231885

ژاپن واردات زغال سنگ از روسیه را محدود می کند

دنیای معدن- ژاپن به دنبال بیانیه روز گذشته رهبران گروه هفت و نیز موافقت اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه، در حال بررسی اقدام هایی برای محدودیت واردات این کانی حیاتی از روسیه است.

به گزارش دنیای معدن، گروه هفت طی نشستی «با شدیدترین لحن» آنچه «جنایات» روسیه در بوچا و دیگر شهرهای اوکراین خواند، را محکوم کرد. وزرای خارجه هفت کشور صنعتی و قدرتمند جهان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کردند: «تصاویر فراموش نشدنی مرگ غیرنظامیان و همچنین گزارش نابودی زیرساخت های غیرنظامی نمایانگر چهره واقعی جنگ روسیه علیه اوکراین و مردمش است.»

پارلمان اروپا هم در قطعنامه ای که روز پنجشنبه به تصویب رسید، خواستار تحریم کلی و فوری واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه شد.

به نقل از روزنامه انگلیسی زبان «ژاپن تایمز»، «کویچی هاگیودا - Koichi Hagiuda» وزیر بازرگانی ژاپن روز جمعه گفت که این کشور جزیره ای - در حالی که سومین واردکننده بزرگ زغال سنگ بوده و حدود ۱۳ درصد از انرژی تولیدی خود را از روسیه تامین می کند - به عنوان یک هدف بلند مدت قصد دارد واردات زغال سنگ از روسیه را متوقف کند و به تدریج با صرفه جویی در انرژی، تولید برق به شیوه های دیگر و تامین کشور جایگزین برای کاهش وابستگی خود به روسیه از حیث زغال سنگ استفاده خواهد کرد.

به نوشته روزنامه ژاپنی، این تصمیم نشان دهنده تغییر سیاست بالقوه ژاپن به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان انرژی در جهان است.

پیشتر، رسانه محلی «نیکی» از برنامه ژاپن - کشوری که تقریبا تمام انرژی مورد نیاز خود را وارد می کند - برای کاهش تدریجی واردات و همچنین بررسی تحریم های مالی بیشتر علیه روسیه خبر داده بود.

ژاپن به عنوان متح وفادار و بی چون و چرای آمریکا حمله روسیه به اوکراین را محکوم و تحریم های بسیاری علیه روسیه اعمال کرده است.

هفته گذشته نیز سرگئی کورسونسکی سفیر اوکراین در ژاپن با اعلام دریافت قریب الوقوع سلاح های «فوق مدرن» از آمریکا و انگلیس گفت که ارتش این کشور با این سلاح ها به نحو بهتری از آسمان و شهرهای اوکراین محافظت خواهد کرد.

ژاپن تایمز همچنین نوشته است که اعضای آژانس بین المللی انرژی به نقش بزرگ روسیه به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و یکی از صادرکنندگان عمده فرآورده های نفتی، در بازار جهانی انرژی اشاره داشته و گفته اند که جنگ روس ها در اوکراین همچنان فشارهای قابل توجهی بر روسیه وارد کرده و به افزایش نوسان قیمت ها منجر می شود.

آژانس از تحریم ها علیه روسیه حمایت کرده و هیات مدیره آن نیز کشورهای عضو را تشویق به تامین محصولات نفتی مورد نیاز اوکراین می کند.

«میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش به دلیل تحریم های بی سابقه غرب با سخت ترین اوضاع خود در ۳۰ سال گذشته مواجه شده است اما افزود که تلاش ها برای انزوای روسیه از اقتصاد جهانی ناکام خواهد ماند.

او گفت: در شرایط جدید، فرصت های جدیدی برای اقتصاد روسیه به وجود آمده است چون شرکت های خارجی که این کشور را ترک می کنند، فضا را برای سایر کشورها می گشایند.

پارلمان اروپا خواستار ادامه تحریم های بیشتر علیه روسیه است، اما تحریم احتمالی نفت روسیه که ۲۵ درصد مجموع واردات اروپاست و تحریم گاز روسیه که ۴۵ درصد کل واردات این اتحادیه را شامل می شود، موضوع بحث های شدید میان کشورهای عضو است.

تحریم نفت و گاز روسیه پس از جنگ در اوکراین، گرچه هنوز به گفته مقامات کشورهای اروپایی روی میز قرار دارد، اما وابستگی قاره سبز و هزینه سنگین راه های کشورهای جایگزین برای تامین انرژی، به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده و در اتحادیه اروپا با مخالفان جدی روبه رو است.

هزینه های گرمایش بسیار گران شده و پیش بینی ها با تداوم جنگ در اوکراین و تشدید تحریم ها بالاتر خواهد رفت، از این رو برخی کشورها معتقدند که با تحریم نفت و گاز روسیه برای گرم کردن خانه ها در زمستان آینده با مشکل جدی روبه رو می شوند و این امر می تواند فشار مردم و مخالفان دولت های اروپایی را افزایش داده و این پروژه را با شکست روبه رو سازد.

از سوی دیگر مخالفان تحریم معتقدند که تامین انرژی مورد نیاز و قطع یا کاهش وابستگی به مسکو و یافتن راه ها و کشورهای جدید برای جایگزین کردن نفت و گاز روسیه، هزینه های زیادی به اروپا تحمیل خواهد کرد که با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا که بسیاری از کشورها دچار آسیب های جدی شده اند، برنامه ها و سیاست های دولت ها را برای خروج از بحران و عادی شدن وضع اقتصادی زیر سوال خواهد برد و با موانع جدی روبه رو خواهد ساخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید