240100

سوخت جایگزین گاز در اختیار کارخانه های سیمان قرار گرفته است

دنیای معدن: سوخت مورد نیاز صنایع از جمله کارخانجات سیمان با وجود افزایش بالای مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، از طریق سوخت جایگزین با قیمت مصوب یارانه ای تامین شده و می شود. تغییر سوخت مصرفی از گاز به سوخت مایع نباید بهانه ای برای این صنایع برای افزایش قیمت محصولات باشد.

به گزارش دنیای معدن، «شدت مصرف انرژی» در ایران بالا است. ایران رکورددار این شاخص در جهان است. البته مصرف انرژی در کشور در زمستان به مراتب بیشتر هم می شود و تنها در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیرعمده بیش از 650 میلیون متر مکعب گاز در یک روز می سوزد در حالی که میزان تزریق گاز شیرین به خطوط سراسری شبکه گاز که باید تامین کننده بخش های مختلف از جمله خانگی تا تجاری ، صنایع عمده و صادرات باشد، روزانه 840 میلیون متر مکعب است.

بنابراین در زمستان، استفاده از سوخت جایگزین که شامل نفتگاز و نفت کوره می شود در دستور کار قرار می گیرد تا علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور، چرخ صنایع از حرکت باز نماند و با توجه به اهمیت تامین سوخت، از تابستان ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع آغاز می شود.

نکته مهم اما آن است که این سوخت جایگزین مطابق با مصوبات هیات محترم وزیران معادل قیمت گاز طبیعی به مصرف کنندگان تحویل می شود. مطابق تصویب نامه هیات وزیران در خصوص آیین نامه اجرایی تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور در جلسه مورخه 20 شهریور 1401، نرخ سوخت نیروگاهی اعم از نیروگاههای مقیاس کوچک و بزرگ در سال 1401 که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق کشور تحویل می دهند، مبلغ 250 ریال به ازای هر لیتر فرآورده های نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین شده است. بنابراین تفاوت قیمتی برای تحویل سوخت گاز و مایع برای صنایع از جمله کارخانجات سیمان وجود ندارد و قیمت سوخت تحویلی به آنها با قیمت مصوب یارانه ای محاسبه می شود.

با این حال، هر سال در فصل زمستان شاهد بهانه جویی برخی صنایع در خصوص افزایش قیمت تمام شده تولید محصول به دلیل تغییر سوخت از گاز طبیعی به سوخت مایع هستیم. موضوعی که با توجه به معادل سازی سوخت مایع با گاز طبیعی قیمت درست نیست. سوخت مایع جایگزین گاز به صنایع مختلف از جمله صنایع سیمان تحویل داده شده است و هیچ کمبودی از جهت تامین سوخت متوجه این صنایع نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید