247077

تامین پایدار برق و افزایش تولید دست دلالان را از بازار سیمان قطع کرد

دنیای معدن: به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان کشور، تامین پایدار برق در تابستان 1402 و تولید فراتر از تقاضای بازار سبب شد تا اجازه جولان به دلال ها داده نشود و بازار این کالای صنعتی برخلاف سال 1400 در فصل تابستان سامان پیدا کند.

به گزارش دنیای معدن، شرایط تامین برق صنایع در تابستان سال جاری به نحوی پیش رفت که هیچ یک از بازارهای فروش کالاهای صنعتی از ناحیه عرضه با شوک مواجه نشدند و عرضه کالاها متناسب با نیاز بازار و تقاضا انجام و انرژی لازم برای تولید متناسب با تقاضا نیز در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات خود اظهاری شده برق شرکت های سیمانی در سامانه کدال، کارخانه های تولید سیمان در تابستان سال 1402 نسبت به سال 1401، حدود 6.5 درصد برق بیشتری استفاده کردند و این شاخص نسبت به سال 1400 به 21.5 درصد افزایش رسیده است.

افزایش برق تامین شده برای صنعت سیمان به وضوح اثر خود را در بازار این کالای مهم صنعتی گذاشته است. به نحوی که در هفته منتهی به 17 شهریور 1402 با وجود عرضه 1.3 میلیون تن سیمان به بازار تنها 1.2 میلیون تن از این کالای صنعتی مبادله شد و مابقی سیمان عرضه شده به انبار رفت.

بر اساس نظر کارشناسان، به منظور شناسایی محدودیت تولید و عرضه، بهترین آمار در دسترس اتکا به اطلاعات موجودی انبار است. موجودی انبار از اختلاف 2 مولفه تولید و تقاضا منشاء گرفته است و می تواند بیانگر میزان تولید نسبت به تقاضا باشد. بر این مبنا در صورت مثبت بودن میزان موجودی انبار، تولید از تقاضا بیشتر است و اگر میزان موجودی انبار منفی باشد، تقاضا از تولید پیش گرفته است.

*موجودی انبار سیمانی ها در دوره مدیریت مصرف 27 درصد مثبت بود

با توجه به اهمیت توجه به موجودی انبار، مطالعه این شاخص در صنعت سیمان بر اساس اطلاعات هفتگی بورس کالا در دوره مدیریت مصرف برق در دستور کار این گزارش قرار گرفته است.

بر اساس این اطلاعات، موجودی انبار 37 کارخانه، در هفته منتهی به 12 خرداد 1402 (آغاز دوره مدیریت مصرف برق) به عدد 60 هزار 619 تن رسیده بود. مطالعه همین شاخص در هفته منتهی به 17 شهریور (پایان دوره مدیریت مصرف برق) عدد موجودی انبار به عدد 77 هزار 206 تن رسیده است.

بر اساس این آمار در طول دوره مدیریت مصرف برق، موجودی انبار کارخانه های سیمان با رشد 27 درصدی معادل 16.5 هزار تن افزایش را تجربه کرده است.

*تامین برق پایدار به جهش تولید سیمان ختم شد

در این راستا، علی رادمحر، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت وگو با خبرنگار فارس، پیرامون اطلاعات بازار سیمان گفت: جریان پایدار انرژی و مدیریت بار صحیح سبب شده تا بیش از نیاز بازار سیمان تولید و عرضه شود و این عرضه به ساماندهی بازار ختم شود.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: تصور عامه این است که برق در تابستان عامل محدودیت است، اما رشد موجودی انبار صنعت سیمان بیانگر آن است که اگر محدودیتی در صنعت وجود داشته باشد، سمت عرضه و تولید سیمان نیست و تامین برق پایدار به جهش تولید صنعتی سیمان ختم شد.

*رشد 11 درصدی تولید سیمان در سال 1402

به گزارش فارس، در 5 ماهه گذشته، تولید کلینکر به عنوان ماده اولیه تولید سیمان 4 درصد رشد داشته و به 32.8 میلیون تن رسیده است. از طرفی تولید سیمان نیز با رشد 11 درصدی به رقم 28.9 میلیون تن رسید، در حالی که تقاضای سیمان در بازه زمانی یاد شده با 11.7 درصد رشد معادل 27.2 میلیون تن سیمان بوده است.

*برق پایدار ، منجر به رشد تولید سیمان و قطع دست دلالان شد

بر این مبنا، حمید فرمانی در گفت وگو با خبرنگار فارس در مورد آخرین وضعیت تولید سیمان و تأمین برق صنایع این بخش از صنعت،گفت: براساس تفاهماتی که با محرابیان وزیر نیرو انجام شد، تأمین برق به گونه ای بود که برق صنایع تأمین شود، لذا برق صنایع سیمان امسال تأمین شد و هیچ توقفی در تولید نداشتیم و مدیریت بار نیز در ساعات در ساعت اوج مصرف اعمال شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان کشور اظهار داشت: بنابراین با توجه به وضعیت مناسب تولید در سال جاری هیچ گونه التهاب قیمتی در بازار سیمان وجود نداشت و در مجموع در زمینه تأمین انرژی و تولید سیمان موفق عمل کردیم.

وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت صمت مصرف سیمان کشور در هر هفته حدود یک میلیون و 200 هزار تن است، گفت: بنابراین کارخانه های تولید سیمان در هر هفته حدود یک میلیون و 150 تا یک میلیون و 300 هزار تن در بورس کالا عرضه می کنند.

فرمانی بیان داشت: هفته گذشته حدود 60 درصد از عرضه سیمان در بورس کالا جذب شد و بر این اساس بخشی از عرضه مازاد بر تقاضا بود و بنابراین هیچ فرصتی برای جولان دلالان وجود ندارد.

تامین برق پایدار در تابستان 1402 در شرایطی رقم خورد که تابستان 1400 با قطعی گسترده برق صنایع، سیمان با رشد 433 درصدی مواجه شده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید