240217

دستمزد کارگران و افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

دنیای معدن: عیدعلی کریمی با اشاره به گردهم‌آیی اعضای خانه‌های کارگر سراسر کشور که درحال برگزاری است، گفت: این گردهم‌آیی با چند محوریت ازجمله بررسی دستمزد و تناسب آن با تورم و افزایش نرخ دلار درحال برگزاری است و پشتیبان نمایندگان در شورای‌عالی کار هستیم.

به گزارش دنیای معدن، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین ادامه داد: درحال‌حاضر تورم نزدیک به ۵۰ درصد است و با وضعیتی که با آن مواجه هستیم پیش‌بینی می‌شود تا اسفند به ۷۰ درصد هم برسد، اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید حقوق کارگر باعث تورم شده به نظر من چندان نسبتی با واقعیت ندارد و اظهار نظر دقیقی نیست.

وی عنوان کرد: ۲۵ درصدهای همسان‌سازی هم از مطالبی است که خانه کارگر درحال پیگیری آن است، دو سال است که مطالبات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود و اعلام می‌کنند که دولت پرداخت نکرده، باید این موضوع حل و فصل شود.

جامعه کارگری روز به روز فقیرتر می‌شود

این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه درمان از حوزه‌های مهم کارگری و بازنشستگی است، اظهار کرد: حق بیمه می‌دهیم اما درمان ما در حد آزاد محاسبه می‌شود و اگر نیاز به عمل جراحی ساده داشته باشیم باید اندوخته سی ساله را بابت آن پرداخت کنیم.

وی درباره دستمزد منطقه‌ای عنوان کرد: در این موضوع باید وزیر کار ورود پیدا کرده و بررسی کند که در شورای‌عالی کار نماینده کارفرمایی، نماینده کجا است، برخی افراد و پیمان‌کارها مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند که در نتیجه آن حقوق حداقلی هم پایمال می‌شود و در مجموع آثاری دارد که منطقی نیست و معنا ندارد.

کریمی تاکید کرد: اول باید، تورم به روز تعریف شود، باید فاصله طبقاتی و نابرابری کاهش پیدا کند، باید به این سئوال جواب داد که مگر وضعیت موجود، تورم و افزایش قیمت‌ها در اختیار قشر کارگر است، در وضعیتی که تورم صعودی است سبد یک خانوار چهار نفری حداقل ۲۰ میلیون تومان خواهد بود و حتی اگر افزایش ۱۰۰ درصدی در دستمزدها اعمال شود قدرت خرید کمتر از سال قبل از آن خواهد بود.

وی ادامه داد: ما از دولت افزایش حقوق نمی‌خواهیم درصورتی که اقتصاد را به حالتی که تحویل گرفت برساند، می‌گفتند نرخ دلار کاهش می‌یابد اما در عمل می‌بینیم که چه اتفاقی افتاده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: ما کارگران و بازنشستگان باوفادارترین قشر جامعه هستیم که پای انقلاب ایستاده‌ایم و با این حرف‌ها بیرون نمی‌رویم، اما در مقابل شرایط به گونه‌ای شده که جامعه کارگری و بازنشستگی روز به روز تنزل می‌یابد و فقیرتر می‌شود و این زیبنده انقلاب نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید