230313

پایان ۸۰ سال سنتی‌فروشی سیمان

دنیای معدن: با گذشت چند ماه از ورود و فروش سیمان به بورس کالا همچنان برخی متقاضیان نسبت به این اقدام تحسین‌برانگیز موضع گرفته و آن‌ را مشکل‌ساز می‌دانند.

به گزارش دنیای معدن، برخی از سازندگان و انبوه‌سازان تعیین قیمت در بورس کالا را توسط مافیای بازار یکی از این مشکلات می‌دانند. اگر‌چه وزارت صمت می‌خواهد با عرضه محصولاتی همچون فولاد و سیمان در بورس، شرایط را برای ایجاد شفافیت در بازار فراهم کند، اما برخی از سازندگان و انبوه‌سازان معتقدند این هدف محقق نشده، چرا که مافیای قدرتمندی در بازار سرمایه حضور دارند که به راحتی قیمت‌ها را کنترل می‌کنند.

اما عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا وجود مافیای بازار سیمان و تعیین قیمت توسط آنها را در بورس کالا قبول دارید، می‌گوید: بنده با قاطعیت این موضوع را تکذیب می‌کنم. هر چند معتقد هستم شاید قبل از ورود سیمان به بورس کالا می‌توانستیم این اظهارات را بپذیریم اما وقتی امکان خرید از طریق کارگزاری‌ها وجود دارد و قیمت‌ها بر اساس پایه تعیین می‌شود چه اصراری بر گفتن وجود مافیای بازار است؟

وی با اشاره به اینکه تمام درخواست‌ها در بورس کالا قیمت پایه دارند و وقتی درخواست‌ها افزایش می‌یابد رقابت بالا می‌رود، اظهار کرد: هر تن سیمان در بورس کالا حدود ۵۰۰ هزار تومان است و افراد عادی هم می‌توانند در بورس اقدام به خرید کنند، اما به هر حال وقتی مصالح‌فروشان با ورود به بورس کالا اقدام به خرید می‌کنند همان کالا را با سود مشخص  در بازار به فروش می‌رسانند.

شیخان در گفت‌وگو با بازار  ادامه داد: قیمت سیمان با اضافه شدن ۹ درصد ارزش افزوده و هزینه‌های حمل و نقل و بارگیری و تخلیه و یک سود ۱۲ تا ۱۵درصدی در بازار به ۳۵هزار تومان می‌رسد که اتفاقا همین رقم نیز در سامانه جامع تجارت وارد شده و ثبت می‌شود.

حجم بازار سیمان ۱۰ درصد کوچک‌تر شده است. در حالی‌که دلالان سیمان قبلا با خریدهای اعتباری استانداردهای مصرف سیمان را تغییر داده بودند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه با ورود سیمان به بورس کالا هم معاملات شفاف شده و هم بازار سیمان آرام شده است افزود: حجم بازار سیمان ۱۰درصد کوچک‌تر شده است. در حالی‌که دلالان سیمان قبلا با خریدهای اعتباری استانداردهای مصرف سیمان را تغییر داده بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بازار سیمان ایران در دست ۱۵ نفر است. آیا این موضوع واقعیت دارد،‌ گفت: سیطره بازار سیمان در دست ۱۵ نفر اصلا واقعیت ندارد و همان‌طور که گفتم حجم بازار سیمان به دلیل محدود شدن دلالان کوچک‌تر شده است و قطعا این مطالب از سوی همین افراد شکل می‌گیرد. و حالا چون از سوی سامانه جامع تجارت رصد می‌شود این اظهارات مطرح می‌شود.

مصرف سیمان در ماه ۵/ ۴ میلیون تن

شیخان در پاسخ به این پرسش که مصرف ماهانه و سالانه سیمان چقدر است، گفت: مصرف سیمان در ماه ۵/ ۴ میلیون تن است و سالانه میزان تولید به ۸۸ میلیون تن می‌رسد.

توقف صادرات سیمان به عراق

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات سیمان به عراق متوقف شده است، گفت: صادرات سیمان به عراق متوقف شده است چرا که این کشور خود در حال تولید سیمان است، اما به جای آن کلینکر به این کشور صادر می‌شود. البته عراق به جز ایران از عربستان نیز کلینکر وارد می‌کند.

شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا میزان سودآوری صادرات کلینکر به اندازه سیمان برای کشور خواهد بود، ادامه داد: صادرات کلینکر نیز می‌تواند مانند صادرات سیمان برای کارخانه‌ها سودآوری داشته باشد و تفاوتی از این بابت نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که کارخانه‌های سیمان در حال حاضر با چند درصد ظرفیت تولید می‌کنند، گفت: در حال حاضر ۷۸ کارخانه تولید سیمان داریم که ۱۰ کارخانه سیمان سفید و مابقی سیمان خاکستری تولید می‌کنند. این کارخانه‌ها با ۸۵درصد ظرفیت در حال تولید هستند. و خوشبختانه ورود سیمان به بورس کالا، فروش‌ها را نقدی کرده و اشتغال خوبی برای کشور ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که انبوه‌سازان و سازندگان مسکن نسبت به ورود سیمان به بورس کالا تا حدودی موضع‌گیری‌هایی در این خصوص دارند، گفت: شاید برخی از انبوه‌سازان و کارخانه‌های بتن قبلا سیمان را ارزان‌تر خریداری می‌کردند. اما نکته‌ای که هست اینکه برای هر متر مربع مسکن، چهار کیسه پاکت ۵۰ کیلوگرمی ‌استفاده می‌شود. به عبارتی باید گفت سهم سیمان در مسکن کمتر از یک درصد است. در حالی‌که سهم کابینت، کلید و پریز و نیروی انسانی بسیار بالاتر از سهم سیمان است.

وی افزود: متوسط قیمت هر متر مربع مسکن از سوی بانک مرکزی ۳۲میلیون تومان است در حالی‌که سهم سیمان در هر متر مربع تنها ۱۱۰ هزار تومان است. پس خواهش می‌کنیم حالا که بعد از ۸۰ سال سنتی‌فروشی سیمان به فروش سیمان در بورس کالا و شفاف شدن قیمت‌ها گام گذاشته‌ایم و تولید در حال نفس کشیدن است سنگ‌اندازی نکنید و بهانه‌های بیهوده نیاورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید