239415

عملیات اجرایی کارخانه طلای قلقله سقز با حضور رئیس جمهور آغاز شد

دنیای معدن: عملیات اجرایی کارخانه طلای قلقله سقز با سرمایه گذاری یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان همزمان با حضور رئیس جمهور در کردستان آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن، پیش از ظهر امروز همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان بصورت ویدیوکنفرانس عملیات احداث کارخانه طلای قلقله سقز با سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان توسط شرکت شستا آغاز شد.

معدن طلای قلقله سقز یکی از طرح های پیشران کردستان است که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی سقز و در اراضی روستایی به همین نام از توابع این شهرستان واقع شده است.

این محدوده در پی مطالعات بنیادی و اکتشافات ناحیه ای که توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در دهه ۷۰ انجام شده است، شناسایی و بر این اساس حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع از آن به عنوان منطقه امیدبخش برای اکتشافات بعدی معرفی شد.

سپس با انجام اکتشافات مقدماتی-نیمه تفصیلی در دهه ۸۰ حدود ۱۸.۷۵ کیلومتر مربع برای درخواست یک فقره پروانه اکتشاف به سازمان صنایع و معادن وقت معرفی شد که با موافقت این سازمان پروانه اکتشاف محدوده طلای قلقله در سال ۸۸ به نام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور صادر شد.

در سال ۱۳۹۶ هم با حضور وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش معدن این طرح افتتاح شد و قرار بود بعد از گذشت حدود ۲ سال کارخانه استحصال طلا در جوار معدن هم به بهره برداری برسد.

با توجه به قرار گرفتن محل کارخانه در بالادست سد چراغ ویس که منبع تامین آب شرب شهر سقز با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت است، اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای استان کردستان با اجرای آن مخالفت کردند و همین باعث عدم صدور مجوز بهره برداری از آن شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید