224065

اشتغال پایدار در استان ایلام با توسعه معادن فراهم می شود

دنیای معدن- ۵۳ معدن در استان ایلام و وجود ۱۴ ماده معدنی از مجموع ۶۸ ماده معدنی کشور ظرفیت بی نظیری در استان ایلام است که اگر مورد توجه مسئولان قرار گیرد می تواند موثر در توسعه، اشتغال، افزایش معیشت و امید به زندگی شهروندان ایلامی را فراهم کند.

به گزارش دنیای معدن، استان ایلام با دارا بودن 53 معدن غنی و فعال که 15 نوع مواد معدنی از آن استخراج می شود یکی از استان های غنی و برخوردار از این داشته خدادادی است که استفاده بهینه از آن می تواند، اشتغال پایدار، بهبود فضای کسب و کار و رفع بیکاری در استان ایلام را رقم بزند و با توجه به همجواری و مرز مشترک با کشور عراق با صادرات آن نیز می توان به ارزآوری برای کشور اقدام کرد.

اما به گفته مسئولان سازمان صمت ایلام عمده معادن ایلام دارای کاربری برای تولید مصالح ساختمانی بوده و بیشتر در داخل استان مصرف می شود و تا کنون هیچ کدام از مواد معدنی ایلام به صورت خام هم صادر نشده است.

کارشناسان حوزه معادن استفاده از این ظرفیت برای صادرات، اشتغال پایدار، بهبود فضای کسب و کار و رفع بیکاری در استان ایلام را یک ضرورت می دانند و بر این باورند که این ظرفیت خفته در زمین را باید بالفعل کرد تا استان از نعمت وجود آن بهره مند شود.

علی محبی از کارشناسان حوزه معادن استان ایلام برای بالفعل شدن معادن استان ایلام و بهره مندی استان از این منابع جذب سرمایه گذاران متخصص معدنی را پیشنهاد و به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: شرط استفاده از منابع معدنی به جهت اشتغال پایدار جذب سرمایه گذار متخصص معدنی و زمینه سازی برای صادرات آن است.

محبی به تولیدات معدنی استان ایلام اشاره کرد و گفت: بیشتر تولیدات استخراجی از معادن استان ایلام مصالح ساختمانی از قبیل خاک، گچ، شن و ماسه و بیتومین است که اگر زمینه صادرات آن فراهم شود مورد استقبال کشور عراق و سایر کشورها قرار خواهد گرفت.

این کارشناس حوزه معادن در ادامه یادآورشد: در شرایطی که کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مورد توجه مسئولان کشور است بنظر می رسد در اولویت قرار دادن معادن استان ایلام می تواند آینده خوبی در اشتغال پایدار برای استان ایلام باشد.

پتانسیل معادن در اولویت تصمیم گیری های توسعه استان باشد

میلاد سبحانی از فعالان معادن ایلام به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: ظرفیت و پتانسیل معادن استان ایلام به عنوان اولویت مسئولان قرار نگرفته است و به این ظرفیت که می تواند درآمد زا و اشتغال آفرین باشد توجه نشده است.

وی افزود: نبود مشوق های مالی و تسهیلاتی و موانع دست و پا گیر اداری نیز سرمایه کذاران را از سرمایه گذاری در این بخش خسته کرده است

"ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی"،"استفاده از روش های نوین به جای روش های سنتی در بهره برداری از معادن" و فراهم کردن امکانات صادرات برای تولیدات استخراجی معادن از پیشنهادات این فعال حوزه معادن استان ایلام بود که گفت: معادن استان ایلام نیازمند جذب سرمایه گذار، رفع موانع پیش روی فعالان این عرصه و مهیا کردن امکانات صادرات است.

افزایش 53 درصدی میزان استخراج

ولی باج نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، از فعالیت 523 معدن فعال در استان ایلام خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری 1 میلیون و 700 هزار تن مواد معدنی از معادن استان استخراج شده است.

معاون امور معادن سازمان سمت ایلام با بیان اینکه این میزان مواد معدنی استخراج شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش را نشان می دهد اظهار داشت: 523 معدن فعال در استان ایلام وجود دارد که 15 نوع ماده معدنی مختلف از آن ها استخراج می شود.

وی خاطرنشان کرد: در معادن استان را بیش از 940 نفر مشغول فعالیت هستند و در تلاشیم اشتغال و رونق در بخش معادن استان ایلام افزایش یابد.

باج با اشاره به اینکه آلوویوم، سنگ گچ، سنگ آهک و شن و ماسه از مواد معدنی شاخص استان هستند اظهار داشت: وجود چنین معادنی و بهره گیری از ظرفیت های آن ها می تواند در کنار سایر ظرفیت های استان و بخش صنعت، در رشد و توسعه اقتصادی استان موثر باشد.

معاون امور معادن سازمان سمت استان در پایان با اشاره به ارزش بالای ماده معدنی بیتومین گفت: قراردادی با سازمان توسعه معادن بسته شده تا ظرف یک سال زمینه فرآوری این ماده در استان فراهم شود.

اصرار بر مسیر واردات ماشین آلات معدنی/ هپکو توان تولید نیاز بخش معدنی کشور را دارد + جدولرونق معادن استان آذربایجان غربی با واگذاری های شفاف تسهیل می شودمدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: 500 هزار تن بر ظرفیت کنسانتره معادن طبس افزوده می شودتنها 31 میلیارد از 200 میلیارد تومان عواید معادن یزد به استان بازگشت

 53 معدن در استان ایلام و وجود 14 ماده معدنی از مجموع 68 ماده معدنی کشور ظرفیت بی نظیری در استان ایلام است که اگر مورد توجه مسئولان قرار گیرد می تواند موثر در توسعه، اشتغال، افزایش معیشت و امید به زندگی شهروندان ایلامی را فراهم کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید