آن دست به اقدام بزنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید