226026

سکه و طلا سقف ۱۴ ماهه را شکستند

دنیای معدن: طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم نوسانات کاهشی اونس جهانی طلا طی یک هفته اخیر، قیمت‌ سکه و طلا اما دنباله‌رو نرخ ارز شده و قیمت‌ها در بازار سکه و طلا داخلی از روز دوشنبه تا پایان هفته افزایشی سپری شد؛ به گونه‌ای که رکورد تازه‌ای از قیمت سکه و طلا طی ١۴ ماهه اخیر ثبت شده است.

به گزارش دنیای معدن، محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگویی، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در هفته گذشته قیمت اونس جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه از ثبات برخوردار بود اما از روز دوشنبه تا پایان هفته (روز چهارشنبه) سیر نزولی در پیش گرفت و با کاهش روزانه روبرو شد؛ اما از روز گذشته (پنجشنبه) مجدداً افزایش قیمت یافته و به ١٧٨٣ دلار در آخرین معاملات روز پنجشنبه رسید. بنابراین در مجموع کاهش یک دلاری نسبت به ابتدای هفته در قیمت اونس جهانی طلا دیده می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: برخلاف قیمت اونس جهانی که در طول هفته سیر نزولی داشت، نرخ ارز با افزایش همراه شد و همین افزایش نرخ ارز در این هفته منجر به افزایش قیمت سکه و طلا هم شد؛ بطوریکه قیمت سکه و طلا در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته به بالاترین سطح خود در ١۴ ماهه گذشته رسید و رکورد جدیدی را برجای گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای پایان هفته اما قیمت ارز باتوجه به صحبت‌های رئیس جمهوری و اقدامات بانک مرکزی، از روند صعودی خود متوقف شد و سیر نزولی به خود گرفت؛ بگونه‌ای که در آخرین معاملات روز پنجشنبه نرخ ارز در اعدادی مشخص، متوقف شد. همین موضوع سبب شد که قیمت سکه و طلا نیز از نوسان (صعود یا نزول) متوقف و ثابت شود. قیمت‌ها از صبح دیروز تا همین لحظه بدون تغییر مانده است.

این مقام صنفی، علت این توقف نوسان را مذاکراتی که از روز گذشته آغاز شده، دانسته و گفت: باید منتظر ماند تا مشخص شود که این مذاکرات چه نتیجه‌ای خواهد داشت؛ چراکه قطعا و طبیعتاً در قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت.

کشتی‌آرای افزود: با توجه به افزایش قیمت سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، شاهد افزایش تقاضا در بازار برای خرید سکه بودیم. این افزایش تقاضا باعث شد که در طول هفته، انواع سکه با افزایش حباب مواجه شوند. قیمت سکه طرح جدید ١٧٠ تا ٢٠٠ هزار تومان افزایش حباب در این هفته داشته است. معمولاً مواقعی که بازار با هیجان افزایشی روبرو می‌شود، میل به سرمایه‌گذاری و خرید افزایش پیدا می‌کند؛ لذا بر این اساس حباب سکه نیز از ٢٧٠ هزار تومان اوایل هفته تا ۴۴٠ هزارتومان در معاملات روز پنجشنبه افزایش قیمت داشته است.  

سکه ٢٨٠ هزار تومان و طلا ١۴ هزار تومان گران شد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در طی یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌های معاملاتی در پایان هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید بطور متوسط با ٢٨٠ هزار تومان افزایش به ١٣ میلیون و ٢٨٠ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۱ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان رسیده است.  همچنین هر قطعه نیم سکه نیز ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت داشته و در آخرین معاملات به شش میلیون و ٩۵٠ هزار تومان افزایش قیمت رسیده است. ربع سکه و سکه‌های گرمی نیز در این هفته به ترتیب شاهد افزایش ١٠٠ هزار تومانی و ۵٠ هزار تومانی بوده‌اند و در پایان هفته نیز به ترتیب سه میلیون و ٩۵٠ هزار تومان و دو میلیون و ۴٠٠ هزار تعیین قیمت شده‌اند. بنابراین انواع سکه هم با افزایش قیمت و هم با افزایش حباب روبرو شده‌اند.

وی ادامه داد: به همین ترتیب هر مثقال طلای آب شده به عنوان مبنای معاملات طلا در این هفته حدود ۵۵ هزار تومان رشد داشته و به پنج میلیون و ۶٧٠ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ١۴ هزار تومانی، یک میلیون و ٣١٠ هزار تومان در پایان هفته قیمت دارد.   

کشتی‌آرای با بیان اینکه در حال حاضر هیچ نوع معامله و قیمت‌گذاری در معاملات پشت خطی (مجازی) انجام نشده است، گفت: همانطور که اشاره شد قیمت‌ها از روز گذشته تغییری نداشته‌اند و به نظر می‌رسد که باید منتظر بازگشایی بازار از فردا (شنبه) و از سرگیری معاملات بود تا سمت و سوی قیمت‌ها مشخص شود اما احتمال تغییرات قیمت اونس جهانی وجود دارد. باتوجه به اینکه در ماه پایانی سال میلادی قرار داریم و در این زمان، بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی دنیا به سبب تسویه‌حساب‌های فیزیکی یک تقاضایی را در بازار ایجاد می‌کنند که تجربه ساله گذشته نشان می‌دهد که موجب  افزایش قیمت در اونس جهانی می‌شد اما امسال بطور کلی قیمت اونس جهانی تحت تاثیر قیمت رمزارزها نه‌تنها افزایشی تاکنون نداشته، بلکه تعدیل قیمت هم داشته است؛ بنابراین در حالیکه پیش‌بینی می‌شد قیمت اونس جهانی تا پایان سال ٢٠٢١ به ٢٠٠٠ دلار برسد اما وجود همین معاملات رمز ارزها در فضای اقتصادی دنیا یکی از دلایلی بود که سبب شد این اتفاق نیفتد؛ لذا به نظر می‌رسد که قیمت اونس جهانی نیز میل به افزایش نداشته باشد و در همین محدوده قیمتی باقی بماند. ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید