245742

افزایش 24 درصدی قیمت سیمان در یک ماه/ چرا سیمان گران شد؟

دنیای معدن: قیمت سیمان اوایل هفته جاری بسته به نوع کارخانه به 56 هزار و 500 تا بیش از 74 هزار تومان رسیده است. در این میان هر پاکت سیمان تیپ 2 جاجرود 74 هزار و 500 تومان، هر پاکت سیمان تیپ 2 تهران 73 هزار تومان و سیمان ساوه نیز 72 هزار و 900 تومان قیمت دارد. کمترین قیمت نیز مربوط به کارخانه شاهرود است که هر پاکت سیمان تیپ 2 در آن حدود 55 هزار تومان عرضه می شود.

به گزارش دنیای معدن، این در حالی است که در میانه خرداد ماه قیمت سیمان درب کارخانه ها حدود 49 هزار و 900 تا 60 هزار تومان بوده است. بر این اساس قیمت سیمان در یک ماه 13 تا بیش از 24 درصد افزایش داشته است.

به نظر می رسد از جمله دلایل این افزایش قیمت، کاهش تولید در پی قطعی برق و همچنین انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ گاز صنایع باشد.

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اخیرا در یک نشست خبری گفت که تولید سیمان در تابستان و زمستان کاهش می یابد. برای مثال سال گذشته تولید تا آغاز محدودیت های برق افزایشی بود، اما در تیر و مرداد تولید نسبت به بهار کمتر شد. سپس مجدد در شهریور به قبل از محدودیت ها برگشت و شروع به افزایش کرد. در مهر ماه تولید عادی شد تا اینکه مجدد از 15 آبان که محدودیت های گاز آغاز شد، تولید سیمان کاهشی شد تا بهمن ماه که به چهار میلیون تن رسید و این در حالی است که که در هر ماه، میانگین تولید هفت میلیون تن بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید