240365

کمبود برق و گاز؛ چالش تابستانه و زمستانه واحدهای تولیدی

دنیای معدن: ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گاز جهان محسوب می‌شود، اما اکنون با مشکلاتی در تامین گاز در بخش‌های مختلف مواجه شده‌ایم و مردم به‌طور مستمر به صرفه‌جویی دعوت می‌شوند.

به گزارش دنیای معدن، در حال حاضر محدودیت مصرف گاز در بخش خانگی اعمال نشده است، اما برای مشترکان پرمصرف در قبض‌های گاز تغییرات چشمگیری در محاسبه بها در قبوض گاز شاهد هستیم و بسیاری از خانوارها نیز می‌گویند که با افزایش بها در قبض گاز مواجه شده‌اند.

بیش‌ترین محدودیت برای مصرف گاز همانند تابستان برای مصرف برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ در نظر گرفته شده است، کارخانجات بزرگی مانند سیمان، فولاد و پتروشیمی در زمره واحدهای پرمصرف قرار دارند و این واحدها به‌نوعی تامین کننده نیاز سایر واحدهای تولیدی و .... نیز محسوب می‌شوند و ایجاد محدودیت و قطعی گاز آسیب بسیاری به این واحدها وارد می‌کند.

برخی واحدهای تولیدی مانند سیمان به مازوت سوزی روی آورده‌اند، این مسئله آسیب‌های بسیاری را به محیط‌زیست وارد می‌کند و همچنین آلودگی هوا را در پی خواهد داشت و تبعات آن جبران‌ناپذیر است.

یکی از دلایل مطرح شده برای بحث کمبود گاز در کشور به‌ویژه در فصل زمستان فرسوده بودن تجهیزات استخراج گاز در کشور است، عمر این تجهیزات به بیش از چهار دهه برمی‌گردد و در صورت اصلاح می‌توان گاز تولید شده را به‌ سایر نقاط کشور نیز رساند.

حال این سوال در ذهن افراد جامعه ایجاد می‌شود که اگر در تابستان واحدها با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه شوند، پس چه زمانی باید تولید بی‌دغدغه داشته باشند؟

قطع گاز واحدهای صنعتی بزرگ در چهارمحال و بختیاری

شهرام زارع-رئیس خانه صنعت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تجهیزات استخراج گاز در کشور بسیار فرسوده شده است و جایگزین نشده‌اند، اظهار کرد: این مسئله مشکلاتی را در تامین گاز ایجاد می‌کند، همچنین با هماهنگی با شرکت برق مقرر شد صنعتگران ۱۰ درصد مصرف مصرف خود را کاهش دهند تا شاهد قطعی برق در واحدهای صنعتی نباشیم.

وی افزود: جلسه‌ای با واحدهای تولیدی که مصرف برق آن‌ها بالای یک مگاوات در ثانیه بود، برگزار شد و طبق تفاهم‌نامه برای جلوگیری از قطع برق مقرر کردیم مصرف این واحدها نیز کاهش ۱۰ درصدی داشته باشد.

زارع با بیان اینگه گاز واحدهای بزرگ از جمله فولاد و پتروشیمی در چهارمحال و بختیاری در حال قطع شدن به‌طور کامل است، توضیح داد: زیرا مصرف گاز این واحدها به شدت بالا بوده و باید گفت کمبود گاز یک مشکل کشوری است و تنها مختص استان ما نیست، در بقیه واحدها مشکل چندانی برای تامین گاز نداریم.

رئیس خانه صنعت چهارمحال و بختیاری افزود: ۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان از گاز تنها برای گرمایش محیط استفاده می‌کنند و تاکید بر این است که گاز این واحدها قطع نشود.

وی با بیان اینکه برخی واحدها می‌توانند به‌جای مصرف گاز از برق برای تولید استفاده کنند، گفت: برای گرمایش واحدهای تولیدی نباید گاز قطع شود.

زارع در پایان خاطرنشان کرد: قطعا قطعی گاز واحدهای تولیدی بزرگ که گاز یکی از ملزومات برای تولید آن‌ها است به این واحدها آسیب وارد می‌کند و مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد، کشور ایران بزرگترین تولیدکننده گاز جهان است و باید تجهیزات استخراج به‌روز شود.

قطعی نداریم، محدودیت مصرف داریم

جهانبخش سلیمیان- مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت تامین گاز واحدهای تولیدی در فصل سرد، اظهار کرد: توزیع گاز صنایع بزرگ مانند سیمان، پتروشیمی و فولاد و نیروگاه‌ها با خود نهاد متولی این واحدها در مرکز است، زیرا باید نیاز کشور به تولید این واحدها نیز دیده شود.

وی بیان کرد: سیمان و فولاد به دلیل اینکه امکان استفاده از سوخت دوم را دارا است از سوخت دوم استفاده می‌کنند، سیمان از مازوت و گاز استفاده می‌کند، فولاد برای گرم نگه داشتن کوره از گاز استفاده می‌کند و پتروشیمی نیز تا ۳۵ درصد مصرف خود را کاهش داده است.

سلیمیان با تاکید بر اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی مانند کاشی، سرامیک برای مصرف گاز با محدودیت ۵۰ درصدی مواجه هستند، گفت: تعداد این واحدها در چهارمحال و بختیاری زیاد نیست و محدودیت‌ها اعمال شد و روزانه ۱۴۰ هزار متر مکعب گاز صرفه‌جویی گاز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده گاز به هزینه نگهداری برمی‌گردد، قطعی گاز نداشتیم و محدودیت ۵۰ درصدی برای صنایع پرمصرف در نظر گرفته‌ایم، از طرفی به صنایع اعلام کرده بودیم که سوخت دوم داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید