228744

کاهش تولید، تحویل و صادرات سیمان

دنیای معدن: دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: در نه ماهه سال 1400 تولید سیمان حدود 48 میلیون و 200 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد کاهش داشته است. این کاهش تولید روی تحویل سیمان به خریداران و مصرف کنندگان هم تاثیر دارد.

به گزارش دنیای معدن، عبدالرضا شیخان در گفت وگویی در مورد آخرین وضعیت تولید و بازار سیمان اظهار کرد: خوشبختانه امسال قطعی گاز با مدیریت بوده و سوخت دوم یعنی مازوت تامین است. بیشتر کارخانجات ما مازوت را به سختی و قیمت بسیار بیشتر تامین می کنند اما نگذاشتند که به تولید آسیب بخورد. موضوع نگران کننده محدودیت های برق است؛ امیدواریم این محدودیت ها به زودی برطرف شود تا بتوانیم روال عادی تولید و تحویل سیمان را اجرایی کنیم. محدودیت های برق حدود 20 روز است که کلید خورده و گفته می شود به علت سرما محدودیت ها بیشتر خواهد شد. مسئله برق باعث شده که در تحویل دچار مشکل شویم اما درحال برطرف کردن آن هستیم.

وی افزود: برای 7 صبح تا 10 شب و از 10 شب تا 7 صبح روز بعد میزان برق مصرفی مشخص شده است. این محدودیت ها باعث می شود، برخی از ماشین آلات خود را متوقف کنیم که روی تولید تاثیر می گذارد ولی در مجموع توانستیم مدیریت کنیم که تولید کلینکر انجام شود. شب ها آسیاب ها را استفاده می کنیم و سیلوها را پر می کنیم که مشکلی در عرضه به وجود نیاید، ولی در مجموع تاثیر منفی خود را در حد 20 درصد می گذارد.

شیخان تصریح کرد: تولید سیمان از نیمه دوم دی ماه تاکنون با کاهش مواجه بوده ایم. در نه ماهه سال 1400 تولید سیمان حدود 48 میلیون و 200 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد کاهش داشته است. این کاهش تولید روی تحویل سیمان به خریداران و مصرف کنندگان هم تاثیر دارد. این تاثیر در مدت زمان نیه دوم دی ماه تا بهمن ماه حدود 20 درصد بوده است. یعنی اگر ما در ماه 4.5 میلیون تن سیمان تحویل می دادیم الان به 3.7 تا 4 میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت صادرات گفت: در نه ماهه سال 1400 میزان صادرات مجموع کلینکر و سیمان 9 میلیون و 900 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.7 درصد کاهش را تجربه کرده است. علت این موضوع محدودیت های تولید، تامین نیاز داخلی، حمل و نقل، سرما و ... بود. این 2.7 حدود 100 هزار تن می شود که رقم بزرگی نیست. البته به دلیل حضور طالبان در افغانستان و ایجاد مشکل مالی در این کشور صادرات به این کشور کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: بیشترین صادرات سیمان ما هم در گذشته افغانستان بود. اما صادرات کلینکر بیشتر از جنوب و به کشورهای جنوب خلیج فارس، بنگلادش، سریلانکا و ... بود که تاثیر چندانی از این موضوع نگرفته است. صادرات کلینکر در نه ماهه سال 1400 حدود 2.4 درصد افزایش و سیمان حدود 12 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: در شش ماه ابتدای سال 99 تولید ما وضعیت خوبی داشت. بعد از قطع مدیریت نشده برق، به علت اینکه در انبارها کلینکر داشتیم تولید سیمان انجام می شد. قطعی گاز در سال گذشته عملا ما را فلج کرد اما امسال به این علت که قطعی ها مدیریت شده بود کارخانجات سیمان توانستند وضعیت را مدیریت کنند.

شیخان همچنین خاطرنشان ساخت: قیمت های سیمان در بورس کالا کشف می شود و تقریبا با قیمت پایه که بورس کالا اعلام می کند برابری می کند. قیمت ها چندان رقابتی نیست و تغییر چندانی هم نکرده اما به محض اینکه شایعه قطعی برق یا گاز می پیچد کسانی که سیمان دارند در بازار آزاد قیمت های خود را افزایش می دهند. وزارت صمت با سامانه جامع تجارت توزیع را رصد می کند اما تولیدکنندگان مشکلی ندارند.ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید