235819

استاندارد طلا یا بیت کوین تورم را کنترل می‌کند؟

دنیای معدن: فدرال رزرو نرخ کلیدی خود را در روز چهارشنبه گذشته ۷۵ واحد افزایش داد و بازارها به این موضوع واکنش مثبت نشان دادند.

به گزارش دنیای معدن، جان کوکرین، کارشناس ارشد موسسه هوور و استاد اقتصاد در دانشگاه استنفورد گفت که بازارها به وضوح افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را به‌عنوان یک معضل تعبیر کردند. او افزود: به نظر می‌رسد بازارها فکر می‌کنند که شاید یک یا دو افزایش نرخ دیگر داشته باشیم. من فکر می‌کنم تا زمانی که تورم بالا بماند، فدرال رزرو به افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داد.

کوکرین گفت: نظر اجماع این است که فدرال رزرو باید نرخ‌ها را به میزان قابل توجهی بالاتر از تورم افزایش دهد تا سطح قیمت‌ها پایین بیاید. وی تصریح کرد: این بدان معناست که در حال حاضر با تورم ۹ درصدی، اقتصاددانان از نرخ بهره ۱۰، ۱۱ یا ۱۲ درصدی صحبت می‌کنند تا قیمت‌ها را پایین بیاورند.

او گفت که فدرال رزرو نگران ایجاد یک رکود گسترده از طریق افزایش نرخ بهره است و فشار سیاسی بر فدرال رزرو برای پایین نگه‌ داشتن نرخ بهره وجود دارد و مهمترین چیزی که من نگران آن هستم، خطر شوک‌های جدید است.

قیمت طلای جهانی پیش از تعطیلی بازار ۱۷۶۶ دلار و ۵۰ سنت و طلای آمریکا نیز با ۱۷۶۷ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

در پاسخ به این سوال که آیا استاندارد طلا می‌تواند تورم را کنترل کند، کوکرین پاسخ داد: نه. بر اساس استاندارد طلا، تورم و کاهش تورم بسیار زیادی وجود داشت. او گفت که سیستم برتون وودز (در نظام برتون وودز هر کشور باید سیاست پولی خود را چنان اتخاذ کند که نرخ مبادله ارز خود را به طلا گره زده و این نرخ را ثابت نگه دارد)، از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۱، وحشتناک بود، حرکت سرمایه بین‌المللی را محدود کرد و تجارت را خفه کرد.

بر اساس گزارش کیتکو، برخی از نویسندگان، مانند سیف‌الدین آموس، ضمن اذعان به محدودیت‌های استاندارد طلا، به جای آن از یک استاندارد بیت‌کوین حمایت‌ می‌کنند.

کوکرین در پاسخ به استاندارد بیت‌کوین گفت: این یک ایده وحشتناک است. از نظر فناوری مالی، بیت کوین تلاشی برای احیای طلاست، چیزی ذاتا بی ارزش که مردم فقط به دلیل کمیاب‌ بودنش به آن وابسته اند. بیت کوین همچنین در کسب درآمد بسیار ضعیف است.

راه حل کوکرین برای تورم، سیستم مالی و پولی بهتری بود. وی تصریح کرد: بهترین پاسخ این است که دولت‌های ما باید سیاست‌های مالی و پولی محدود را دنبال کنند و توجه بیشتری به کنترل تورم داشته باشند. لازم به ذکر است که این مقاله صرفا برای اهداف اطلاعاتی است.

انتهای پیام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید