231964

دولت به صنف سیمان اعتماد کند

دنیای معدن: سید سجاد موسوی : صنعت سیمان همواره با دغدغه‌های مختلفی برای ادامه تولید مواجه است. از جمله مهم‌ترین مشکلات تامین انرژی ‌در فصول گرم و سرد سال است. در واقع تولید‌کنندگان سیمان باید در فصل سرما با قطع شدن گاز، مازوت مورد نیازشان را تامین کنند و در فصل گرم که کشور با کمبود برق مواجه است، بتوانند برای قطع شدن این انرژی بدون جایگزین در طول شبانه‌روز برنامه‌ریزی کنند. این روزها زمزمه قطع برق در تابستان بین اهالی صنعت سیمان مطرح می‌شود و تولیدکنندگان امیدوارند دولت با هماهنگی انجمن سیمان چاره‌ای بیندیشد که فرآیند تولید به طور کامل متوقف نشود.

دولت قطعی برق در تابستان را مدیریت کند

علی‌اصغر گرشاسبی، مدیر‌عامل سیمان «هگمتان»  می‌گوید: به روال سال‌های گذشته از خرداد باید منتظر قطعی برق باشیم. بر خلاف زمستان ۱۳۹۹ که دولت تدابیر لازم را برای اختصاص مازوت به شرکت‌های سیمانی در نظر نگرفت، خوشبختانه در زمستان ۱۴۰۰ دولت به موقع و با هماهنگی انجمن سیمان توانست مشکلات را رفع کند. امیدوارم دولت در تابستان ۱۴۰۱ نیز با تعامل بتواند قطعی برق را مدیریت کند. به هر حال فرآیند تولید کلینکر و سیمان متفاوت است. به این معنا که بعضی فرآیندها را در طول روز و بعضی دیگر را در شب می‌توان انجام داد.

وی در مورد صادرات سیمان و کلینکر عنوان می‌کند: صادرات صنعت سیمان در استان‌های غربی به عراق عمدتا به صورت کلینکر است. صادرات استان‌های جنوبی هم از طریق بندر امام و بندر‌عباس به دو صورت کلینکر و سیمان انجام می‌شود. استان‌های شرقی عمدتا سیمان‌شان را به افغانستان صادر می‌کنند و استان‌های شمالی صادرات به روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را دنبال می‌کنند که البته حجم صادرات به این کشورها قابل توجه نیست.

تاثیر دو‌گانه فرمول جدید قیمت پایه در بورس کالا

گرشاسبی در مورد بورس سیمان می‌گوید: اگر چه بورس سیمان به آشفتگی و قیمت‌گذاری دستوری پایان داد، اما واقعیت این است که هنوز به وحدت رویه مورد نظر نرسیده و روش‌های مختلفی برای تعیین قیمت پایه اجرایی شده است. در آخرین روش هم که برخی شرکت‌ها منتفع می‌شوند و برخی شرکت‌های استان‌های محروم که با تقاضای کمتری مواجهند، متضرر می‌شوند و باید با قیمت پایه ارزان‌تر محصول‌شان را عرضه کنند.

مدیر‌عامل سیمان هگمتان با اشاره به عملکرد انجمن سیمان تصریح می‌کند: انجمن سیمان جزو انجمن‌های فعال صنعت به شمار می‌رود و به نظر من تا جایی که اختیار قانونی داشته به وظایفش عمل کرده است. معتقدم دولت باید آزادی عمل بیشتری برای انجمن سیمان و سایر انجمن‌ها در نظر بگیرد. به طور نمونه در مساله بورس سیمان، در صورتی که سهمیه‌بندی تولید و فروش شرکت‌ها و همچنین مدیریت بازار به انجمن محول شود، هم مصرف‌کننده نهایی و هم شرکت‌های تولیدکننده منتفع خواهند شد. امروز انجمن سیمان موضوع سیمان‌های آمیخته و ایجاد آزمایشگاه‌های مجهز را برای ارتقای کیفی این صنعت دنبال می‌کند.

شفافیت عملکرد واسطه‌ها در صنعت سیمان

تا قبل از راه‌اندازی بورس سیمان موضوع تاثیر دلالان در آشفتگی صنعت سیمان همواره مطرح می‌شد. آیا با وجود بورس سیمان دلال‌ها حذف شده‌اند؟ مدیر‌عامل سیمان دشتستان در این مورد می‌گوید: به طور کلی من با استفاده از کلمه دلال موافق نیستم چون بار معنایی منفی دارد. به نظرم باید این افراد را واسطه‌ها  و عوامل توزیع بنامیم که سیمان را از شرکت‌ها خریداری می‌کنند و به مصالح فروشان تحویل می‌دهند و بر خلاف آنچه عنوان می‌شود هیچ‌گونه نقشی در آشفتگی قیمت‌ها ندارند. این گروه امروز هم در بازار حضور دارند و خریدار کلان هستند با این تفاوت که در گذشته عملکرد آنها شفاف نبود و امروز با وجود بورس کالا کاملا شفاف عمل می‌کنند.

برخی شرکت‌های تولیدکننده بتن آماده که جزو مشتریان عمده تولیدکنندگان سیمان به شمار می‌روند در گذشته به صورت مستقیم از کارخانه‌ها سیمان مورد نیازشان را می‌خریدند، اما امروز باید از بورس کالا خرید کنند. این اتفاق انتقاد برخی از شرکت‌های بتنی را در پی داشت. گرشاسبی در این رابطه می‌گوید: در ابتدای آغاز به کار بورس کالا شرکت‌های تولیدکننده بتن آماده نگران بودند، چرا که نحوه خرید تغییر کرده بود و از طرفی در گذشته به صورت اعتباری و چند ماهه با تخفیف از شرکت‌ها خرید می‌کردند، اما در حال حاضر باید به صورت نقد و بلافاصله پول را پرداخت کنند اما در حال حاضر این شرکت‌ها هم به یک وحدت رویه رسیده‌اند.

انتظارات از دولت سیزدهم

این تولید‌کننده سیمان با اشاره به میزان تقاضا و فروش سیمان در سال گذشته عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۷ تا ۸ درصدی فروش سیمان بودیم. در فروردین امسال هم شاهد روند کاهشی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. امیدوار بودیم که در هفته سوم وضعیت تقاضا بهتر شود، اما تاکنون اتفاق مثبتی را شاهد نبوده‌ایم. با این وجود با چند هفته ابتدایی سال نمی‌توان پیش‌بینی درستی از سال جاری ارائه داد.

وی در ادامه انتظاراتش را از دولت سیزدهم در سال جدید بیان می‌کند و می‌گوید: پیشنهاد من به دولت این است که تصدی‌گری را به صنف سیمان واگذار کند و نقش نظارتی را عهده‌دار شود. قطعا با واگذاری امور به صنف، میزان عرضه در بورس کالا و همچنین تعیین قیمت پایه روند درست‌تری را طی خواهد کرد. از طرفی صنعت سیمان به عنوان صنعتی انرژی بر نیازمند اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص برای جلوگیری از قطع شدن فرآیند تولید است. قطعا توجه به این مساله می‌تواند هم به بازار داخلی و هم به صادرات و متعاقب آن ارزآوری کمک کند.دنیای اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید