224283

سرپرست شرکت طلای زرشوران اعلام کرد

۶ محدوده اکتشافی در دستور کار قرار گرفت

دنیای‌معدن: معدن طلای زرشوران علاوه بر محدوده استخراجی فعلی دارای شش محدوده اکتشافی دیگر نیز است به گونه‌ای که در سال ۹۳ حفاری اکتشافی این محدوده به میزان ۱۰ هزار متر در دستور کار قرار گرفت که موجب افزایش کل منبع معدنی در حدود ۳۰ تن طلای محتوی و امید به اکتشافات بعدی شد.

به گزارش دنیای معدن، سرپرست  شرکت طلای زرشوران در مورد برنامه این شرکت در زمینه پهنه جدید معدنی گفت: در گام بعدی اقدام به انجام حفاری‌های تکمیلی به میزان ۳۰ هزار متر کرد  که از آبان ۹۶ شروع  شد و در نیمه اول سال ۹۹ به اتمام رسید و با به روز‌رسانی نتیجه، ذخیره معدن به حدود ۶۰ میلیون تن "کانسنگ طلا" رسید.

به گفته سالار باوند، نتیجه اکتشافات در معدن طلای زرشوران با افزایش تناژ طلای حاصل بسیار امیدوارکننده بوده و تلاش‌ها برای انجام اکتشافات بعدی در این شرکت ادامه خواهد داشت. سرپرست  شرکت طلای زرشوران با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ذاتی معادن و صنایع معدنی در سراسر کشور کمک به توسعه متوازن است، افزود: در این راستا مجموعه طلای زرشوران نیز تلاش برای توسعه و آبادانی منطقه را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: معادن و صنایع معدنی نقش بسزایی در توسعه متوازن کشور دارند و از طرفی  نقش معادن طلا و گردش مالی شرکت‌های تابعه آن،  به بیش از چند صد میلیارد تومان می‌رسد که می‌تواند موجب آبادانی و توسعه زیرساخت‌های منطقه و کشور شود.

باوند خاطرنشان کرد: کارخانه فرآوری و استحصال طلا با ظرفیت اسمی ‌سالانه ۲ تن شمش طلا در آبان سال ۹۳ افتتاح شد و ابتدا به عنوان مجتمع طلای زرشوران و از سال ۹۴ با تبدیل به شرکت، با عنوان شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران مشغول به فعالیت است. به گفته وی، شرکت طلای زرشوران از زمان شروع به کار تاکنون بیش از ۴ هزار کیلوگرم شمش طلا با عیار ۲۴  تولید کرده است و در سال ۹۹ برای نخستین بار از آغاز فعالیت خود توانست میزان تولید خود را چهاررقمی‌ کرده و به میزان یک هزارو ۴۴ کیلو گرم برساند. بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زرشوران تکاب حدود ۶۰ میلیون تن کانسنگ طلا با عیار متوسط ۶۳/ ۲ ppm  (گرم در تن) برآورد شده است. سرپرست  شرکت طلای زرشوران در مورد تدابیر این شرکت در شرایط کنونی اقتصادی کشور در زمینه تعمیر یا تهیه قطعات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد‌نیاز گفت: کارخانه طلای زرشوران نخستین کارخانه بومی ‌بزرگ مقیاس در ایران است که با بهره‌گیری از فناوری داخلی به تولید طلا با روش شیمیایی می‌پردازد.

وی افزود:  در  سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، این شرکت با تلاش  متخصصان بومی ‌هیچ مانعی از لحاظ تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود ندارد. همچنین در زمینه  تجهیزات و مواد مصرفی با مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده اقدام به تعیین نقاط «تاب‌آوری» و تدارک «ذخایر استراتژیک» هر یک از احتیاجات خود کرده است.

ظرفیت اسمی ‌شرکت، تولید سالانه ۲ تن طلا

باوند در مورد افزایش تولید و میزان اشتغال‌زایی شرکت زرشوران تصریح کرد: با بهبود عملکرد و رفع موانع و چالش‌های موجود در خط تولید می‌توان شاهد افزایش میزان تولید و بالطبع ظرفیت‌سازی برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای بود.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش تولید و توسعه در مجموعه طلای زرشوران، می‌توان به افزایش اشتغال و توسعه و آبادانی هرچه بیشتر در منطقه امیدوار بود. سرپرست  شرکت طلای زرشوران کارخانه طلای زرشوران گفت: این شرکت ظرفیت اسمی ‌تولید سالانه ۲ تن طلا را دارد که با اجرای فاز توسعه  در شرکت طلای زرشوران، ظرفیت تولید محصول به دو برابر افزایش خواهد یافت  که به تبع منجر به افزایش اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد.

وی افزود: اجرای پروژه‌های توسعه‌ای از جمله عملیات احداث و ساخت سد  و رسوب‌گیر، عملیات پایدارسازی محوطه مخازن مازوت، عملیات تامین مصالح و احداث انبار محل نگهداری مغزه‌ها، عملیات پایدارسازی محوطه مخازن مازوت و ...  علاوه بر اینکه در بهبود عملکرد خط تولید و افزایش راندمان تاثیر‌گذار هستند همچنین در افزایش اشتغال نیز تاثیر بسزایی دارند.

باوند ادامه داد: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به جهت ارتقای عملکرد بخش‌های مختلف تولید از جمله همکاری به جهت افزایش ظرفیت واحد فیلتراسیون یکی از گلوگاه‌های موثر در افزایش ظرفیت تولید است.

 نقش سازنده و اثرگذاری طلای زرشوران  در رونق اقتصادی

به گفته وی، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که امروز در اذهان مردم استان و به ویژه شهرستان تکاب وجود دارد این است که با وجود ذخایر عظیم طلا در منطقه، هیچ نام و نشان و در اصطلاح برندی از زرشوران و تکاب در این عرصه به صورت جدی و به عنوان یک تولیدکننده اصلی و عمده در سطح کشوری وجود ندارد از این رو یکی از کارهای اساسی که مدیران سطح بالا در این حوزه می‌توانند انجام دهند برندسازی و تبدیل منطقه به قطب طلا و جواهرسازی در سطح کشور و چه بسا فراتر از آن است.

سرپرست  شرکت طلای زرشوران  خاطرنشان کرد: با مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توان این نوید را داد که در آینده‌ای نه‌چندان دور با راه‌اندازی کارگاه‌های جواهرسازی به عنوان یکی از صنایع پایین‌دستی و تزریق مقداری از طلای تولیدی این شرکت در چارچوب قانون به این کارگاه‌ها، بتوان شاهد تحقق برند‌سازی این شرکت بود.

وی تاکید کرد: معدن طلای زرشوران، بزرگ‌ترین معدن طلای کشور بوده که با پتانسیل بالایی که در این معدن وجود دارد می‌تواند نقش سازنده و اثرگذاری در رونق اقتصادی و ایجاد کسب و کار از طریق توسعه صنایع پایین‌دستی در منطقه و تکاب ایفا کند. باوند میزان اشتغال‌زایی شرکت زرشوران را هم اکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: یکی از رسالت‌های ذاتی معادن و صنایع معدنی در سراسر کشور کمک به توسعه متوازن است. در این راستا مجموعه طلای زرشوران نیز تلاش برای توسعه و آبادانی منطقه را در دستور کار دارد.  وی با بیان اینکه مجموعه طلای زرشوران در راستای اجرای منویات رهبری  از جمله سیاست‌های محرومیت‌زدایی دولت و توسعه متوازن منطقه‌ای نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار در منطقه داشته، افزود: میزان اشتغال‌زایی این مجموعه به صورت مستقیم به بیش از ۱۱۰۰ نفر در حوزه‌های مختلف قرارداد کار معین، شرکتی و خدماتی  می‌رسد  که  پیش‌بینی می‌شود زمینه اشتغال و فعالیت اقتصادی حدود ۵ برابر این تعداد به صورت غیر‌مستقیم فراهم شود. سرپرست  شرکت طلای زرشوران تصریح کرد: از آنجا که گردش مالی بالای ایجاد شده در منطقه به سبب فعالیت‌های این شرکت به چند صد میلیارد تومان می‌رسد، می‌توان امیدوار به توسعه و آبادانی فراوان در منطقه و استان بود.

وی در مورد دیگر مسوولیت‌های اجتماعی شرکت طلای زرشوران گفت: این شرکت در تمامی ‌عرصه‌های اجتماعی با نهایت توان همراهی کرده و این‌گونه فعالیت‌ها را وظیفه ذاتی خود می‌داند که از آن جمله می‌توان به تامین هزینه و کمک در احداث و مرمت مدارس و جاده‌های روستایی، اطفای حریق، کمک‌رسانی در سیلاب‌های فصلی و موارد مشابه اشاره کرد.

باوند تصریح کرد: مجموعه طلای زرشوران با رویکرد حفظ و صیانت از محیط زیست با اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم، نهایت دقت و تلاش خود را در راستای صیانت از محیط زیست انجام داده است. از جمله این فعالیت‌ها به کارگیری سیستم پایش آنلاین محیط زیست است که به‌صورت لحظه‌ای و مستمر، شرایط محیطی را پایش و کنترل می‌کند  تا از عدم ایجاد آلایندگی در محیط اطراف (هوا، خاک و سفره‌های آب زیرزمینی) اطمینان حاصل شود از این رو تاکنون علائمی‌ مبنی بر ایجاد یا انتشار آلودگی مشاهده نشده است.  به گفته وی، همچنین تمامی‌ آب‌های سطحی و زیرزمینی در مجاورت نقاطی که احتمال انتشار آلودگی در آن وجود دارد، به‌صورت مستمر توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد آزمایش،کنترل و پایش قرار می‌گیرد.

 طرح توسعه سد باطله به زودی افتتاح می‌شود

سرپرست  شرکت طلای زرشوران خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات اساسی شرکت طلای زرشوران، در راستای  حفاظت از محیط زیست، احداث محل دپوی باطله فرآوری و حوضچه‌های نگهداشت پساب‌های مورد استفاده در صنعت است که به صورت مهندسی و کاملا ایزوله شده توسط لایه‌های نفوذناپذیر و با بهترین متریال روز دنیا احداث شده‌اند.

وی افزود: همچنین طرح توسعه سد باطله (احداث سد ذخیره پساب و باطله کارخانه به ظرفیت ذخیره مشخص و تحت کنترل) نیز با بهره‌گیری از  استانداردهای روز دنیا و نظارت کارفرما توسط پیمانکار طرح در حال اجرا  است  که بخشی از آن به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

باوند تصریح کرد: شرکت طلای زرشوران همچنین اقدام به تکمیل خط انتقال گاز به کارخانه طلای زرشوران و اجرای شبکه گازرسانی داخل کارخانه و جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی کرده است که با این اقدام علاوه بر مجتمع، تعداد ۲۸ روستای کم‌برخوردار منطقه از توان استفاده از گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی در مورد افزایش حضور بیشتر شرکت طلای زرشوران در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این شرکت به عنوان یک شرکت صددرصد دولتی عرضه تمامی ‌محصولات تولیدی خود را از طریق بستر معاملات بورس کالای ایران انجام می‌دهد و تهیه ملزومات و مواد مصرفی نیز از طریق ثبت در سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) صورت می‌پذیرد. از این رو بسیار شفاف است.

سرپرست شرکت طلای زرشوران همچنین در مورد دورنمای معادن طلا در ایران گفت: عمده‌ترین مصرف طلا در کشورهای درحال توسعه و از جمله ایران درصنعت جواهرسازی و صنایع الکترونیک، صنایع پزشکی و ضرب سکه است که میزان مصرف طلا در تمامی ‌این موارد به ویژه صنایع الکترونیک در حال افزایش است.

وی ادامه داد: از سویی اهمیت این فلز گرانبها در اقتصاد و استفاده به عنوان پشتوانه پولی بانکی نیز اهمیتی دو‌چندان به رشد تولید و دارایی این فلز گرانبها و استراتژیک می‌دهد. بر این اساس می‌توان آینده‌ای روشن برای معادن و صنایع معدنی طلا متصور بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید