243798

تحریم الماس روسیه می تواند بازار جهانی جواهرات را مختل کند

دنیای معدن: شبکه خبری سی ان بی سی به نقل از تحلیلگران هشدار داد که تحریم های مربوط به صادرات الماس روسیه که بیش از یک سال است توسط کشورهای گروه ۷ مورد بحث قرار گرفته، ممکن است قیمت جواهرات را در سطح جهانی افزایش دهد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از راشاتودی، شبکه خبری سی ان بی سی روز جمعه به نقل از تحلیلگران هشدار داد که تحریم های مربوط به صادرات الماس روسیه که بیش از یک سال است توسط کشورهای گروه 7 مورد بحث قرار گرفته، ممکن است قیمت جواهرات را در سطح جهانی افزایش دهد.

تاکنون واردات الماس خام روسیه توسط آمریکا ممنوع شده است. در عین حال، واشنگتن هنوز جواهرات استخراج شده در روسیه را وارد می کند، البته در صورتی که این جواهرات در کشورهای دیگر به طور اساسی تغییر یافته باشند.

بر اساس این گزارش، بریتانیا، کانادا و نیوزلند نیز از آمریکا پیروی کردند و اقدامات مشابهی را علیه غول معدنی روسیه یعنی شرکت آلروسا اتخاذ کردند.

مذاکرات گروه 7 برای ممنوعیت واردات الماس از روسیه

اتحادیه اروپا و گروه 7 به دنبال راه های جدیدی برای شکار الماس های روسیه در آن سوی مرزها هستند.

با این حال، اقدام پیشنهادی برای تحریم الماس روسیه با مخالفت شدید واردکنندگان عمده جواهرات، مانند بلژیک، که بزرگترین مرکز تجارت الماس جهان یعنی شهر آنتورپ در آن قرار دارد، مواجه شده است.

بر اساس داده های مؤسسه "رصدخانه پیچیدگی اقتصاد"، روسیه، بزرگترین تولیدکننده الماس خام در جهان، حدود 4.7 میلیارد دلار از صادرات سنگ های قیمتی به دست آورده است و هشتمین صادرکننده بزرگ در جهان محسوب می شود.

ادوارد گاردنر، اقتصاددان ارشد در مؤسسه کپیتال اکونومیکس، به سی ان بی سی گفت: این مذاکرات مدتی است که ادامه دارد، زیرا این خطر آشکار وجود دارد که روسیه بتواند مسیر صادرات خود را به کشورهای غیرشرکت کننده (در روند تولید) منحرف کند.

وی افزود: اگر تحریم ها به گونه ای اجرا شود که دور زدن را دشوار کند، میتوانیم شاهد عرضه کمتر روسیه به بازار و قیمت های بالاتر باشیم.

مخالفان این اقدام همچنین استدلال می کنند که اعمال تحریم ها بدون ایجاد یک سیستم جهانی برای ردیابی سنگ های قیمتی بی معنی خواهد بود، زیرا تجارت الماس روسیه می تواند مانند نفت خام این کشور به راحتی به بازارهای دیگر مانند هند و چین منتقل شود.

این گزارش حاکی است که آخرین بسته تحریم های مرتبط با اوکراین که در حال حاضر توسط اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است، احتمالا الماس های روسیه را هدف قرار نمی دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید