240026

با توجه به شرایط اقتصادی ۲۰۲۳؛ آیا رکود برای قیمت طلا خوب است؟

دنیای معدن: پس از یک چرخه انقباض تاریخی توسط فدرال رزرو، رکود اقتصادی یا کندی قابل توجه اقتصادی بسیار محتمل به نظر می‌رسد؛ اما آیا این وضعیت برای طلا خوب است؟

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، در بیشتر سال ۲۰۲۲، سیاست‌های پولی تهاجمی فدرال رزرو همراه با دلار قوی آمریکا، بر بازار طلا تاثیر گذاشته و سقف قیمتی را برای هر افزایش احتمالی ایجاد کرده است.

دنیل هاینس استراتژیست ارشد کالاهای گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند ANZ در این باره گفت: قدرت دلار بر بخش فلزات گرانبها تاثیرگذار بوده است. طلا در بحبوحه کاهش تقاضای سرمایه‌گذاران، کاهش قیمت داشت و افزایش همزمان نرخ‌ بهره در سال ۲۰۲۲ بر بازار طلا تاثیر گذاشته است.

از ابتدای سال تاکنون، طلا نقطه‌ای تقریبا ثابت است که ۰.۳ درصد کاهش یافته است. این پس از افزایش قیمت در ماه دسامبر است که قیمت‌ها را از پایین‌ترین سطح یعنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس در ابتدای ماه به بالاترین قیمت در سه‌شنبه گذشته یعنی ۱۸۳۰ دلار در هر اونس رساند.

افزایش قیمت طلا در روزهای پایانی سال در حالی اتفاق می‌افتد که اقتصاد جهانی در نقطه عطف خود قرار گرفته است.

هاینس همچنین تاکید کرد: سیاست‌های پولی انقباضی‌تر در میان تورم بالا احتمال رشد اقتصادی را در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌دهد که چنین پس‌زمینه‌ای معمولا برای طلا مثبت بوده است.

در جلسه ماه دسامبر کمیته بازار آزاد، فدرال رزرو نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش داد که مجموع افزایش را در طول سال به ۴۲۵ واحد پایه رساند.

پیش‌بینی میانگین به روز شده برای سال آینده نشان می‌دهد که نرخ بهره می‌تواند تا ۵.۱ درصد افزایش یابد؛ جروم پاول رییس فدرال رزرو هم در این باره تاکید کرد که نرخ بهره «برای مدتی» بالا خواهد ماند.

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند انتظار دارد که نرخ وجوه فدرال رزرو آمریکا به اوج خود یعنی ۵ درصد برسد و به دنبال آن افزایش نرخ بهره متوقف شود. هاینس تصریح کرد که این باید احساسات بازار را به نفع طلا تغییر دهد و دلار آمریکا هم نقش مهمی در کمک به رشد طلا خواهد داشت.

او توضیح داد: این در حالی است که ما به پایان سلطه دلار آمریکا نزدیک می‌شویم و کاهش ارزش پول، حمایت بیشتری از تقاضای سرمایه‌گذاران می‌افزاید. بنا به گفته رییس فدرال رزرو نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ هم بالا باقی می‌ماندو خطر رشد اقتصادی ضعیف در سال آینده وجود دارد که در چنین شرایطی هم قیمت طلا پیش از رکود تحت فشار قرار می‌گیرد اما پس از آن از سایر بازارها (مانند بازار بورس و اوراق بهادار) در طول این دوره بهتر عمل می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید