232778

رئیس هیات مدیره انجمن صنعت سیمان خطاب به وزیر صنعت اعلام کرد:

نقش ۵ عامل در افزایش قیمت سیمان و هشدار توقف فعالیت صنعت بورسی

دنیای معدن: رئیس هیات مدیره انجمن صنعت سیمان با اعلام ۵ عامل عمده اثرگذار در افزایش قیمت تمام شده و هشدار توقف فعالیت کارخانه ها درصورت عدم اصلاح وضعیت، خواستار بررسی وضعیت از وزیر صنعت شد.

به گزارش دنیای معدن، حامد اصل روستا رئیس هیات مدیره انجمن صنعت سیمان طی نامه ای به رضا فاطمی امین وزیر صنعت اعلام کرد: در نامه ۱۷ فروردین شرایط حاکم بر صنعت سیمان و راه حل های برون رفت از آن تقدیم شد که متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

لذا از آنجایی که شرایط حاکم بر این صنعت زیربنایی به دلیل تصمیمات برخی سازمان ها و ارگان های مختلف و بدون مشورت با انجمن های تخصصی در حال تغییر بوده و این صنعت را بطور روزانه با مشکلات و محدودیت های جدی مواجه ساخته این مقاله بر آن است تا اعلام دارد در صورت عدم حل مسائل و مشکلات پیش روی صنعت سیمان به احتمال بسیار زیاد در آینده نه چندان دور شاهد توقف ناخواسته کارخانه ها خواهیم بود.

علاوه بر مسائل اجتماعی و کارگری کلیه پروژه های عمرانی از جمله نهضت ملی مسکن با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد. لذا بدین وسیله عوامل عمده تاثیر گذار در افزایش قیمت تمام شده به شرح ذیل به استحضار می رسد.

۱. عدم تأمین برق پایدار، حسب اطلاع در آینده نزدیک شرکت های سیمانی با محدودیت های استفاده از انرژی برق مواجه خواهند شد.(کاهش تولید، افزایش قیمت تمام شده)

۲. افزایش هزینه های حمل به میزان حداقل ۳۵ درصد از ابتدای سال جاری که اثر مستقیمی در قیمت تامین مواد اولیه کارخانه ها داشته و در نهایت باعث افزایش قابل توجه قیمت تمام شده خواهد شد.

۳. افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد کارکنان با توجه به بخشنامه وزارت کار که با احتساب هزینه های مرتبط ( اضافه کاری، حق شیفت، عیدی ،بیمه و...) تاثیر معناداری در افزایش قیمت تمام شده خواهد داشت.

۴. افزایش قیمت گاز از هر متر مکعب ۱۳۰۰ به ۶۵۲۰ ریال و اخذ مابه تفاوت قیمت مازوت از متوسط لیتری ۳۰۰ به ۹۰۰ ریال با احتساب متوسط هزینه حمل که تأثیر بسزایی در قیمت تمام شده سیمان دارد.

۵. وضع عوارض صادراتی بر سیمان و کلینکر و اخذ مالیات از درآمدهای صادراتی کلینکر در سال جدید

موارد فوق هم هزینه های تولید را افزایش چشمگیر داده و هم باعث کاهش درآمدهای شرکت های سیمان شده که این موضوع در مغایرت صریح فرمایشات رهبری در ابلاغیه دستورالعمل اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال است که در صورت عدم اصلاح موارد فوق و قیمت پایه سیمان در بورس کالا حداقل تا معادل ۹۵ درصد بهای صادراتی ( با توجه به عرضه سیمان و کلینکر در رینگ صادراتی بورس کالا) کارخانه ها را نه تنها در تامین سیمان مورد نیاز داخلی دچار مشکل خواهد کرد بلکه در اندک زمانی باعث توقف فعالیت آنها خواهد شد.

بنابراین درخواست می شود تا مقرر فرمایید با حضور جنابعالی و معاونین مربوطه و مسئولین بورس کالا موضوع بصورت کامل بررسی و با برخوردی منطقی با این صنعت زیربنایی در جهت حفظ روند تولید و اشتغال گام های موثری برداشته شود.بورس پرس

 

دیدگاهتان را بنویسید