240368

از احیای واحدهای صنعتی و معدنی تا تولید 50 درصد طلای کشور در کردستان

دنیای معدن: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ضمن اشاره به تولید 50 درصد طلای کشور در کردستان و احیای یکی از واحدهای بزرگ تولیدی راکد در استان با 450 نفر اشتغالزایی، از برگزاری مزایده برای احیای 132 واحد معدنی راکد هم خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، کردستان یکی از استان های برخوردار از منابع خدادادی و ظرفیت های بالقوه زیاد در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی و مرز است و به واسطه مرزی بودن و داشتن مرزهای بین المللی و بازارچه های مرزی زمینه رونق تجارت و اقتصاد در این استان فراهم است.

574 میلیون تن ذخیره معدنی، کردستان را در زمره استان های معدنی کشور قرار داده است به گونه ای که در حال حاضر 50 درصد طلای کشور در این استان استخراج و تولید می شود.

برای آشنایی بیشتر با پتانسیل های بخش صنعت، معدن و تجارت کردستان با بختیار خلیقی مدیرکل صمت استان گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید...

خلیقی احیای واحدهای صنعتی و معدنی را از برنامه های جدی سازمان صمت کردستان دانست و از احیای کارخانه فولاد زاگرس قروه به عنوان یکی از آروزهای دیرینه مردم استان و تلاش برای احیای واحدهای معدنی راکد در استان خبر داد.

فارس: شعار امسال و شاید بیشتر سال های گذشته به زیربخش های سازمان شما برمی گردد، چه برنامه ای برای تحقق اهداف مدنظر شعار سال جاری دارید؟

امسال از طرف مقام معظم رهبری به نام سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شد هر چند در طول سالیان گذشته همواره دغدغه تولید برای تحقق شعار سال و اشتغال مورد تاکید قرار گرفته است.

تولید زمینه ساز رشد اقتصادی و اشتغال و به دنبال آن خود به خود باعث کاهش تورم شده و اعتماد به نفس ملی در جامعه افزایش پیدا می کند به همین دلیل، سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در راستای تحقق اهداف تعیین شده در شعار سال سندی به عنوان اهداف و برنامه ها و الزامات تدوین کرده است.

افتتاح 5 طرح از 17 طرح زنجیره فولاد در کردستان

فارس: میزان سرمایه گذاری، اشتغال و نقش بخش صنعت در کردستان را برای مخاطبان توضیح دهید..

تاکنون 966 واحد صنعتی در استان موفق به اخذ پروانه بهره برداری شده اند و میزان سرمایه گذاری انجام شده در این واحدها 44 هزار و 28 میلیارد ریال بوده که توانسته برای 19 هزار و 500 نفر شغل ایجاد کند.

از تعداد واحدهای صنعتی استان 633 واحد فعال، 165 واحد غیرفعال و 198 واحد نیز به صورت نیمه فعال است که مهم ترین واحدهای صنعتی استان، پتروشیمی کردستان، لاستیک بارز، کارخانه سیمان، شرکت معدنی طلای زرکوه، تراکتورسازی، آرامش خاورمیانه، کیمیامعادن سپاهان، کاشی کسری، سقزسازی و شرکت توتون آپادانا است.

در جهت سرمایه گذاری برای واحدهای صنعتی تاکنون جواز یک هزار و 950 طرح صنعتی با پیش بینی اشتغالزایی برای 30 هزار و 793 صادر شده است که با این اقدامات بتوان اشتغالزایی واقعی را محقق کرد.

برای عملیاتی شدن اشتغالزایی مدنظر در واحدهای صنعتی مذکور مهم ترین طرح های صنعتی و توسعه ای شامل طرح تولید ورق توسط شرکت فولاد قروه، طرح تولید آهن اسفنجی توسط شرکت فولاد کردستان در بیجا، طرح تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن سقز، تولید کنسانتره شرکت کیمیا معاددن سپاهان در شهرستان بیجار، تولید گندله شرکت فولاد کاوان، تولید شمش طلا توسط شرکت توسعه طلای کردستان با سرمایه گذاری شستا فعال هستند.

در حال حاضر حدود 17 طرح و پروژه در طرح های زنجیره فولاد وجود دارد که 5 طرح آن در شهرستان های بیجار، سقز، قروه و دیواندره به بهره برداری رسیده و در مجموع کل طرح ها با سرمایه گذاری 342 هزار و 834 هزار میلیارد ریال برای 4 هزار و 321 نفر ایجاد شغل می کند.

بیشترین واحدهای صنعتی فعال در استان واحد های کوچک و با اشتغالزایی کمتر از 10 نفر هستند گرچه مهم ترین محورهای بخش صنعت تقویت حمایت از صنایع خُرد و توسعه صادرات است.

پیگیری طرح های صنعتی پیشران از دیگر محورهای بخش صنعت است که در شهرستان سقز علاوه بر طلای توسعه کردستان، ذخایر مناسبی از سیلیس وجود دارد که اکنون این ادره کل برای جذب سرمایه گذارهای داخل کشور در این بخش وروده کرده و پیش بینی می شود بتوان نزدیک به 600 نفر اشتغالزایی در این بخش شکل گیرد.

از سرگیری فعالیت شرکت فولاد زاگرس پس از 9 سال تعطیلی

فارس: شرکت فولاد زاگرس یکی از واحدهای صنعتی با اشتغالزایی بالا بود که پس از چند سال تعطیلی دوباره احیا شد، چه شد که دوباره این کارخانه احیا شد؟

شرکت فولاد زاگرس قروه در زمینه ریخته گری فولاد فعالیت داشت و از مهم ترین شرکت های استان کردستان در بخش صنعت و تولید بود که از سال 1383 مجوز تولید آن سال صادر شد اما بعد از چندین سال فعالیت در سال 92 غیرفعال شد.

بازگشت به فعالیت این کارخانه از آروزهای دیرینه ما بود که خوشبختانه با همت مسئولین استان و با سرمایه گذاری یک شرکت همدانی با اشتغالزایی450 نفر به چرخه بازگشت و فعال سازی شد.

تحقق 91 درصدی اشتغال تعهد شده در حوزه صمت کردستان

تصویب 27 طرح صنعتی در کارگروه اشتغال از اقدامات اداره کل صمت کردستان است که از 8 هزار و 992 نفر تعهد اشتغال در سامانه رصد توانسته ایم 8 هزار و 90 نفر معادل 91 درصد از میزان تعهد در سال جاری را تحقق بخشیم.

یکی دیگر از محورهای کاری اداره صمت کردستان جذب سرمایه گذار خارجی است و تلاش هایی از طرف مسئولین صورت گرفته تا بتوان نسبت به اشتغال آفرینی و تولید روی آورد و به همین جهت اکنون اقدامی در دستور کار قرار گرفته که با هماهنگی سایر دستگاه های دولتی، برای سرمایه گذاران خارجی مجوز بی نام صادر می شود و نیاز نیست که در انتظار اقدامات اداری باشند.

یکی دیگر از محورهای صنعت، فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال است که در این زمنیه نیز در کارگروه اقتصاد مقاومتی نهادینه شده و توانسته ایم در سال جاری 7 واحد راکد را به چرخه فعالیت بازگردانیم.

فارس: کردستان از ذخایر معدنی خوبی برخوردار است و در کشور جز استان های معدنی بشمار می آییم، به جزئیات این حوزه هم اشاره ای داشته باشید.

تاکنون 350 فقره پروانه بهره برداری حوزه معدن و 145 مورد نیز پروانه اکتشاف در کردستان صادر شده است که از مجموع تعداد معادن، 211 واحد فعال، 7 واحد در حال تجهیز و 132 واحد آن غیرفعال است.

ذخیره قطعی معادن استان کردستان 574 میلیون تن برآورد شده است

ذخیره قطعی معادن استان کردستان 574 میلیون تن برآورد شده است و در این معادن 18 گونه ماده معدنی وجود دارد که پتانسیل بسیار خوبی در استان است.

50 درصد طلای کشور در معدن ساریگونی تولید می شود

فارس: آیا همانند واحدهای صنعتی، برای احیای واحدهای معدنی غیرفعال و راکد در استان هعم اقداماتی انجام شده است؟

بله. در راستای فعال سازی واحدهای راکد حوزه معدن نیز، این واحدها را وارد فاز مزایده کرده ایم و کسانی که برنده مزایده شوند می توانند فعالیت در این واحد ها را آغاز کنند.

50 درصد طلای کشور در کردستان تولید می شود

از مهم ترین معادن، معدن طلای ساریگونی با ذخیره 41 میلیون تن ذخیره قطعی و تولید سالانه 5 تن طلای خالص که بزرگترین تولیدکننده طلای کشور است به طوری که 50 درصد طلای کشور این معدن تولید می شود.

ظرفیت سنگ آهن شهرک بیجار 44 میلیون تن ذخیره قطعی و تولید سالانه 2 میلیون تن بزرگترین واحد تولید سنگ آهن در استان است.

فارس: آیا استان هم از درآمدهای دولتی معادن منتفع می شود؟

بر اساس قانون معادن، 15 درصد وصولی حقوقات دولتی باید به خزانه معین استان واریز شود که در 9 ماهه اول امسال 780 میلیارد تومان وصول شده و پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به بیش از یک هزار میلیارد تومان برسد و بتوان از این منابع در راستای بهسازی و نوسازی جاده های دسترسی به معادن استفاده کرد.

به همین منظور در سال جاری سازمان صمت استان توانست با هماهنگی راهداری تفاهم نامه ای برای بهسازی جاده های دسترسی به معادن به مبلغ 120 میلیارد تومان در شهرستان قروه و 60 میلیارد تومان در شهرستان سقز منعقد کند.

علاوه بر آن 12 درصد وصولی حقوق دولتی باید به منابع طبیعی وصول شود که تا سال 1400 مبلغ 22.2 میلیارد تومان به استان بازگردانده شده و انتظار می رود بر اساس اولویت بندی زیرساخت های دسترسی به معادن و یا آسفالت جاده های معدن در دستور کار قرار گیرد.

بازارچه های مرزی فرصتی برای اشتغال مرزنشینان

فارس: یکی از بخش های مهم دیگر سازمان متبوع، بخش تجارت است که در کردستان به دلیل وجود مرز بین المللی باشماق باید در اقتصاد استان تاثیرگذار باشد، چه اقداماتی برای تقویت این بخش در استان صورت گرفته است؟

با توجه اهداف شعار سال، تکمیل و توسعه بازارچه ها و پایانه های مرزی، تکمیل و راه اندازی سایت دائمی نمایشگاه های بین المللی، توسعه روابط تجاری با منطقه اقلیم کردستان عراق، ساماندهی بازارچه های غیررسمی در زمینه واردات و ساماندهی مرزنشینان، ساماندهی شرکت های پخش با هدف نظام توزیع، ایجاد و توسعه مشاغل خانگی و کارگاه های غیرمتمرکز و کارگاه های پشتیبانی فرش از جمله اقدامات برنامه ریزی شده در استان در زمینه رونق تجارت است.

در هشت ماهه امسال در مجموع یک میلیون و 114 هزار تن کالا به ارزش 545 میلیون دلار از تمام گمرکات استان صادر شده و 21 هزار تن به ارزش 36 میلیون دلار کالا نیز از گمرکات استان وارد شده است.

مبادلات استان در هشت ماهه امسال نزدیک به 4 میلیارد تومان بوده است

ترانزیت استان در هشت ماهه امسال به میزان یک میلیون و 672 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 337 میلیون دلار بوده است.

سرجمع کل مبادلات استان نزدیک به 4 میلیارد دلار بوده که حدود 2 میلیون و 807 هزار تن کالا بوده است.

انتفاع 88 هزار مرزنشین کردستان از درآمد بازارچه های مرزی

فارس: جدای از مرز رسمی باشماق، بازارچه های موقت در استان هم فعالیت دارند؟

بله. در حال حاضر از میان بازارچه های مشترک استان با عراق فقط بازارچه مرز سیرانبند در زمینه واردات و صادرات فعال است ضمن اینکه بازارچه های موقت غیررسمی نیز در سیرانبند بانه، ملخورد سروآباد و خانم شیخان مریوان فعال است.

هدف از ایجاد این بازارچه ها ساماندهی مرزنشینان در شعاع 20 کیلومتری نقطه صفر مرزی بوده که از سال 99 فعالیت خود را آغاز کرده اند.

بر اساس آمار جمع آوری شده تا پایان آبان ماه سال جاری، تعداد خانوارهای فعال در این بازارچه ها 24 هزار و 557 و تعداد جمعیتی آنان بیش از 88 هزار نفر است.

در سال جاری قریب به 32 میلیون دلار کالا از این بازارچه ها وارد کشور شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید