226481

سکه و طلا مسیر افزایش را دور زد و ارزان‌تر شد

دنیای معدن: به گفته نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر به دنبال آرامش بازار جهانی و ثبات نرخ ارز در داخل، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داخلی نیز با ثبات نسبی همراه شده است؛ بگونه‌ای که حتی کاهش هرچند محدود در قیمت سکه و طلا در آخرین معاملات رسمی هفته نسبت به ابتدای هفته دیده می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، مسعود یزدانی در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، اظهار کرد: بازار طی یک هفته اخیر آرام پیش رفته است؛ چراکه در کشور نوسان قابل توجهی در بازار ارز وجود نداشت و در بازارهای جهانی نیز نه‌تنها افزایش قیمتی برای اونس جهانی طلا دیده نشد، بلکه کاهش یک دلاری اونس جهانی در طول هفته نیز ثبت شد. این درحالیست که در هفته‌های گذشته و بطور کلی یک ماه گذشته، بازارهای جهانی طلا پرتلاطم بود و تا بیش از ۱۹۰۰ دلار هم پیش رفت اما طی یک هفته اخیر بسیار جو آرامی حاکم بود.

نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: البته هرچند که اونس طلا در زمان کاری بازار یک هفته اخیر با حداقل نوسان همراه بود و قیمت جهانی طلا از روز شنبه تا پنجشنبه تنها یک دلار کاهش یافت، اما امروز (جمعه) پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن سیاست انقباضی دوره کرونا و تضعیف ارزش دلار، طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند، ارزان‌تر شده و تقاضا برای اونس طلا را افزایش داد و لذا آن‌هایی که با دلار معاملات خودر ا انجام می‌دهند، ارزش اونس جهانی طلا بالاتر رفت. در حقیقت بهای اونس جهانی طلا امروز (تا لحظه انتشار این گزارش) با افزایش ۲۴ دلاری نسبت به روز گذشته (پنجشنبه) مرز ۱۸۰۰ دلار را هم رد کرد و ۱۸۰۷ دلار در بازارهای جهانی معامله شد.

وی تصریح کرد:  از سوی دیگر در بازارهای داخلی نیز، در حالیکه انتظار می‌رفت نرخ ارز نوسان افزایشی داشته باشد اما خوشبختانه با مدیریت دولت و سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در این هفته، نرخ ارز نوسان چندانی نداشت. بدین ترتیب در نتیجه آرامش در بازارهای جهانی و بازار داخلی، قیمت سکه و طلا نیز از ثبات نسبی در این هفته برخوردار بود؛ حتی قطعات سکه و طلا نیز در پایان هفته نسبت به اوایل هفته با کاهش قیمت مواجه شدند.

بهای سکه ۵۰ هزار تومان کاهش یافت اما حباب آن به ۴۳۰ هزار تومان رسید

یزدانی در رابطه با تغییرات قیمت‌ها طی یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌های معاملاتی در پایان روز گذشته (پنجشنبه) گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید و طرح قدیم هر یک ۵۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته‌اند و بدین ترتیب در پایان هفته هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. حباب سکه اما این هفته افزایش داشته است. در حال حاضر حباب سکه در بازار به ۴۳۰ هزار تومان رسیده که تا حدودی، غیرطبیعی زیاد است.

این مقام صنفی ادامه داد: همچنین هر قطعه نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را نسبت به ابتدای هفته تجربه کرده‌اند. هر قطعه نیم سکه در آخرین معاملات به شش میلیون و ۸۵٠ هزار تومان و ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه گرمی نیز در این هفته ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و با ارزش دو میلیون و ۳۷۰ هزار تومان معامله شده است. به همین ترتیب هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار نیز طی یک هفته اخیر ۴۰ هزار تومان افت قیمت داشته و به پنج میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۱۰ هزار تومانی، یک میلیون و۲۹۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت دارد.   

نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر اینکه علت اصلی این کاهش بهای سکه و طلا، عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارز بوده است، گفت: قیمت‌های فوق‌الذکر، همانطور که اشاره شد، آخرین نرخ‌های معاملاتی روز گذشته بوده است اما قطعا از امروز به بعد و با باز شدن بازار رسمی از فردا، به دنبال افزایش ۲۴ قیمت اونس جهانی نسبت به دیروز، قطعا افزایش قیمتی رخ خواهد داد و قیمت‌ها مشمول تغییر خواهند شد.

یزدانی ضمن اشاره به حذف ارزش افزوده ۹ درصدی از اصل قیمت طلا که از ۱۳ دی ماه سال جاری اجرا خواهد شد، این اقدام مجلس شورای اسلامی را بسیار به‌جا و به نفع مردم دانسته و گفت: مجلس شورای اسلامی نشان داد که واقعا نماینده مردم هستند. این تصمیم نهایی شده است و خرید را برای مردم بسیار به‌صرفه خواهد کرد؛ لذا فرصت خوبی برای خرید است و مشتریان می‌توانند با خیال راحت خرید خود را انجام دهند. اجرای این طرح از ۱۳ دی ماه قطعی خواهد بود اما اکنون نیز مردم برای خرید مراجعه کنند، برخی واحدها در جهت اینکه بازار از رکود خارج شود، ۹ درصد مالیات را حساب نمی‌کنند.

وی در پایان ابراز خرسندی از این تصمیم مجلس تاکید کرد: این تلاشی که طی چند ساله اخیر از سوی اتحادیه سود گرفت، در جهت منافع مردم بوده است. با توجه به اینکه این مالیات از مردم اخذ می‌شد و همچنین باتوجه به اینکه قدرت خردی مردم بسیار کم شده است، حذف این مالیات بر ارزش افزوده، تا حدودی خرید را برای مشتریان راحت‌تر خواهد کرد.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید