239767

از ذخایر معدنی و طلا تا درآمد صفر معادن برای آذربایجان غربی

دنیای معدن: وجود ذخایر عظیم معدنی یکی از پیشران های مهم برای توسعه هر کشوری است، دولت ها می توانند بااستفاده از این ظرفیت خدادادی و با برنامه ریزی جهت رفع موانع این حوزه، ایجاد زنجیره فرآوری و جذب سرمایه گذاران زمینه توسعه پایدار منطقه و کشور را فراهم کنند.

وجود یک نقشه راه برای حوزه معدن در جهت استفاده ازاین نعمت خدادادی و ظرفیت؛ می تواند کشور را از وابستگی به درآمد های نفتی بی نیاز کرده و جایگزین مناسب برای درآمد های صنعت نفت باشد.آذربایجان غربی با وجود دارا بودن ذخایر عظیم معدنی یکی از استان های مناسب و شاخص برای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ معدنی است که در کنار رشد اقتصادی استان می تواند موجب ایجاد توسعه پایدار و اشتغال زایی و درآمد زایی برای استان شود.

نکته مهم این است که طبق گفته مسئولان استانی متاسفانه تاکنون آنگونه که باید از این ظرفیت ها معدنی ذخایر طلا استفاده نشده و خام فروشی و نبود زنجیره فرآوری بلای جان معادن استان شده است.

خروجی درآمد معادن آذربایجان غربی برای استان صفر است

محمدصادق، معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در جلسه بررسی فرصت های سرمایه گزاری استان افزود: استان دارای بزرگترین معادن خاورمیانه است اما خروجی درآمد آن برای استان تاکنون صفر بوده است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری های در بخش معدن استان شروع شده است.

معتمدیان با تاکید به اینکه معادن یکی از پیشران های اصلی توسعه هستند، ادامه داد: در استان بزرگترین معادن کربنات سدیم را داریم اما متاسفانه خروجی درآمد آن برای استان صفر است.

سهم یک درصدی معادن آذربایجان غربی در ایجاد اشتغال

معتمدیان اظهار کرد: با وجود دارا بودن بیشمار معدن در استان سهم آذربایجان غربی از اشتغال معادن یک درصد است و عملا معادن هیچ تاثیری در اقتصاد استان ندارند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: آمادگی کامل داریم در بخش های مختلف با" شستا" همکاری کرده و موانعی که در مسیر سرمایه گذاری و توسعه قرار دارند را مرتفع سازیم.

وی ادامه داد: معادن ما بدلیل نبود زنجیره فراوری ، خام فروشی می کنند باید برای رسیدن به پیشران های توسعه در بخش معدن در زنجیره اکتشاف و فراوری معادن سرمایه گذار ی کرد.

سرمایه گذاری شستا در معادن آذربایجان غربی

ابراهیم بازیان، مدیرعامل شستا نیز طی سفر به ارومیه در جلسه بررسی فرصت های سرمایه گزاری استان با اشاره به ظرفیت های عظیم معدنی استان و اینکه یکی از اقداماتی که در استان می شود روی آن متمرکز شد استفاده از ظرفیت های معدنی است، اظهار کرد: شستا می تواند یکی از اقدامات اصلی توسعه بخش معدن خود را در استان برنامه ریزی کند تا از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم چرا که معدن یک ظرفیت برای بهبود توسعه کلان اقتصادی کشور است.

مدیرعامل شستا، بخش معدن را از بخش های با ظرفیت در آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: درصدد هستیم پس از مطالعات اولیه روی این مزیت، زمینه سرمایه گذاری شستا در این حوزه فراهم شود.

سرمایه گذاری واقعی در معادن طلای تکاب انجام نشده است

سرتیپی مدیر کل صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: با وجود اینکه معادن طلای زرشوران تکاب بزرگترین معادن کلاسیک جهان هستند اما تاکنون سرمایه گذاری به مفهوم واقعی در معادن طلای تکاب انجام نشده است که نیاز است در این معادن سرمایه گذاری به معنی واقعی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: معادن طلای تکاب بزرگترین ذخایر طلای خاورمیانه را دارند و ظرفیت آن را دارد که سالانه تا ۱۰تن طلا تولید کنند و پایه توسعه استان و کشور باشد.

سرتیپی خاطر نشان کرد: در منطقه چالدران محدوده ای شناسایی شده که جزو ۱۰ منطقه دارای معادن مغفول مانده کشور است که بزودی شرکتی جهت بهره برداری از معادن آن منطقه حضور خواهند یافت.

آذربایجان غربی دارای ذخایر منیزیم است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: استان دارای ذخایر منیزیم مورد استفاده در صنایع خودروسازی است که اگر سرمایه گذاری در آنها انجام شود ضمن برگشت ۲ساله سرمایه موجب تحول در منطقه خواهد شد.

سرتیپی ادامه داد: در شمال استان معادن بکر داریم که نیازمند جذب سرمایه گذار برای بهره برداری هستند که اگر مورد بهره برداری قرار گیرند به پروژه های بزرگ ملی تبدیل می شوند.

سرتیپی گفت: در ۸ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه دولت واریز شده است که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲۴ فقره پروانه اکتشافی برای محدوده های معدنی تازه کشف شده صادر شده است که این محدوده ها پس از انجام عملیات اکتشافی و رسیدن به ماده معدنی مد نظر و اخذ گواهی کشف به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

سرتیپی تصریح کرد: در بازه زمانی یاد شده در آذربایجان غربی ۱۵ محدوه معدنی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۷۶ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال موفق به اخذ گواهی کشف شدند که در حال تکمیل مرحله اکتشافی و تجهیز معادن خود جهت بهره برداری می باشند.

بهره برداری از ۲۹ معدن از ابتدای سال در آذربایجان غربی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ۲۹ معدن با ذخیره قطعی ۴۷ میلیون و ۲۷۵ هزار تن انواع مواد معدنی و ظرفیت استخراج سالانه بیش از یک میلیون و ۴۱۴ هزار تن مواد معدنی به بهره برداری رسیده است که برای بهره برداری از این معادن بالغ بر یک هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و برای ۱۸۹ نفر در این معادن اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

فعالیت ۵۳۴ معدن دارای پروانه در آذربایجان غربی

سرتیپی تأکید کرد: هم اکنون در آذربایجان غربی ۵۳۴ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون تن انواع مواد معدنی وجود دارد که این معادن زمینه اشتغال مستقیم را برای ۵ هزار و ۳۲۷ نفر با حجم سرمایه گذاری بیش از ۶ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال فراهم ساخته اند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه معادن و صنایع معدنی استان افزود: طبق تحلیل های اقتصادی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری باعث یک درصد رشد اقتصادی می شود که با توجه به سرمایه های جذب شده و در آستانه جذب، امسال می توان بخش معدن استان را یکی از بخش های موفق در حوزه رشد اقتصادی و جذب سرمایه دانست.

آذربایجان غربی جزو ۵ استان برتر در حوزه توسعه معدنی

سرتیپی با اشاره به افق روشن پیش روی آذربایجان غربی در بخش معدن با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و مقدمات توسعه این بخش اظهار کرد: می توان گفت که ما جزو پنج استان برتر در بین استان های هم تراز خودمان در حوزه توسعه معدنی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر که بخشی از آنها به دلایل مختلف راکد، نیمه فعال یا غیرفعال هستند که این موارد به صورت مستمر احصا شده و معادنی که دارای ظرفیت برای فعالیت دوباره هستند، به سرمایه گذاران جدید واگذار می شوند.

آذربایجان غربی دارای ۳معدن طلا با ذخیره قطعی ۳۳.۳ میلیون تن

دسترنج، معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا به معادن طلای استان اشاره کرد و گفت: استان دارای ۳ معدن طلا است که طلای زره شوران یکی از معادن مهم کشور با کلاس جهانی محسوب می شود.

دسترنج اظهار کرد: ذخیره قطعی این معادن ۳۳.۳ میلیون تن می باشد که سالانه یک میلیون و ۱۵۷ هزار تن سنگ طلا از این معادن استخراج و سالانه یک هزار و ۷۴۲ کیلو گرم شمش طلا در واحدهای فرآوری این معادن تولید می شود و بیش از ۶۷۰ نفر بصورت مستقیم در معادن طلای استان مشغول بکار هستند.

معاون امورمعادن اداره کل صمت استان اضافه کرد: صادرات مواد معدنی بصورت خام خیلی کم صورت می گیرد و صادرات این مواد مستلزم فرآوری می باشد، با توجه به سیاست هایی که امروزه دولت در برنامه خود دارد ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استخراج شده و فرآوری مواد معدنی در محل معادن است و صادرات مواد معدنی پس از فرآوری به بازارهای داخلی و خارجی ارسال شود.

وی تصریح کرد: در مهاباد نیز واحدهای فرآوری در زمینه های فرآوری ماده معدنی باریت، سیلیس، سنگ های تزئینی وجود دارد که در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند.

دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که برای مقابله با تحریم ها و دست یابی به اقتصاد بدون نفت، در حوزه معدن اقدامات اساسی انجام دهد و زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را با ایجاد برخی تسهیلات و حمایت ها فراهم کند.

همچنین مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نیز باید تلاش ویژه برای بهره برداری از معادن استان که یک گام مهم در توسعه همه جانبه استان است را داشته باشند، چرا که برای گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی و رسیدن به توسعه پایدار، اشتغالزایی و رفع محرومیت در استان باید صنعت معدن استان شکوفا شود.

اگر باور به شکوفا کردن صنعت معدن در استان بوجود آید، چالش های عمده بخش معدن استان با همکاری و تعامل دولت و بخش خصوصی، ایجاد مشوق های سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها قابل حل وفصل است.

 

دیدگاهتان را بنویسید