235737

برنامه افزایش ظرفیت تولید طلای موته و اجرای 6 طرح زیست محیطی

دنیای معدن: مدیر مجتمع طلای موته از برنامه افزایش ظرفیت تولید و اجرای 6 طرح زیست محیطی در این مجتمع خبر داد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، شهاب الدین محمد راستانی با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد معادن فعال و نیاز این مجتمع، برنامه افزایش ظرفیت بخش سایش (آسیاکنی) با همکاری یکی از شرکت های مشاور توانمند در دستور کار بوده و قرارداد اجرایی آن به زودی منعقد می شود.وی ادامه داد: اکنون واحدهای دیگر فرآیند تولید همچون سنگ شکن، لیچینگ، اتاق طلا و غیره از ظرفیت مناسب برای افزایش تولید برخوردار هستند.شروع ساخت مدار بازیابی آب و سرند کربن گیری طی امسالمدیر مجتمع طلای موته با اشاره به اجرای«طرح ساخت مدار بازیابی آب و سرند کربن گیری» به عنوان یکی از طرح های زیست محیطی این *مجتمع* طی امسال، تصریح کرد: مناقصه انتخاب پیمانکار برگزار و با پیمانکاران برنده، قرارداد منعقد شده است. ارزش ریالی و ارزی آن به ترتیب 69 میلیارد تومان و 2 میلیون یورو است.وی افزود: با راه اندازی مدار آبگیری، حدود 85 درصد آب مصرفی – که حاوی مقادیر مواد شیمیایی همچون سیانور و آهک است- به کارخانه بازگشت داده شده و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. این اقدام، علاوه بر کاهش مصرف آب از چاه های تامین کننده، کاهش مصرف مواد شیمیایی را نیز به همراه خواهد داشت.راستانی خاطرنشان کرد: با راه اندازی واحد کربن گیری حدود 1.8 میلیون تن باطله موجود در سدهای باطله 2 و 1 مجتمع که دارای عیار متوسط 4 دهم گرم در تن و ذخیره ای حدود ۷۰۰ کیلوگرم طلا می باشد، بازیافت طلای موجود در سدهای باطله این انجام خواهد گرفت.برنامه ارتقای کیفیت شمشمدیر مجتمع طلای موته با اشاره به تولید سالانه بیش از 300 کیلوگرم طلا در این مجتمع، گفت: این شرکت با هدف افزایش کیفیت شمش تولیدی از عیار 999 به عیار 999.9، فراخوان انتخاب مشاور برای انجام مطالعات پایه و طراحی پروژه در سامانه ستاد ایران را انجام داده است. وی افزود: با توجه به وجود حدود 1.2 میلیون تن ماده معدنی کم عیار با عیار متوسط 45 صدم گرم بر تن در دپوهای معدن و اضافه شدن سالانه حدود 200 هزار تن به آن، با بهره گیری از طرح بازیابی طلا از این نوع مواد معدنی به روش هیپ لیچینگ، سالانه می توان 100 کیلوگرم به تولید طلای این مجتمع افزود.

کاهش 70 درصدی میزان آب مصرفی فضای سبز

 

راستانی با اشاره به برنامه کاهش آب مصرفی فضای سبز مجتمع طلای موته با روش آبیاری تحت فشار، اذعان کرد: این مجتمع از فضای سبز به مساحت 6/6 هکتار برخوردار است که نیاز آبی خود را از طریق آبیاری به روش سنتی (غرقابی) تامین می کند. این روند، باعث هدرفت قابل توجه آب می شود.

 

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل، اجرای طرح آبیاری قطره ای فضای سبز با سرمایه گذاری حدود 6 میلیارد و 390 میلیون ریال در حال اجراست که توسط یک شرکت خصوصی انجام می شود.

 

احداث جایگاه سوخت و کارواش ماشین آلات سنگین

 

مدیر مجتمع طلای موته با اشاره به بکارگیری ماشین آلات سنگین در این مجتمع و انجام تعمیرات این ماشین آلات در تعمیرگاه مجتمع طبعا باعث ایجاد آلایندگی برای خاک و آب های زیرزمینی ایجاد می‌نماید گفت: قرارداد طرح احداث جایگاه سوخت و کارواش ماشین آلات در واحد تعمیرگاه سنگین در تاریخ 15 اسفند 1400 به ارزش 26 میلیارد و 551 میلیون ریال با یک شرکت خصوصی منعقد شد.

 

وی ادامه داد: این طرح اکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان مرداد جاری به بهره برداری برسد. افزون بر این، با توجه به احداث ساختمان جدید پالایش طلا و به منظور انتقال ایمن طلای استحصال شده در واحد پروسس به ساختمان پالایش، برنامه احداث کریدور ارتباطی بین این دو واحد، با رعایت استاندارد حفاظتی در دستور کار است.

 

اتمام تدوین طرح جامع طلا تا پایان مرداد:

 

راستانی با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع طلا تا پایان مرداد به اتمام می رسد، تصریح کرد: این طرح در راستای تهیه بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت طلای کشور در اختیار تصمیم گیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: قرارداد اجرای این طرح در شهریور سال 99 با یک شرکت خصوصی به ارزش حدود 7 میلیارد و 241 میلیون ریال منعقد شد. این پروژه در چهار فاز با پیشرفت 100 درصد به اتمام رسیده است و سامانه تحت وب آن جهت دسترسی کلیه ذی نفعان صنعت طلا تا پایان مرداد ماه امسال قابل استفاده خواهد بود

 

دیدگاهتان را بنویسید