229752

مدیرعامل «مجتمع آلومینیوم جنوب» عنوان کرد

تاسیس نیروگاه اختصاصی برای تامین برق پایدار در دستورکار «سالکو»

دنیای معدن: سارا اصغری- مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در سال ۱۳۹۸ وارد مدار تولید شد. این واحد تولید شمش آلومینیوم شامل واحد انرژی، واحد احیا، واحد آندسازی و واحد ریخته‌گری است که شمش آلومینیوم، بیلت و اسلب تولید می‌کند. این مجتمع از فناوری روز دنیا بهره گرفته است تا همگام با این صنعت در جهان بتواند میزان بهره‌وری خود را افزایش دهد و در حقیقت از فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر با راندمان ۹۴درصد که جزو پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز جهان محسوب می‌شود، بهره گرفته شده است. این مجتمع در دی‌ماه ۱۴۰۰ به ظرفیت اسمی ۳۰۰هزار تن خود دست یافته است.

به گزارش دنیای معدن، در طرح جامع توسعه مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو)، افزایش ظرفیت تولید با هدف دستیابی به یک میلیون تن تولید در سال پیش‌بینی شده است. احداث این کارخانه زمینه مناسب جهت سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های بالادستی صنعت آلومینیوم از جمله تولید پودر آلومینیوم و کک کلسینه شده را فراهم کرده است. برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در زنجیره تولید آلومینیوم و با توجه به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی از جمله نورد آلومینیوم جهت تولید ورق، اکستروژن، تولید فویل، سیم و مفتول، متالوژی پودر، محصولات بسته‌بندی، آلیاژسازی، ریخته‌گری و نیز ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم، شهرک صنعتی تولید محصولات پایین‌دستی در مجاورت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب احداث خواهد شد.

با انتقال بخشی از آلومینیوم تولیدی سالکو به‌صورت مذاب یا محصولات ساخته‌شده به عنوان ماده اولیه به صنایع مستقر در شهرک صنعتی تولید محصولات پایین‌دستی، علاوه بر صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی ارزش‌افزوده محصولات تولیدی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.  همچنین در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد احداث خطوط ریلی و مسیر بزرگراهی میان لامرد و پارسیان جهت تسهیل در انتقال مواد اولیه و صادرات محصول پیش‌بینی شده است.  مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت آلومینیوم منطقه شناخته شده و با تولید صادرات‌محور، قرار است که به یکی از بازیگران اصلی در جهان تبدیل شود.

  رسیدن به ظرفیت اسمی

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره عملکرد ۹ ماهه آلومینیوم جنوب عنوان کرد: شرکت آلومینیوم جنوب با هدف دسترسی به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزارتنی آلومینیوم به‌صورت شمش، بیلت و اسلب طراحی و احداث شده است. در ابتدای سال جاری از مجموع ۲۵۸ سلول احیاء موجود در شرکت ۹۰ سلول راه‌اندازی شده بود که معادل ظرفیت ۱۰۵هزار تن در سال است.

مهدی زحمتکش در ادامه خاطرنشان کرد: به‌علاوه واحد ریخته‌گری شماره ۲ شرکت که اختصاص به تولید بیلت و اسلب آلومینیوم خالص و آلیاژی دارد، راه‌اندازی نشده بود که طی ۹ ماه جاری تمامی سلول‌های احیا راه‌اندازی شده و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم در سال محقق شده است. به علاوه واحد ریخته‌گری شماره ۲ که مخصوص تولید اسلب و بیلت است، راه‌اندازی شده و تولید آزمایشی خود را آغاز کرده است. در کنار دستیابی به دستاوردهای یاد شده تمامی واحدهای پشتیبانی شامل واحدهای عملیاتی تولید آند و انرژی و همچنین واحدهای ستادی از قبیل بازرگانی، مهندسی و برنامه‌ریزی جهت پاسخگویی به نیازهای افزایش ظرفیت، ارتقا‌ پیدا کرده‌اند. همچنین اسکله اختصاصی این شرکت و تاسیسات انبارش مواد اولیه در پارسیان در تابستان سال جاری راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که مجتمع آلومینیوم جنوب پس از افتتاح به ظرفیت رسمی خود دست یافته است، گفت: شرکت آلومینیوم جنوب در دی ماه سال جاری به تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم رسیده که این تکمیل ظرفیت با راه‌اندازی آخرین سلول احیای مجتمع (۲۵۸امین سلول احیا) عملی شده است.

 برنامه‌های توسعه‌ای

مدیرعامل سالکو همچنین در پاسخ به این پرسش که آلومینیوم جنوب چه برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام دارد، عنوان کرد: آلومینیوم جنوب در کنار پروژه‌های متعدد و ارتقای بهره‌وری تولید مانند احداث سالن ریخته‌گری اختصاصی جهت شمش‌های هزار پوندی، در حال مطالعات امکان‌سنجی احداث کارخانه تولید آلومینا، کک نفتی کلسینه و همچنین احداث فازهای ۲ و ۳ تولید آلومینیوم به ظرفیت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن است.  زحمتکش در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد یادشده شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب پیگیر احداث نیروگاه اختصاصی برای تضمین تامین پایه برق برای مجتمع است.

 تامین مواد اولیه

مدیرعامل سالکو در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه تولید آلومینیوم جنوب قرار دارد، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب تامین نقدینگی لازم جهت بازپرداخت بدهی‌های فاینانس، تامین برق پایدار از طریق احداث نیروگاه اختصاصی و بهبود زیرساخت‌های موجود شامل تامین آب با کیفیت به میزان کافی و بهبود جاده‌های دسترسی به‌ویژه آزادراه پارسیان به لامرد است.

زحمتکش ادامه داد: خوشبختانه باوجود محدودیت‌های اعمال شده به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه، این شرکت با برنامه‌ریزی دقیق موفق به تامین مواد اولیه به میزان کافی شده است، به‌گونه‌ای که هرگز میزان تولید کارخانه به‌دلیل کمبود مواد اولیه کاهش نیافته است. در حقیقت سیاست مجموعه ما در راستای تامین مواد اولیه در یک سال گذشته بر این اساس پیش رفته است که بتوانیم در کمترین زمان ممکن مواد اولیه را تهیه کنیم، زیرا کارخانه بدون وقفه به خوراک نیاز دارد. اگر در سال گذشته انبارهای ما پر نبود و قادر نبودیم که مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنیم، امکان نداشت به ظرفیت کامل خود دست پیدا کنیم.

 تامین برق سالکو

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به مصرف بالای برق در واحدهای آلومینیوم‌سازی و با توجه به محدودیت‌های مصرف انرژی در کشور، سالکو چه راهکارهایی در راستای بهینه‌سازی مصرف برق انجام داده است، عنوان کرد: واحدهای تولیدی شرکت آلومینیوم جنوب با بهره‌گیری از فناوری روز طراحی و اجرا شده است، به‌گونه‌ای که راندمان انرژی در بخش احیاء که بیشترین میزان برق را به خود اختصاص می‌دهد، حدود ۹۴ درصد و هم‌تراز کارخانه‌های مدرن در دنیا است و با توجه به مصرف بالای برق در این صنعت، کمترین میزان مصرف برق به ازای تولید یک تن آلومینیوم در مقایسه با شرکت‌های داخلی و مشابه با شرکت‌های همتراز دنیا در این مجتمع اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل سالکو با اشاره به موضوع تامین برق در نگاه بلندمدت نیز خاطرنشان کرد: البته جهت تضمین تامین برق مصرفی در این کارخانه، تاسیس نیروگاه اختصاصی در دستور کار شرکت سالکو قرار دارد و در این خصوص قراردادی منعقد شده است که با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث نیروگاه در دی ماه ۱۴۰۰، پیش‌بینی می‌شود از سال ۱۴۰۲ و طی دو فاز بتوان برق مورد نیاز مجتمع را از طریق این نیروگاه اختصاصی تامین کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید